مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران در گفت و گو با عصر ساختمان:

پاییز، منتظر رونق مسکن باشید

عصر ساختمان- وقتی گفته می شود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم باید دید این پول ها الان کجاست؟ چنانچه بخشی از از این پول ها وارد بازارمسکن شود؛ می تواند رونقی در بازار ایجاد کند که البته رونق سالمی نیست. هیچ وقت یک اتفاق ناگهانی نمی تواند متکی بر برنامه باشد.

پاییز، منتظر رونق مسکن باشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶:۰۰

    مهدی موذن رئیس هیات مدیره سازمان نظام کاردانی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» به بیان وضعیت ساخت و سازها در تهران پرداخت و گفت: رکود صنعت ساختمان  در تهران بیشتر از سایر شهرها به چشم می آید. بازار معاملات مسکن شرایط بسیار دشواری را می گذراند و بسیاری از ساختمان ها فروش نمی روند که این موضوع منجر به خواب سرمایه ها شده و سرمایه گذاران بسیاری متضرر شده اند.
    وی در این باره افزود: سرمایه گذاران بسیاری از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند و باید قسط این تسهیلات را به اضافه سود آن بپردازند که اکنون توانایی این کار را ندارند. این موضوع منجر به بی ثباتی بازار مسکن شده؛ بدین معنا که هیچ کس جرات خرید و فروش ملک را ندارد و این بدترین نوع بازار است. در این شرایط نابسامان عده ای نیاز مبرم به خرید خانه دارند و برخی نیز باید خانه خود را تعویض کنند و به دلیل بی ثباتی مجبورند هزینه های گزافی تقبل کنند.
    موذن با اشاره به این که سازنده های خرد بیشترین صدمه را از این شرایط می بینند؛ اظهار داشت: کسانی که 10 یا 15 واحد می سازند هم جزو انبوه سازان خرد محسوب می شوند که آن ها نیز دچار ضرر و زیان شده اند.آمارهای شهرداری نیز نشان از کاهش صدور پروانه های ساخت دارند و می توان گفت میزان ساخت و سازها در تهران 50 درصد کاهش یافته است.
    موذن با اشاره به این که طبق پیش بینی ها باید طی 10 سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته می شد؛ تصریح کرد: بنابراین با توجه به کاهش میزان ساخت و ساز از این برنامه عقب افتاده ایم. هنوز بی مسکن ها وجود دارند و یک نیاز نهفته را در حوزه مسکن رقم زده اند. همچنین عده ایی ولع خرید دارند و تا کنون نتواسته اند کاری از پیش ببرند.علاوه بر این کشور سالانه حدود 700 تا 800 هزار مسکن جدید  نیاز دارد. این ها نشان دهنده نیاز بالای کشور به مسکن است.
    رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با اشاره به بافت های فرسوده عنوان کرد: به گفته کارشناسان ضریب مقاومت ساختمان های بافت فرسوده در مقابل زلزله بسیار کاهش یافته است. این ساختمان ها نیاز به احیاء دارد اما در لیست تقاضای مسکن محسوب نمی شود. با وجود این حجم از تقاضا، در سال گذشته 500 هزار واحد هم ساخته نشد.مسکن مهر نیز داستان خودش را دارد که مربوط به یک دوره زمانی خاص بود و نمی توان آن را در شمارساخت و سازهای کشور به شمار آورد.
    موذن در ادامه به تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: معمولا تسهیلات بانکی  تاثیرات بسزایی در بازار دارد. همواره این نگرانی وجود داشته که افزایش میزان تسهیلات منجر به گرانی مسکن می شود و این نگرانی هم به جا بوده است. اما امروز شرایط فرق کرده و با وجود این که رقم های چند ده میلیونی به میزان تسهیلات اضافه شده اما همچنان رونقی اتفاق نمی افتد وشاهد استقبال برای استفاده از این تسهیلات نیستیم.
    وی دلیل این عدم استقبال را بی ثباتی بازار خواند و گفت: همچنین میزان بالای اقساط تسهیلات به گونه ایی است که اکثر گیرندگان وام که از قشر متوسط و حقوق بگیر هستند شرایط بازپرداخت آن را ندارند.
    وی ادامه داد: درگذشته صاحبان سرمایه های سرگردان سرمایه های خود را وارد هر بازاری می کردندآن بازار آشفته می شد. گاهی  این سرمایه ها وارد بازار مسکن می شد اما به دلیل عدم رکود در آن زمان اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ نمی داد.الان ردپای  این سرمایه ها پیدا شده است. وقتی گفته می شود 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم باید دید این پول ها الان کجاست؟ چنانچه بخشی از از این پول ها وارد بازارمسکن شود؛ می تواند رونقی در بازار ایجاد کند که البته رونق سالمی نیست. هیچ وقت یک اتفاق ناگهانی نمی تواند متکی بر برنامه باشد.همان طور که شاهد بودیم در سه سال پایانی دولت قبلی بازار مسکن در آرامش کامل به سر می برد.اما ناگهان ظرف 2 ماه همه چیز بهم ریخت زیرا رشد ناشی از ساخت مسکن مهر واقعی نبوده و تعادل بازار را بر هم زده بود.
    وی با اشاره به این که افزایش قیمت ها در حوزه مسکن تا کنون مبتنی بر هیچ برنامه واقعی نبوده است؛ اظهار داشت: اکنون نیز وضعیت به همین منوال ادامه دارد. البته ظاهرا پروژه های جدیدی در دست بررسی است از جمله مسکن اجتماعی که تا کنون تحقق پیدا نکرده است.
    موذن اضافه کرد : همیشه بعد از یک دوره 2 تا 3 ساله رکود شاهد رونق بازار بوده ایم هر چند این بار زمان رکود طولانی تر شده اما در این که رونقی اتفاق خواهد افتاد هیچ تردیدی وجود ندارد. این زمان ممکن است نیمه دوم سال جاری باشد.چنان چه در دوران رونق برنامه مدونی وجود نداشته باشد مجددا افزایش قیمت را خواهیم داشت.
    موذن درخصوص جشنواره چهره های ماندگار صنعت ساختمان که در روز جهانی معمار برگزار خواهد شد هم نکاتی را گوشزد کرد و گفت: کم نیستند افرادی که با خلوص نیت و با هدف خدمت به جامعه فعایت می کنند. باید قدر این افراد را دانست و بیشتر به آن ها توجه کرد. تا بین کسانی که متعهدترند و بقیه تفاوتی وجود داشته باشد .
    وی ادامه داد: تقدیر از چهره های ماندگار صنعت ساختمان باید فرصتی باشد برای بازگویی محاسن انجام کار خوب. صاحبان سخن و فن در این مراسم حضور خواهند داشت و درباره اهیمت این موضوع صحبت خواهند کرد.چنانچه این همایش به خوبی برگزار شود در ترویج اخلاق حرفه ایی تاثیر مثبتی خواهد داشت و مشوقی خواهد  بود برای کسانی که به حوزه تعهدات اخلاقی کم توجهی دارند و کار پسندیده ایی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار