مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت دانشکده منابع طبیعی و خانه دورگی گرگان در فهرست آثار ملی

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد که دو اثر دانشکده منابع طبیعی و خانه قدس مفیدی (دورگی) گرگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت دانشکده منابع طبیعی و خانه دورگی گرگان در فهرست آثار ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا از میراث فرهنگی گلستان، ابراهیم کریمی در مورد دانشکده منابع طبیعی گرگان گفت: این بنا اولین بنای دانشگاهی در استان است و ساخت آن مربوط به دوره پهلوی دوم می باشد.
    وی اضافه کرد: این بنا که در فاصله 600 متری بافت تاریخی گرگان واقع شده شامل سه طبقه زیرزمین ،همکف و اول است و معماری آن به سبک ساختمان های دوره پهلوی اول است.
    به گفته وی؛ همچنین ساختار معماری بنا مشابه بناهای مدرسه ایرانشهر، کاخ دادگستری و ساختمان دارایی درگرگان است که در آن کشیدگی بنا با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی و دید مناسب رو به خیابان نمای اصلی رو به جنوب با رواقی ستون دار می باشد که این ستون ها با مقطع دایره نمایی با ریتمی مشخص و پیش آمدگی مستطیلی بام به عنوان مشخصه اصلی بنا است.
    کریمی افزود: پلان طبقات به وسیله راه پله ای در مرکز باهم مرتبط می شود و اتاق ها در طرفین سازه اصلی بنا آجری بوده و نمای خارجی با اندود سیمان پوشیده و بام بنا به صورت تخت با دست اندازی کوتاه اجرا شده است.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در مورد تاریخچه این بنا ،بیان کرد: در یازدهم مهر 1336 نخستین پایه های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع با حضور وزیر کشاورزی وقت در گرگان پی ریزی شد.
    این آموزشگاه در سال 1355 به مدرسه عالی منابع طبیعی تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب در سال 1358 با موافقت وزارت کشاورزی و وزارت علوم ،مدرسه عالی به وزارت علوم ملحق گشت.
    کریمی افزود که با پیگیری های انجام شده این اثر غیر منقول فرهنگی-تاریخی با عنوان دانشکده منابع طبیعی گرگان در تاریخ 1395/3/22 با شماره 31516 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

    * ثبت خانه قدس مفیدی (دورگی) گرگان در فهرست آثار ملی
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در مورد ثبت ملی خانه تاریخی قدس مفیدی ( دورگی ) گرگان گفت: این بنا در خیابان سرخواجه، سرخواجه 15، محله باغ پلنگ، کوچه حمام سردار گرگان واقع شده است و مربوط به اواخر قاجار- اوایل پهلوی می باشد.
    کریمی افزود: این بنا با ارتفاع حدود 8 متر از سطح زمین در دو طبقه و در شمال حیاطی بزرگ اجرا شده که تنها از جبهه غربی به گذر مرتبط است و در هر طبقه سه اتاق و دو مسیر راه پله یک طرفه می باشد.
    به گفته وی، بازشوهای چوبی بنا در هر دو طبقه از سمت جنوب و به سمت حیاط است و در سمت غرب (رو به گذر) یک پنجره در طبقه همکف و دو پنجره در طبقه اول دارد.
    وی ادامه داد: همچنین در طبقه دوم رو به حیاط، ایوان کوچک ستون داری در مرکز نما قرار گرفته و بام به صورت شیبدار و سفال پوش است.
    کریمی، اصلی ترین مصالح به کار رفته در بنا را آجر، خشت و چوب بیان کرد و افزود: اندود ها نیز از گچ، کاهگل و سیمان است.
    مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت که این میراث غیر منقول فرهنگی - تاریخی به عنوان خانه قدس مفیدی (دورگی ) در تاریخ 1395/3/22 به شماره 31518 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
    بافت تاریخی گرگان، جزو بافت های با ارزش همچون شهرهای یزد، اصفهان و تبریز بوده و دارای سبک معماری است و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران بوده و آثار تاریخی بسیاری در آن موجود است.
    بافت تاریخی گرگان از سمت شمال غرب و شمال به خیابان 30 متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می شود.
    وسعت این بخش از بافت گرگان نزدیک به 150 هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر است.
    شهرستان گرگان با افزون بر 450 هزار نفر جمعیت مرکز استان گلستان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی