مدیران خودروعصر اعتبار

«شهرک اکباتان» تهران در میان آثار برتر معماری

عصر ساختمان:نهمین نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب» با عنوان «با یاد نظام عامری، با نگاه عباس کیارستمی» برگزار و در آن مطرح شد با وجود این که برزیلی ها در شروع دوران معاصر، معماری ضعیف تری نسبت به ایران داشتند، اما برژس ایران، توانستند مهر خود را بر معماری جهان بزنند.

«شهرک اکباتان» تهران در میان آثار برتر معماری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، در این برنامه، هشت اثر دیگر از آثار برتر معماری معاصر ایران معرفی شد. ضمن آن که چهره ماندگار خوش نویسی ایران،  استاد یدالله کابلی خوانساری، به عنوان مهمان ویژه نشست، به بیان دیدگاه خود درباره معماری پرداخت.

    در ابتدای این نشست، بهروز مرباغی -مدیر پروژه- ضمن تسلیت فقدان دو شخصیت بزرگ معماری و سینمای ایران، نظام عامری و عباس کیارستمی، اعلام کرد که انجمن مفاخر معماری ایران، چهارشنبه 6 مردادماه، برنامه ویژه ای برای بزرگداشت نظام عامری برگزار خواهد کرد.

    در این نشست، بهروز سرابندی با معرفی شهرک اکباتان تهران به عنوان یکی از شاخص ترین مصادیق مجموعه سازی برتر کشور و حتی خاورمیانه، گفت «اگر روش ساخت این مجموعه تداوم پیدا می کرد و توسعه می یافت، امروز ما دچار مسکن مهر نمی شدیم».

    عقیل امام قلی ساختمان دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، در قزوین را معرفی و مطرح کرد که «فضای ایرانی بنا در ترکیب با ظرایف و اجرای مدرن، این اثر را برجسته می کند». ساختمان گروه صنعتی بهشهر (آموزش و پرورش فعلی) در خیابان شهید قرنی، اثری از دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان و با طراحی نادر اردلان، اثر دیگری بود که توسط کارلین عیشو نژادیان، به عنوان اثر مدرنی که تمام ویژگی های معماری ایران را دارد،  ارائه شد.

    مجموعه مسکونی مس سرچشمه در کرمان با طراحی عباس مسعودی، از طرف مهناز محمودی به عنوان اثر برتری معرفی شد که ضمن پاسخ گویی به نیازهای انسان امروز، از نظر طراحی و انسجام، یادآور «ذهنی بافت» های قالی کرمان است. انوشه منصوری، در توصیف کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، اثر بهمن پاک نیا، گفت این بنا در عین سادگی و خلوص، ظرایف بسیاری از معماری اصیل ایران را دارد و کاملا جوابگوی نیازهای یک کتابخانه اصیل و موفق است.

    یوسف بهدری محوطه شهری (میدانگاه) مقابل هتل عباسی اصفهان را بخاطر ارزش های شاخص معماری و طراحی شهری، شایسته عنوان اثر برتر معماری معاصر دانست. این بنا را الیاس گبای طراحی کرده است. در این نشست، اثری از  فرخ اصالت به نام «ویلای البرز»معرفی شد، این اثر را خسرو سالاریان معرفی کرد. امیرهوشنگ اردلان، خانه یدالله کابلی در طالقان، اثر حسین ناصری  را بخاطر ملاحت طرح و سادگی آن به عنوان اثر برتر معرفی کرد.

    همچنین، فیلمی 10 دقیقه ای از گفت وگویی ویژه با محمدرضا جودت پخش شد که در آن ضمن بیان گوشه هایی از ویژگی های معماری مدرن ایران، مقایسه کوچکی بین معماری برزیل و معماری ایران در یکصد سال گذشته مطرح شد. به اعتقاد جودت، برزیلی ها، با وجود آن که در شروع دوران معاصر بسیار ضعیف تر از ایران بودند، در طول زمان، توانستند مهر و نقش خود را به معماری مدرن جهان بزنند،  ولی ما نتوانستیم.

    انجمن مفاخر معماری ایران با اجرای پروژه «یک صد معمار، یک صد انتخاب» قصد دارد 100 اثر را از میان آثار ساخته شده در 60 سال اخیر توسط 100 معمار شناخته شده ایرانی معرفی کند. این پروژه با برگزاری نشست هایی اجرا می شود که در هر نشست،معماران نام آشنای ایرانی هر کدام بنای انتخابی خود را با بیان توضیحات و با استناد به مبانی نظری معرفی می کنند و در نهایت، 100 بنای منتخب معماران، در کتابی مستند و علمی منتشر می شود تا در فضای علمی و دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد. نشست دهم «یکصدمعمار، یکصد انتخاب» روز چهارشنبه بیستم مردادماه برگزار خواهدشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو