مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن به سمت خروج از رکود گام برداشته است

عصر ساختمان- دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: تا پایان سال روند رشد معاملات، قطعاً بیشتر خواهد شد و به نظر می‌رسد که ما حتی افزایش قیمت مسکن را هم در طی امسال خواهیم داشت.

بازار مسکن به سمت خروج از رکود گام برداشته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصادنیوز، آمارهای اعلام شده در رابطه با میزان معاملات مسکن نشان‌دهنده خارج شدن تدریجی این بخش از رکود است، اما سوال اینجاست که آیا تا پایان سال بازار مسکن به طور کامل از رکود خارج می‌شود؟ برخی از کارشناسان بر این باورند که ثبات قیمت مسکن در چند سال اخیر در کنار اقدامات دولت مانند کاهش نرخ سود بانکی و سود تسهیلات، افزایش سقف تسهیلات مسکن و ایجاد سهولت در دریافت آن می‌تواند سبب ایجاد گشایشی در بخش مسکن شود. اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان معتقدند تا زمانی که وضعیت اقتصادی مردم بهبود پیدا نکند، بخش مسکن نیز از رکود خارج نخواهد شد و همچنان روزهای بی‌رونق خود را ادامه خواهد داد.

    فرشید پورحاجت در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال اتفاق خاصی سبب خروج از رکود بخش مسکن می‌شود؟ گفت: اتفاق خاص را که می‌توان گفت از سال گذشته روی داده است، زمانی که ما به توافقات هسته‌ای نزدیک شدیم، یکی از موضوعات خیلی مهم بحث ریسک معاملات مسکن بود که در حال حاضر کاهش یافته است و به تبع آن رونقی هم در حوزه خرید و فروش صورت گرفت و اکنون اثرات آن را مشاهده می‌کنیم و این روند در حال افزایش است و به هر جهت تا پایان سال هم این روند رشد معاملات، قطعاً بیشتر خواهد شد و ما به این باور رسیده‌ایم که این اتفاق حتماً ادامه خواهد داشت، شاخص‌هایی را هم که می‌توان از آنها الگوبرداری کرد مشخص است و به نظر می‌رسد که ما حتی افزایش قیمت مسکن را هم در سال 95 خواهیم داشت که این افزایش قیمت بیشتر از نرخ تورم خواهد بود.

    او در پاسخ به این سوال که کدام عوامل می‌توانند سبب افزایش قیمت مسکن شوند؟ گفت: بحث زمین، حق دستمزد، بحث مصالح ساختمانی، سازمان‌ها و ارگان‌ها در این افزایش قیمت بسیار مهم است. زیرا اکنون در حالی که دستمزد کارگران چشم‌گیر نیست اما دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی اصلاً توجه به شرایط اقتصادی نمی‌کنند و بالاتر از نرخ تورم افزایش قیمت را انجام می‌دهند.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: ما اکنون می‌بینیم که سازمان‌ها در همین ابتدای سال بدون توجه به اینکه حوزه مسکن کشور در یک رکود عمیق قرار دارد، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند. ما منتظر بودیم که سازمان‌های مربوطه در این رابطه دخالت کنند، اما عملاً تغییری در این موضوع مشاهده نشده و افزایش نرخ تعرفه‌ها همچنان صورت می‌گیرد.

    او تصریح کرد: ما اگر به دنبال این هستیم که شوکی در بازار مسکن به وجود نیاید، در ابتدا باید خود دولت و نهادهای مرتبط با این قضیه رفتارشان را اصلاح کنند و ببینند که عملکرد آنها به چه نحوی باعث افزایش هزینه‌های تولید مسکن می‌شود.

    پورحاجت گفت: اگر ما به دنبال رونق در بخش صنعت ساختمان هستیم، اگر به دنبال این هستیم که صنعت ساختمان به عنوان صنعت پیشران اقتصاد در سال 95 برای رسیدن به رشد ناخالص ملی کمک کند، پس باید تمامی موانع برداشته شود و از رفتارهایی که به نحوی باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود بپرهیزیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو