مدیران خودروعصر اعتبار

تقابل ضوابط کمیته نما با سلیقه رومی مشتریان

عصر ساختمان- طراحان و سازندگان بنا نخستین کسانی هستند که به‌طور مستقیم با کمیته نما و ضوابط تعیین شده از سوی آن درگیرند.

تقابل ضوابط کمیته نما با سلیقه رومی مشتریان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین، فعالیت کمیته نما کمی بیش از یک‌سال است درتمامی مناطق 22گانه اجراشده و با بیان ضوابط و مقرراتی در حوزه نمای ساختمان چه از نظر طراحی و چه از لحاظ مصالح تلاش می‌کند نظم و ترتیبی به معماری و منظر شلخته تهران بدهد. شلختگی و آشوبی که در چند سال اخیر شدت یافت و تا جایی پیش رفت که نمای بسیاری از ساختمان‌های تازه‌ساز پایتخت هیچ نسبتی با هویت و فرهنگ با سابقه معماری ایرانی نداشتند.

    نمای کلاسیک و رومی در بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌های تهران رو به فزونی گذاشت و شهروندان به‌عنوان مخاطبان این ساختمان‌ها به مرور ذائقه‌شان تغییر کرد و اکنون به گفته طراحان و سازندگان، درصد قابل توجهی از خریداران و مالکان بنا به‌دنبال نمای کلاسیک هستند. به گفته سهیلا صادق‌زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری نمی‌توان تمایل و رغبت مخاطبان را به زور و یکباره عوض کرد و این تغییر نیازمند فرهنگسازی و گذشت زمان است.

        تجربه یکساله

    طراحان معتقدند فعالیت کمیته نما اقدام ارزشمندی برای بهبود منظر شهری پایتخت است. اما با این وجود سختگیری‌هایی که تاکنون به این شکل و شمایل اجرا نمی‌شده شاید تا حدودی دست آنها را در طراحی نما بسته است. طراحان طرحی را به تصویر می‌کشند که خواسته مالکان است و آنچه مالکان به‌دنبال آن هستند ذائقه مشتری است که تقریبا در بیشتر مواقع همان نمای کلاسیک است. در چنین شرایطی، کمیته نما با طرح ارائه شده موافقت نکرده و طراح مجبور است با تغییراتی کار را دوباره ارائه کند. فرناز نیکخواه، طراح و سازنده می‌گوید با تمام تغییراتی که در طرح ایجاد کرده و تأیید دریافت می‌کنیم اما گاهی اوقات مالک در اجرا کار خودش را انجام داده و نمای کلاسیک اجرا می‌کند و در واقع تخلف کرده و با برخورد شهرداری مواجه می‌شود. مالکان معتقدند نمای کلاسیک مشتری بیشتری دارد. وی البته به همشهری می‌گوید گاهی اوقات کار برای طراح‌ها سخت می‌شود و آن هم موقعی است که ما نمی‌توانیم در جلسات بررسی حاضر شده و در مورد طرح با کارشناسان کمیته صحبت کنیم. به گفته نیکخواه اجرای ضوابط و از طرفی تمایل پررنگ مالکان و مشتریان به طرح‌های کلاسیک و تعداد نماهایی که وی پیش از این در یک‌ماه طراحی کرده و تأییدشان را دریافت می‌کرد اکنون تا یک چهارم کاهش یافته است.

    برخی طراحان و سازندگان نیز قبل از آغاز فعالیت کمیته نما کار کلاسیک انجام نمی‌دادند و عمده کارهایشان تلفیقی بوده است. محسن سینکی یکی از این سازندگان است که به همراه تیم طراحی‌اش نمای ساختمان‌هایش مخاطب خاص دارد اما بااین حال معتقد است کارشناسان کمیته نما می‌خواهند براساس ضوابط دقیقی پیش بروند که این با روح هنری معماری هماهنگی ندارد. به گفته وی استفاده از آرک ممنوع اعلام شده درحالی‌که شبیه آن یعنی رواق و قوس در معماری ایرانی وجود دارد. «می‌توان این نشانه‌ها را در خدمت معماری ایرانی در آورد، معماری‌ای که ارزشمند است و من هم معتقدم با داشتن چنین سابقه‌ای در معماری ایرانی نباید به سمت نمای کلاسیک و غربی رفت.»

    این سازنده هر چند که معتقد است کسانی که کار خاص انجام می‌دهند باید تحمل‌شان را بالا ببرند اما این را هم می‌گوید که اگر شهرداری سیاست‌های تشویقی و تسهیل‌گری برای سازندگانی که از طرح‌های ایرانی استفاده می‌کنند به‌کار ببرد، کمیته نما با نتیجه بهتری مواجه خواهد شد.

    یکی دیگر از طراحان و سازندگان نیز به همشهری می‌گوید برخی ضوابط کمیته نما مانند محدودیت استفاده از شیشه،‌ موردی منطقی است چرا که با اقلیم و شرایط تهران همخوانی ندارد اما نمی‌توان از ستون، ‌ سرستون و پاستون به‌دلیل اینکه در معماری کلاسیک وجود دارد استفاده نکرد، ‌این عناصر جزئی از معماری ایرانی و هخامنشی هم بوده‌اند اما این ممنوعیت کار ما را سخت کرده است. المیرا فصیحی می‌افزاید: با سختگیری‌های موجود نه‌تنها شلختگی ایجاد شده در منظر شهری بهبود نمی‌یابد بلکه تمامی خانه‌ها بعد از مدتی به شکل مکعبی ساده درخواهند آمد. وی بااین حال معتقد است مردم نمای تلفیقی و ایرانی را در سال‌های اخیر کمتر دیده‌اند و اگر این نما افزایش یابد، سلایق را به سمت خود هدایت خواهد کرد.

        جلسات مشترک مسئولان شهرداری با فعالان حوزه ساخت

    به تازگی نشست مشترکی با حضور مسئولان معاونت معماری و شهرسازی با طراحان فعال مناطق 22گانه برگزار شده تا ضمن بررسی دیدگاه‌های آنها، برایند این نظرات در کمیته‌های نما مورد توجه قرار گیرد. به گفته سهیلا صادق‌زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری طراحان تلاش شهرداری برای بهبود و سامان‌بخشی منظر شهری را ستوده و فعالیت کمیته نما را مورد تقدیر قرار دادند و نظرات مختلف خود را نیز بیان کردند. این نخستین جلسه‌ای نبود که با عوامل مؤثر در بنا برگزار می‌شد، پیش از این نیز جلسات مشترکی با مسئولان کمیته‌ها و استادان دانشگاه برگزار شد و همچنان قرار است به درخواست طراحان این جلسات ادامه یابد. صادق‌زاده این را هم گفت که قرار است نشست مشترکی هم با تعدادی از مالکان و سازندگان برگزار شود تا در خلال آن نواقص و اشکالات و حتی نقاط مثبت فعالیت کمیته‌ها روشن شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار