مدیران خودروعصر اعتبار

مساحت بافت‌فرسوده پایتخت افزایش یافت

عصر ساختمان- پایتخت پیرتر شد. مطابق نقشه جدید طراحی شده از سوی شهرداری تهران، محدوده کلنگی و فرسوده پایتخت افزایش پیدا خواهد کرد.

مساحت بافت‌فرسوده پایتخت افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد در صورت تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی، بافت فرسوده شهر تهران در وضعیت جدید حدود 7 درصد از مساحت پایتخت را شامل خواهد شد این در حالی است که پیش از این بافت فرسوده حدود 5 درصد از عرصه شهر تهران را شامل می‌شد.

    نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کلان‌شهر تهران که حدود 3 هزار و 268 هکتار از مساحت پایتخت را به خود اختصاص داده است، از دهه 80 و بعد از حادثه مرگبار زلزله بم به دغدغه مدیران وقت کشور تبدیل شد. در همین راستا طی قریب به دو دهه گذشته، مدیریت شهری پایتخت با هدف استحکام‌بخشی سازه‌ای و ارتقای ارزش کیفی زیست ساکنان، تسهیلات تشویقی مالی و تراکمی با هدف تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموعا 206 هزار پارسل از مجموع حدود یک میلیون پارسل کلان‌شهر تهران به‌صورت توامان دارای سه شاخص اصلی شناسایی بافت‌های فرسوده (نفوذناپذیری، عدم استحکام سازه‌ای و ریزدانگی) هستند. طی دو دهه اخیر قریب به 92 هزار پارسل فرسوده از شهرداری تهران پروانه ساختمانی دریافت و حدود211 هزار واحد مسکونی به ازای این پروانه‌ها تولید شده‌اند.

    به این ترتیب براساس مصوبه سال 85، 3 هزار و 268 هکتار از محدود 60 هزار هکتاری پایتخت معادل 5 درصد مساحت شهر تهران به دلیل سه ویژگی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری به‌عنوان بافت فرسوده شهر شناخته می‌شد، اما بررسی و مطالعات جدید مجموعه مدیریت شهری تهران نشان از افزایش محدوده بافت فرسوده دارد. بنا بر مطالعات اولیه، حدود یک هزار و 100 هکتار به‌عنوان عرصه جدید بافت فرسوده شهر تهران شناسایی شد اما آن‌طورکه بررسی‌های اولیه کمیسیون ماده پنج مشخص می‌کند فعلا حدود 811 هکتار تایید اولیه شده و قرار است به مساحت سه هزار و 268 هکتاری بافت فرسوده پایتخت اضافه شود. به این ترتیب مساحت بافت فرسوده از حدود 3 هزار و 268 هکتار اولیه به حدود 4 هزار و 79 هکتار خواهد رسید. به این معناکه محدوده بافت فرسوده که تاکنون حدود 5 درصد از مساحت شهر تهران را در برمی‌گرفت از این پس حدود 7 درصد از عرصه شهر تهران را شامل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار