مدیران خودروعصر اعتبار

مسجد مغاک عطاری یادگار معماری قرن ۱۲ در بخارا

عصر ساختمان: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر بخارا در ازبکستان، «مسجد مغاک عطاری» یادگار معماری متعلق به قرن دوازدهم میلادی است.

مسجد مغاک عطاری یادگار معماری قرن ۱۲ در بخارا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری فارس در تاشکند، این مسجد با توجه به اینکه در مغاک (گودال) و نزدیک بازار عطار واقع شده، مسجد مغاک عطاری نام گرفته است.

این بنا طی قرون بسیار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد در قرن دوازدهم بر اساس طرح قدیمی بازسازی شده است (این موضوع طی تحقیقات باستان‌شناسی در سال 1934 میلادی به اثبات رسیده است).

مسجد مغاک در قرن چهاردهم تعمیر شده اما در قرن پانزدهم قسمت بالای پیشطاق آن آسیب دیده است. در زمان عبدالعزیزخان (سال‌های 1541 و 1542 میلادی) قسمت بالای گنبدهای ساختمان از نو ساخته شده و در اواسط قرن شانزدهم پیشطاق شرقی ساخته شده است.

عرض مسجد 13 متر در 17 متر می‌باشد. داخل مسجد 6 ستون وجود دارد.

مسجد مغاک دارای 12 گنبد می‌باشد که گنبد وسط نسبت به بقیه بلند‌تر و از طریق پنجره‌های آن نور آفتاب به داخل ساختمان وارد می‌شود.

به دلیل اینکه ورودی اصلی جنوبی به مسجد در زیر زمین قرار گرفته بود، در سال 1930 میلادی باستان‌شناسان این یادگاری‌ را مورد مرمت قرار دادند. در جریان کارهای مرمت تا 4 متر و 50 سانتی‌متر به عمق رفتند و باقی‌مانده‌های منحصر بفرد این بنا متعلق به قرن دوازدهم‌ میلادی را بازیافتند. در نتیجه این عملیات پیشطاق جنوبی‌ نیز بازسازی شد. این پیشطاق ساختمان با آجرهای ریز و گچ تزیین شده است.

نقش‌های مسجد مغاک عطاری به عنوان نمونه منحصر بفرد مکتب معماری بخارا در قرن دوازدهم در تاریخ معماری ازبکستان از جایگاهی خاص برخودار است.

در زمان‌های گذشته در این مسجد نمایندگان ادیان مختلف به عبادت می‌پرداختند.

امروزه در بنای مسجد مغاک عطاری، موزه قالی‌ها قرار دارد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی