مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز در گفت و گو با عصر ساختمان عنوان کرد:

استان البرز؛ جزو سه استان پیشرو کشور در ساخت و ساز

کاهش ۳۵ درصدی تخلفات مهندسی در استان البرز

عصر ساختمان- طبق آمار میزان ساخت و ساز در سال ۹۴ نسبت به سال۹۳ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. فقط در سال ۹۱ میزان ساخت سازها بسیار خوب بود و نزدیک به ۱۰ میلیون متر مربع ساخت و ساز داشتیم که اوج کار ما بود. این میزان در سال گذشته به ۵/۲ میلیون متر مربع کاهش یافت. امسال نیز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار متر مربع در استان البرز ساخت و ساز داشته ایم.

استان البرز؛ جزو سه استان پیشرو کشور در ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳:۰۰

    علیرضا مجربی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» با اشاره به  تاریخچه این سازمان گفت:سازمان نظام مهندسی از سال 74 بر اساس قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان تدوین و از همان زمان شروع به کار کرد. این سازمان یک تشکل مردم نهاد است و به شکل کاملا مستقل و غیر انتفاعی فعالیت می کند. همچنین جزو معدود تشکیلاتی است که بخشی از وظایف برون سپاری شده دولت را انجام می دهد.هر چند بر اساس ماده 35 قانون نظام مهندسی ، وزارت راه و شهر سازی  نظارت بر این سازمان بر عهده  دارد؛اما این تشکل کاملا مستقل است.
    وی درخصوص فعالیت های سازمان نظام  مهندسی توضیحاتی ارایه داد و اظهار داشت: عمده فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی است. با توجه به حضور پررنگ بخش خصوصی در ساخت و سازهای کشور فعالیت سازمان نظام مهندسی اهمیت خاصی پیدا می کند.وزارت راه و شهر سازی نیز توجه زیادی به این موضوع دارد و برآن نظارت می کند.
    مجربی با بیان این که استان البرز جزو سه استان برتر کشور در ساخت و ساز به شمار می رود؛ تصریح کرد: در این استان به دلیل وجود شهرک های متعدد، نزیک بودن به پایتخت و مهاجر پذیر بودن میزان ساخت و ساز بسیار بالاست و همان طور که گفتم جزو سه استان اول کشور محسوب می شود.سازمان نظام مهندسی استان البرز تقریبا از 5سال پیش شروع به فعالیت کرد. قبل از آن کلانشهری مانند کرج به عنوان دفتر نمایندگی اداره می شد که این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده بود. میزان ساخت و ساز در کرج با مجموع ساخت  ساز در7 یا 8 شهر کوچک کشور برابری می کند. در نتیجه نظارت خوبی بر ساخت و ساز ها صورت نمی گرفت اما بعد از تشکیل سازمان نظام کاردانی استان از میزان مشکلات کاسته شده و به جرات می توان گفت اکنون استان البرز جزو سه استان پیشرو در عمل به مقررات ملی است.
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با اشاره به رکود بازار مسکن در کشور گفت: رکود صنعت ساخت و ساز در استان البرز هم مشاهده می شود و میزان  بالای ساخت و ساز در البرز در مقایسه با سایر شهرهای کشور است .
    وی ادامه داد: طبق آمار میزان ساخت و ساز در سال 94 نسبت به سال93 حدود 40 درصد کاهش داشته است و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. فقط در سال 91 میزان ساخت سازها بسیار خوب بود و نزدیک به 10 میلیون متر مربع  ساخت و ساز داشتیم که اوج کار ما بود. این میزان در سال گذشته به 5/2 میلیون متر مربع کاهش یافت. امسال نیز حدود 700 تا 800 هزار متر مربع در استان البرز ساخت و ساز داشته ایم.
    مجربی با اشاره به نوع تخلفات گفت: دونقشه ای بودن  بیشترین میزان تخلفات را تشکیل می دهد که فقط مربوط به استان البرز نیست و در همه شهرها این مشکل وجود دارد. با اجرای طرح تفصیلی کرج که سه سال پیش تصویب شد؛ حدود 35 درصد میزان تخلفات را کاهش داد و سطح تخلفات پایین آمده است.برای مثال تقریبا تخلف طبقاتی در البرز نداریم و بیشتر تخلفات مربوط به زیربناست . تلاش داریم نسبت به نظارت بر نقشه ها حساسیت بیشتری به خرج دهیم تا میزان تخلفات در این زمینه نیز کاهش یابد. در مجموع سطح ساخت و ساز در استان البرز هیچ وقت پایین نبوده است.
    وی تاکید کرد: همچنین سعی کردیم تا دفاتر نمایندگی را در شهرهای  کوچک استان دایر کنیم و کیفیت ساخت و سازها را افزایش دهیم. البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری پیش رو داریم.
    وی با اشاره به این که  حذف مجری ذی صلاح که توسط شهرداری مطرح شده بود را چطور ارزیابی می کنید؛ اظهار داشت: در استان البرزساخت و ساز در زمین های 1750 متر به بالا  نیاز به مجری ذی صلاح دارد و در باقی موارد مشکل حذف مجری ذی صلاح را نداریم. زیرا شهردار کرج قبلا رئیس سازمان نظام مهندسی تهران بوده و به اهمیت حضور مجری ذی صلاح وقوف کامل دارد.اما در مجموع باید بگویم حذف مجری ذی صلاح اشکال قانونی دارد.
    رئیس سازمان نظام  مهندسی البرز مهم ترین مشکل این سازمان را مهاجر پذیری استان البرز برشمرد و گفت:مهاجر پذیر بودن استان و میزان بالای ساخت و ساز باعث شده مهندسانی که مقیم استان نیستند به حضور در این استان گرایش پیدا کنند. در نتیجه تعداد اعضای ما که در سال 91 سه هزار نفر بود در سال 94 به 16 هزار نفر افزایش یافت.
    وی اضافه کرد: علاوه بر این ایراداتی در مبحث دوم قانون نظام مهندسی وجود دارد که باید با آئین نامه های مختلف تصحیح شوند.مبحث 2 شیوه نامه ایی است که مواد آن برای همه استان ها کارایی ندارد و باید برای هر استان با توجه به شرایط خاص آن منطقه قوانینی تصویب کرد.مشکلاتی که در استان مازندران وجودد دارد قطعا با مشکلات استان البرز متفاوت است و نباید نسخه واحد برای آن ها پیاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار