مدیران خودروعصر اعتبار

دو پیام وزیر به مهندسان ساختمانی

عصر ساختمان:وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر ضرورت اشاعه و رعایت اخلاق حرفه‌ای در میان مهندسان گفت: در این راستا دو موضوع «شفافیت» و «عدم تعارض منافع» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دو پیام وزیر به مهندسان ساختمانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی افزود: علاوه بر اینکه در ارتباط با هر دوی این موضوعات قوانین و مقررات مشخصی وجود دارد، اما برای تحقق این دو اصل مهم نیازمند اخلاق حرفه‌ای مهندسی و رعایت آن در تمام شئون مهندسی هستیم. آخوندی در پیام خود به نوزدهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: در شرایط کنونی مهندسی ساختمان، لازم است تمامی حرفه‌مندان بیش از پیش به این دو اصل توجه داشته و آنها را در کنار سایر اصول اخلاق حرفه‌ای ملاک عمل قراردهند. وی تاکید کرد: تصمیم و عمل هر فرد حرفه‌ای به‌ویژه مهندسان ساختمان، آثاری ماندگار در زندگی جمعی دارد و مهندسان می‌توانند به نحوی عمل کنند که شهروندان را از یک ایفاگر نقش صرف، به یک کنشگر آگاه تبدیل کنند. بنابراین سه اصل بنیادین اخلاق عمومی یعنی سودمندی، اعتمادپذیری و عدالت، اساس استواری این‌گونه تصمیمات و اعمال را دربرمی‌گیرد و تلاش همه ما باید معطوف به ایجاد یک انگاره حرفه‌ای برهمین مضمون نزد خود، سایر همکاران و به‌طور عام در کل حرفه مهندسی باشد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین کنترل‌کننده اقتدار سازمانی و حرفه‌ای، نقشی بسزا در ایجاد شرایط مطلوب به منظور ارائه خدمات واقعی مهندسی دارد، افزود: اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان یک نهاد اجتماعی می‌تواند در کاهش هزینه مبادله، افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد امید اجتماعی تاثیری درخور و شایسته داشته باشد.

    آخوندی ادامه داد: درسال گذشته، هیات وزیران آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را برمبنای ترویج و تثبیت اخلاق حرفه‌ای از طریق تبیین اصول و مبانی آن و پیش‌بینی تبعات انتظامی برای عدم رعایت آن اصلاح کرد و برپایه این اصلاحیه اخیرا نظامنامه رفتار اخلاقی حرفه‌ای در مهندسی ساختمان نیز تصویب و ابلاغ شد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای مقررات شهرسازی همانند مقررات ملی ساختمان گفت: بهسازی بافت‌های میانی و درونی شهرها به‌عنوان میراث فرهنگی، شهرسازی و معماری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است. وی افزود: بحثی که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود این است که مقررات شهرسازی اعم از طرح‌های جامع و طرح‌های تفصیلی به اندازه مقررات ملی ساختمان دارای ارزش و احترام هستند؛ به این معنا که مقررات شهرسازی تعیین‌کننده حقوق مردم و حقوق شهروندان است و جامعه مهندسی باید بتواند نسبت به اجرای مقررات پایبند باشد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت مباحث مطرح شده در آیین‌نامه کنترل ساختمان خاطرنشان کرد: مبنای اصلی کنترل ساختمان این است که مهندسان در حین اجرای ساختمان و در کنار رعایت مقررات ملی ساختمان باید مقررات شهرسازی را رعایت کنند. آخوندی در پاسخ به این پرسش که تا افق 1404 چه مسائلی را از جنبه‌های مهندسی، شهرسازی و فرهنگی باید مورد توجه قرار داد گفت: اصلی‌ترین موضوعی که ما در وزارت راه و شهرسازی در بحث پیوست فرهنگی دنبال می‌کنیم توجه به معماری ایران است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رویکرد کلان کشور باید از ساخت‌ و سازهای انبوه به سمت بهسازی بافت‌های میانی و درونی شهرها متمایل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار