مدیران خودروعصر اعتبار

بافت محله پل ابیانه مرمت می شود

عصر ساختمان:مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه نطنز از مرمت بافت محله پل ابیانه با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال خبر داد.

بافت محله پل ابیانه مرمت می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، سید احمد نجیبی، بیان کرد: محله پل یکی از سه محله تاریخی ابیانه است که در بخش شمالی و غربی این روستای تاریخی واقع شده است.
    نجیبی گفت: این محله به دلیل واقع شدن در بستر سنگی در نیمه شمالی روستا، بافت معماری جذابی در هم نشینی با بستر طبیعی کوه کرکس ایجاد کرده است.
    مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه افزود: بیشتر خانه های محله پل از قدمت تاریخی قابل توجهی برخوردار است و با توجه به شرایط اقلیمی ابیانه و بارش های متعدد در فصل زمستان، بافت گلین این خانه ها در معرض فرسایش قرار دارد.
    وی ابراز داشت: در سراسر دنیا در محله های تاریخی دارای معماری گلین، سنت های سالانه تعمیر و تجدید اندود گل وجود دارد و این سنت در ابیانه نیز در گذشته های دور رواج داشته است و اهالی روستا ابتدا به ترمیم اندود کاه گل مسجد جامع اقدام کرده و سپس به ترمیم خانه ها می پرداختند.
    وی گفت: ترمیم اندود جداره های روستای ابیانه در سال های گذشته نیز انجام شده است و امسال با توجه به شرایط جداره های محله پل، این بخش روستا مورد مرمت قرار می گیرد.
    نجیبی در خصوص تامین اعتبار این طرح بیان داشت: اعتبار مرمت اندود های این بخش از محله پل از محل اعتبارات ملی پایگاه میراث فرهنگی ابیانه به میزان 400 میلیون ریال تامین شده است.
    وی افزود: این طرح شامل ترمیم اندود کاه گل بخشی از ورودی اصلی معبر پل میان و کوچه علی صادق که از معابر فرهنگی و پراهمیت بالا محله در ابیانه و محل عبور نخل است می شود.
    نجیبی ادامه داد: با مشارکت دهیاری ابیانه اعتباری به میزان یکصد میلیون ریال تخصیص داده شد تا دامنه حوزه کاری ترمیم اندودها توسعه یابد و محدوده بزرگتری از این محله مورد مرمت واقع شود.
    وی خاطر نشان کرد: عملیات مرمت از نیمه تیرماه جاری آغاز شده است و پیش بینی می شود تا پایان مردادماه به سرانجام برسد.
    مدیرپایگاه پژوهشی ابیانه گفت: با هماهنگی پایگاه میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کفسازی معبرهای روستا که توسط بنیاد مسکن انجام می شود نیز در سال جاری در محله پل و محدوده مرمت شده انجام خواهد شد.
    وی افزود: مرمت اندودها و کف هازی محله پل تاثیر به سزایی در ساماندهی محله و توسعه کالبدی و فرهنگی این محله به خصوص برای ساکنان دائمی محله خواهد داشت.
    ابیانه از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است، این روستا در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز، در دامنهٔ کوه کرکس است و یکی از بلندترین نقاط مسکونی در ایران بوده و ارتفاع ابیانه از سطح دریا در این روستا دو هزار و 222 متر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی