مدیران خودروعصر اعتبار

خانه های تاریخی در گناباد نیازمند بازسازی

عصر ساختمان:رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: از مجموع ۵۰ خانه تاریخی و ارزشمند در این شهرستان هفت مورد تاکنون مرمت شده و ۴۳ خانه تاریخی نیازمند بازسازی است.

خانه های تاریخی در گناباد نیازمند بازسازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، امان الله نوروزی ، افزود: 22 خانه تاریخی تاکنون در شهرستان گناباد به ثبت آثار ملی رسیده اند و بقیه در حال تشکیل پرونده برای طی مراحل ثبت است.
    وی خانه های تاریخی شریعت، رحمانیان و نیری در گناباد، خانه تاریخی علیپور و غلامیان در روستای ریاب و خانه علامه بهلول گنابادی را در روستای بیلند گناباد مهمترین بناهای مرمت شده برشمرد.
    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: مرمت و بازسازی خانه های تاریخی حاجی معین و خواجه بیدختی واقع در شهر بیدخت نیز با مشارکت شهرداری، بخش خصوصی و دست اندرکاران ذیربط از امروز آغاز شد.
    وی گفت: این دو خانه تاریخی که با شماره های 12930 و 3237 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند مربوط به دوره قاجار بوده و از بخشهای مختلف حوضخانه، بادگیر، هشتی و سایر عناصر معماری مناطق کویری برخوردارند.
    نوروزی افزود: در این مرحله اقداماتی نظیر آواربرداری، استحکام بخشی پی و دیوارها و جداره سازی در دستور کار قرار دارد.
    گناباد 250 اثر تاریخی و معنوی دارد که 142 مورد آن به ثبت آثار ملی رسیده است. از این تعداد 60 اثر تاریخی باسابقه بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این خطه از ایران است.
    مرکز شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی