مدیران خودروعصر اعتبار

سهم شهرداری ها از لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ کشور مشخص شد

از تعیین تسهیلات مالی خارجی برای مترو تا ورود شهرداری به شناسایی خانه های خالی

عصر ساختمان- در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس و تعیین بودجه سال ۱۴۰۰ دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور، شهرداریها هم سهمی را به خود اختصاص دادند، بطوری که در این لایحه پیشنهادی دریافت تسهیلات خارجی برای ساخت قطار شهری، اعطای تسهیلات ارزی به توسعه حمل و نقل درون شهری، ورود شهرداری به شناسایی خانه های خالی و... جزو ردیف هایی در نظر گرفته شده است.

از تعیین تسهیلات مالی خارجی برای مترو تا ورود شهرداری به شناسایی خانه های خالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، لایحه پیشنهادی بودجه 1400  کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در این لایحه در حوزه های مختلف سهم شهرداری‌ها دیده شده است، بگونه ای که  در بند "د" تبصره سه لایحه بودجه آمده است که دولت مجاز است در صورت تامین 15 درصد سهم دستگاه ها توسط شهرداری ها و دستگاه های ذیربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه، حداقل دو میلیارد دلار، از تسهیلات مالی خارجی جهت ساخت و بهره برداری از خطوط قطار شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا، اختصاص دهد و همچنین دولت موظف است با رعایت قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه نسبت به تضمین اصل و سود این تسهیلات اقدام کند.

    همچنین در بند "ب" تبصره چهار، لایحه پیشنهادی بودجه 1400 کشور آمده است که به بانک های تجاری و تخصصی اجازه داده می شود در سال 1400 از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی_ریالی به سرمایه گذاران بخش های خصوصی و شهرداری ها برای طرح های توسعه ای و انواع مختلف حمل ونقل درون و برون شهری بامعرفی وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری ها  و دهیاری های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان یا استهلاک اصل سرمایه یا سود آن اقدام کنند.

    براساس لایحه  بودجه 1400 در بند "د" تبصره 5 آمده است که شهرداری های کشور و سازمان های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور تا سقف 80 هزار میلیارد ریال اوراق مالی_ اسلامی باتضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری ها منتشر کنند که حداقل 50درصد از سقف اوراق به طرح های قطار شهری  و حمل ونقل شهری تعلق می گیرد و تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری به نسبت 50 درصد دولت و 50 درصد شهرداری ها است که تضمین 50 درصد دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه خواهد بود و این در حالی است که شهرداری ها مجازند با تضمین 100 درصد اصل و سود اوراق منتشره برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری با هماهنگی وزارت کشور اقدام کنند.

    اختصاص بودجه برای بافت فرسوده پیرامون حرم عبدالعظیم حسنی

    ورود شهرداری ها به شناسایی خانه های خالی از سکنه

    همچنین در همین بند، 10 هزار میلیارد ریال، از اوراق مالی اسلامی این بند به بازآفرینی شهری بافت های فرسوده پیرامون حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه (ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی (ع) تعلق می گیرد؛ که تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق تا 25 درصد برعهده دولت و مابقی برعهده شهرداری ها است.

    در بند "ف" تبصره 6 نیز آمده است که سازمان امور مالیاتی کشور موظف است با همکاری شهرداری های سراسر کشور، واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر جمعیت در سالها 97 تا 1400 را شناسایی و مالیات متعلقه قانون مالیات های مستقیم را از مالکانی که بیش از یک خانه خالی دارند، اخذ کنند.

    همچنین در این بند تاکید شده است که معافیت های مالیاتی در محاسبه مالیات موضوع این حکم در نظر گرفته نمی شود و 50 درصد از درآمدهای حاصل از این مالیات به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور و 50 درصد باقی مانده به عنوان سهم شهرداری ها به حساب شهرداری های شهرهای محل اخذمالیات واریز می شود.

    در این بند آمده است که سازمان امور مالیاتی کشور،وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیرو و دیگر وزاتخانه های ذیربط مکلفند کلیه اطلاعات لازم جهت شناسایی خانه های خالی از سکنه را در اختیار شهرداری های کشور قرار دهند که آیین نامه اجرایی ظرف دو ماه توسط دستگاه های مربوطه تهیه و باید به تصویب هیات وزیران برسد.

    معافیت 3 وزارتخانه از پرداخت عوارض شهرداری هنگام تخریب و بازسازی املاک

    همچنین در لایحه بودجه تاکید شده است که وزارتخانه های آموزش و پرورش،علوم و تحقیقات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هنگام تخریب و بازسازی املاک خود از پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند.

    بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و بافت فرسوده

    همچنین در بند "ز" تبصره هشت آمده است که برای ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی و عشایری، بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و بافت فرسوده، تامین زیرساخت و بنای خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه در مناطق خارج از حریم شهرها و روستاها، شهرداری ها و دهیاری ها موظفند معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از محل عوارض قانون بند ب ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه، صرف بهسازی مناطق فوق در همان استان کند.

    همچنین در بندهای تبصره 14 که مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است نیز آمده است که عوارض شهرداری ها و دهیاری ها از فروش حامل های انرژی پس از وصول، ظرف مدت یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز شود تا به شهرداری و دهیاری ها پرداخت شود.

    به گزارش ایسنا، همچنین در جدول شماره یک اعتبار طرح های تملک دارایی سرمایه ای دستگاه های اجرایی برای سال 1400 نیز عنوانی تحت " کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی" با محوریت کمک به سازمان شهرداری ها که روند آن از سال 91 آغاز شده برای سال 1400  ،500 میلیارد تومان برآورد مالی شده تا در سه موضوع از رده خاج کردن خودروهای فرسوده، خرید و نوسازی اتوبوس و مینی بوس و خرید خودروهای عمومی کوچک صرف شود که در این جدول همچنین احداث قطار حومه ای کلانشهر تهران به شهرهای جدید هشتگرد و پردیس نیز مورد توجه قرارگرفته که 50 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

    همچنین در جدول  فهرست طرح و پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی به  موضوع کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با اتکا به اتوبوس برقی مورد توجه قرار گرفته است که برای این ردیف 50 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

    در ردیف طرح های تملک دارایی سرمایه ای دستگاه های اجرایی به مسئله اتصال شهر اسلامشهر به متروی تهران که از سال 91 این برنامه شروع شده نیز توجه شده و برای سال آینده، بیش از 41 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

    به گزارش ایسنا، برای احداث قطار حومه ای کلانشهر تهران به شهر جدید پرند با محوریت شهرداری تهران، نیز 250 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

    همچنین در جدول فهرست طرح ها و پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی، مسئله تامین 105 واگن برای متروی تهران با موضوع تکمیل تامین و تهیه تجهیزات و واگن قطار شهری ( 105 دستگاه واگن) با محوریت شهر تهران و عنوان دستگاه اجرایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز مورد توجه قرار گرفته که برای سال 1400، برآورد مالی تامین این واگن ها 20 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار