مدیران خودروعصر اعتبار

سازه هایی که بر گُرده میراث ایرانیان بنا می شود

عصر ساختمان:ویلاهایی که با تصرف و تخریب اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و ملی هر روز بیشتر از دیروز قدعلم می کنند در حقیقت سازه هایی هستند که بر گُرده میراث ایرانیان بنا می شود و استان البرز نیز همواره در معرض این ظلم آشکار قرار دارد.

سازه هایی که بر گُرده میراث ایرانیان بنا می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، پهنه کوچک جغرافیایی استان البرز که مساحت آن با هیچ یک از استان های کشور برابری ندارد، می رود تا طبیعت دلنواز و اراضی پربرکت و حاصل خیز و هویت خود را در هجوم بی امان ساخت وسازهایی بی رویه و غیرقانونی ویلاها از دست بدهد.
    در چهار دهه اخیر جغرافیای کم وسعت استان البرز که نزدیک به 5 سال از تاسیس آن می گذرد، در تعرض ساخت و سازهایی بی رویه قرار گرفته و درختان بلند قامت آن یکی پس از دیگری نقش بر زمین شده و حریم رودخانه هایش شکسته شده است.
    پدیده خانه باغ و ویلا پس از آن در البرز دمیدن گرفت که نسیم دلنواز باغ ها و رودخانه های البرز در عمق وجود خوش نشیان کلانشهرها به ویژه پایتخت نشست و مشوقی شد تا با ساخت وساز و تخریب منابع طبیعی و اراضی کشاورزی به جان طبیعت و زمین های سرسبز این منطقه بیفتند.
    اکنون ویلاها از دشت و کوه تا باغ ها، زمین های کشاورزی و حاشیه رودخانه های البرز آنچنان خودنمایی می کنند که گویی سازندگان آن اعتقادی به حراست از میراث طبیعی ایرانیان برای نسل های آینده ندارند.
    زیبایی ها البرز از ارتفاعات طالقان گرفته تا دشت های ساوجبلاغ و نظرآباد و کرج تا حاشیه رودخانه پرآب کرج این سال ها آماج ساخت وسازها نفس های آخر را می کشند به طوریکه تعرض و برداشت بی رویه آب های زیر زمینی، البرز را در ردیف بحرانی ترین استان های کشور به لحاظ منابع آب قرار داده است.
    مهاجرت های بی رویه به خطه کم وسعت به حدی است که جمعیت آن از حدود 300 هزار نفر در دهه 40 و 50 اکنون به حدود 3 میلیون نفر رسیده است.
    پیوست باغ ها و اراضی کشاورزی و منابع طبیعی به حوزه شهری استان البرز سبب شده تا میزان آلودگی زیست محیطی و تخریب طبیعت و زمین های کشاورزی آن به اوج خود برسد.
    به گفته برخی مسئولان استانی و شهرستانی باید ده ها واحد مسکونی و ویلای غیر مجاز در شهرها، روستاها و حاشیه رودخانه ها و باغ های البرز تخریب شد تا بتوان حداقل بخش کوچکی از زیبایی البرز را به آن بازگرداند.
    آنطور که مدیرکل آب منطقه ای البرز می گوید سه هزار و 200 واحد مسکونی، تجاری و خدماتی آلاینده در کنار رودخانه کرج قرار دارند که باید با هزینه ای گزاف آن ها را ساماندهی کرد.
    بهزاد پارسا افزود: ساماندهی این واحدها هزینه ای ملی و گزاف را می طلبد که باید در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح شود.
    همچنین به گفته ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ شمار واحدهای مسکونی و تجاری غیر مجاز در مناطق شهری ، روستایی، حاشیه ها باغ ها و رودخانه های این شهرستان به حدی زیاد است که باید برای تخریب و ساماندهی آنها اقدام کلان صورت گیرد.
    وی گفت: وجود شمار زیادی واحد مشاوره املاک در این شهرستان سبب شده تا زمین های کشاورزی،باغی و منابع طبیعی به صورت غیر مجاز تغییر کاربری و به فروش رسانده شود.
    به گفته وی،اکنون حدودسه هزار واحد مشاوره املاک در ساوجبلاغ وجود دارد که بخش عمده آنها غیر مجاز هستند.
    رئیس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان کرج نیز می گوید:هرگونه حفظ حرائم و بستررودخانه برعهده وزارت نیرو است وتنها حفظ کیفیت آب از وظایف حفاظت محیط زیست است.
    حمید رضا لشکری افزود: با توجه به اینکه وظیفه ما نظارت بر کیفیت آب است و در ماموریت ها که گشت و پایش درواقع ساخت و سازغیرمجاز درحریم کیفی رودخانه است با عوامل آلودگی آب یا تغییرکیفیت آب باشد برخورد می کنیم ولی باتوجه به اینکه حدود اختیارات ما درحوزه اراضی دولتی وملی است مواردی که درمستثنیات است درحریم کیفی رودخانه به دستگاه متولی امورآب معرفی می کنیم.
    وی اضافه کرد: امسال پنج مورد ساخت و ساز غیرمجاز درحریم کیفی رودخانه شناسایی شده که به دستگاه متولی منعکس شده است .
    وی خاطرنشان کردکه وظیفه قانونی ما شناسایی و همکاری مراجع قضایی است ولی برای رفع تصرف محلی که جز مستثنیات باشد به عهده وزارت نیرو است .
    وی گفت : رودخانه کرج به جهت اینکه بیشترین جذابیت و علاقه مندان زیادی دارد و اکنون تعدادی ساخت وساز بخصوص واحدهای پذیرایی قدیمی درحریم کیفی و بستر رودخانه مستقر هستند .
    لشکری خاطرنشان کرد: درحال حاضر 170 واحد پذیرایی درحاشیه و طول رودخانه کرج شناسایی شدند و آن ها به امور آب منعکس شده و محل استقرار آن مشخص شده که کدام دربستر یا حریم کیفی و کمی مستقر شدند.
    وی گفت: مقوله جلوگیری ازآلودگی جز وظیفه اصلی محیط است و تمام این واحده های خدماتی و ویلاهای مسکونی که درحریم رودخانه مستقر هستند پایش شده و همه آن ها سپتیک ذخیره فاضلا ب دارند که پایش کرده و درصورتی که با ضوابط تعیین شده همخوانی نداشته باشد، برخورد قانونی می شود.
    رئیس محیط زیست شهرستان کرج یادآور شد که با توجه به اینکه خود ساخت و ساز صرفا دلیلی برآلودگی نیست اما ما آن ها شناسایی و به مقام قضایی وامورآب معرفی می کنیم.
    وی گفت: دربرخی موارد نیز ازطریق مراجع قضایی برای رفع تصرف اقدامات لازم صورت می گیرد.
    لشکری بیان داشت: امسال دربخشنامه جدید بحث جلوگیری ازساخت وساز غیرمجاز را به صورت جدی دربرنامه داریم به طوری که ضمن شناسایی موارد تخلف تلاش می کنیم تاعملیات ساخت و سازها را متوقف کنیم و به امورآب معرفی تا جلوی این ساخت و ساز گرفته شود.
    وی گفت: بیشتر ساخت و سازها درحریم رودخانه مسکونی است و اهم ساخت وساز واحدهای پذیرایی قدیمی بوده است.
    وی افزود: بیشتر ساخت و ساز جدید درحریم رودخانه کرج مسکونی است و موضوعی مهم است وحریم رودخانه دو بخش است یکی بخش روستاهایی که درطرح هادی در آن روستا شاخه ای از رودخانه وجود دارد، آنها براساس طرح هادی کاربری هایی به آن اراضی داخل روستا داده می شود براساس ان می توانند ساخت وساز انجام دهند.
    وی گفت : البته خلاف طرح هادی نیز بعضا درروستاها دیده می شود که ساخت وساز انجام می شود و باتوجه به اینکه حریم کیفی رودخانه کرج 150 مترمقطوع می باشد وروستاییان هم ازاین موضوع گلایه مندند چرا که 150متر عرض روستا است وعملا داخل حریم کیفی قرارگرفتند اکثر بناهای روستا یک سری قدیمی که مستقر هستند اما ما ساخت وسازهای جدید زیادی هم متاسفانه درحریم رودخانه درداخل طرح های هادی مشاهده می کنیم .
    وی افزود: داخل روستاها مشکلات زیادی داریم مردم توقع دارند براساس توسعه در روستا ها ساخت وساز انجام شود و روستاها درداخل حریم کیفی قرارگرفتند این مشکلی است که ما درداخل رودخانه کرج باآن مواجه هستیم .
    وی گفت: جلوگیری ازساخت وساز حریم رودخانه یک خواست جمعی و بین دستگاهی است که بین دهیاران روستا و هم داخل محدوده طرح هادی روستا وهم بیرون چون همیشه انجا مستقر هستند بتوانند درگزاش دادن تخلفات بهتر همکاری کنند و جلوی تخلفات رابگیرند و یا موضوع را به دستگاههای نظارتی مثل محیط زیست یا امورآب گزارش دهند بهترمی شود با تخلفات برخورد کرد و جلوگیری کرد.
    لشکری یاداورشد که باید پذیریم که در بحث جلوگیری ساخت و سازها خیلی موفق نبودیم البته محیط زیست مسئولیت کیفیت آب است و باید گفت که هرساخت وسازی هم دلیل برآلودگی نخواهد بود اما نظارت کافی باید دراین زمینه به طورجدی انجام شود.
    ***شناسایی بیش از 129هزار متر مربع تغییرکاربری بنا درالبرز
    مسئول گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان البرز گفت که ازابتدای سال جاری 129هزارو 680 مترمربع تغییر کاربری غیرمجاز بنا شناسائی ورفع تصرف شد.
    سرهنگ سید ناظم علی نقی افزود: دراین مدت بیشترین تعداد تغییر کاربری غیرمجاز، در بخش احداث بنا به میزان 870مورد و دیوار کشی با 996 مورد و 242هزارو 488 مترمربع بوده است.
    وی اضافه کرد: تغییرکاربری بنا درکرج دراین مدت 343مورد، ساوجبلاغ 157مورد، نظرآباد 43مورد، اشتهارد 32مورد، فردیس 287مورد و طالقان هشت مورد بوده است .
    وی خاطرنشان کرد: احکام قطعی قضایی دراین مدت نیز 240 مورد بوده است که 232 مورد آن تبصره 2و 10 و هشت مورد آن احکام قطعی قضایی بوده است.
    وی گفت: ازابتدای سال جاری برای 51 بنای غیرمجاز با چهارهزارو 830 متر مربع حکم قطعی قضایی صادرشده است .
    مسئول گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی یکی از اقدامات در سال گذشته را راه اندازی اکیپ های گشت دانست و گفت: در سال 93 شرکت های خصوصی متولی این گشت ها بودند ولی بعد از پایان دوره یکساله به این نتیجه رسیدند که این بخش باید به بخش حاکمیتی واگذار شود.
    وی ادامه داد: از اسفند ماه سال 93 که رهبر معظم انقلاب تمام دستگاه ها را مکلف کردند تا در بخش حفظ اراضی کشاورزی و ملی و محیط زیست اقدامات جدی داشته باشند، در سال 94 اکیپ های گشت سازمانی در 10 استان بحرانی کشور از جمله البرز راه اندازی شد.
    علی نقی افزود: در حال حاضر 14 اکیپ گشت در استان فعال هستند که هر اکیپ شامل سه نفر است که یکی از آنان یک مامور نیروی انتظامی است.
    وی که مدیر سامانه 131 در استان است، گفت: از زمان راه اندازی این سامانه و همچنین راه اندازی گشت های حفظ کاربری در استان، عقب نشینی متخلفا بیشتر شده چراکه یکی از عوامل تغییر کاربری ها بنگاه داران هستند و مردم با مراجعه به این افراد برای خرید ویلا و زمین، ابتدا با این سامانه برای اطلاع از مجاز بودن یا نبودن محل مربوطه تماس می گیرند.
    استان البرز دارای 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان حدود 25 هزار هکتار اراضی باغی و مابقی اراضی زراعی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار