مدیران خودروعصر اعتبار

بنگاه‌ها برای افزایش قیمت مسکن انگیزه دارند

الزوم ثابت شدن حق کمیسیون مشاوران املاک

عصر ساختمان- در حالی که حق کمیسیون بنگاه‌های مشاوره املاک کاهش پیدا کرده است اما نحوه تعیین حق کمیسیون و رابطه آن با ثمن معامله انجام شده سبب ایجاد انگیزه بنگاه به منظور افزایش قیمت مسکن و به تبع آن نا به سامانی بازار می‌شود.

الزوم ثابت شدن حق کمیسیون مشاوران املاک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، در ایستگاه مترو منتظر نشسته بودم که متوجه صحبت چند نفر در کنار خودم شدم. معلوم بود که به تازگی معامله‌ای انجام داده‌اند. یکی از آنها با اشاره به نقش بنگاه مشاور املاک، مدعی بود که فروشنده خانه به بنگاه پولی داده تا واحد مسکونی را به نرخ بالاتری به فروش برساند. و دیگری پاسخ می‌داد که این طور نیست و وقتی مشاور املاک واحد مسکونی را به قیمت بالاتری بفروشد، پول بیشتری به او می‌رسد، پس لازم نیست که فروشنده به او پولی بدهد زیرا سود بنگاه در گران فروشی است.

    صدای رسیدن قطار، مرا به خود آورد. ذهنم پر شده بود از سوالاتی در ارتباط با نحوه خرید و فروش ملک در کشور. واقعا نقش بنگاه مشاور املاک در معامله مسکن چیست و درآمد این واحدهای صنفی از چه طریقی بدست می‌آید؟

    *حق کمیسیون بنگاه‌های مشاوره املاک کاهش یافت

    به گزارش فارس، نحوه درآمد بنگاه‌های مشاور املاک از طریق درصد معینی از مبلغ معامله تعیین می‌شود. در همین ارتباط، مرتضی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در تشریح نحوه تعیین عایدی مشاوران املاک در هر معامله، گفت:« تا پیش از این برای معاملات زیر 5 میلیارد ریال 0.5 درصد ارزش معامله و برای معاملاتی با ارزش بیش از 5 میلیارد ریال 0.25 درصد ارزش معامله برای هر طرف به عنوان حق کمیسیون تعیین شده بود»

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، در بیان ابلاغ نرخ‌های جدید مشاوران املاک، تاکید کرد:« طبق مصوبه جدید حق کمیسیون بنگاه‌ها کاهش یافت و این رقم برای کلیه معاملات با هر ارزشی 0.25 درصد برای هر طرف مشخص شده است.»

    برای باز شدن مسئله حق کمیسیون مشاوران املاک، فرض کنید، برای خرید خانه‌ای 50 متری به ارزش 1 میلیارد تومان اقدام کرده‌اید. پس از عقد معامله، شما و فروشنده واحد مسکونی به طور جداگانه، موظف به پرداخت 0.25 درصد ثمن معامله هستید. در حقیقت هر یک از طرفین معامله مبلغ 2.5 میلیون تومان را به حساب بنگاه مشاور املاک می‌ریزند و این واحد صنفی 5 میلیون تومان به عنوان حق کمیسیون یک معامله 1 میلیاردی عایدی دارد.

    *کاهش حق کمیسیون نمی‌تواند شرایط بازار مسکن را بهبود دهد

    نکته قابل توجه در زمینه تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک در این است که با وجود کاهش درصد حق کمیسیون بنگاه‌ها، اعتراض مردم نسبت به این مورد کمتر نشده است. به منظور پیگیری این مورد، به سراغ حمید احمدی، کارشناس حوزه مسکن رفیتم. احمدی ضمن اشاره به نحوه تعیین حق کمیسیون بنگاه‌های مشاوره املاک گفت:« زمانی که عایدی بنگاه را برای یک واحد مسکونی 1 میلیارد تومانی با نرخ‌های سابق محاسبه کرده و با نرخ جدید مقایسه می‌کنیم، متوجه کاهش 2.5 میلیون تومان عایدی این واحد صنفی می‌شویم که نسبت به ارزش معامله سهم ناچیزی است. بنابراین کاهش یا افزایش این نرخ نمی‌تواند شرایط افزایش قیمت مسکن را مهیا کند.»

    این کارشناس مسکن، در بیان نقش مشاوران املاک در بازار مسکن، گفت:«مسئله حق کمیسیون زمانی مشکل ساز است که آن را به ارزش معامله گره می‌زنیم. در واقع زمانی که شما حق کمیسیون را درصدی از ارزش معامله قرار می‌دهید، بنگاه برای افزایش قیمت مسکن انگیزه دارد و همین نکته بازار مسکن را دچار اختلال می‌کند.»

    *شناور بودن حق کمیسیون انگیزه مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن را بیشتر می‌کند

    وی، با اشاره به اینکه حق کمیسیون باید با نرخ ثابت و مصوب از مردم اخذ شود، افزود:« فعالیت یک بنگاه مشاوره املاک برای معامله یک خانه 1 میلیاردی، تفاوتی با یک خانه 10 میلیاردی ندارد و از این رو باید، حق کمیسیون ثابتی برای هر واحد مسکونی دریافت کند.»

    احمدی، در بیان این نکته که مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن سهیم هستند اما علت اصلی نا‌به‌سامانی سیاست‌گذاری کلان مسکن است، گفت:« طبیعتا مشاوره املاک مشابه هر صنف دیگری به دنبال کسب درآمد است و همین نکته می‌تواند زمینه افزایش قیمت باشد اما علت اصلی مشکلات بازار مسکن به کاهش عرضه و جلوگیری نکردن از ورود تقاضاهای سرمایه‌ای است.»

    توجه با اظهارات کارشناسان در حوزه مسکن، موید این امر است که کاهش درصد حق کمیسیون بنگاه‌های مشاور املاک به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی، تاثیر شگرفی در سامان بازار مسکن ندارد و انگیزۀ این واحدهای صنفی در افزایش قیمت مسکن با تعیین نرخ مصوب و ثابت باید از میان برود.

     مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان « حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو را نظارت کنید » خواهان رسیدگی به نحوه تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک و نقش آن‌ها در بازار مسکن شده بودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار