مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس:

اوراق رهنی، پل بازار سرمایه به بازار مسکن است

خرید اوراق رهنی به معنی خانه‌دار شدن نیست

عصر ساختمان:اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با انتشار مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات رهنی مسکن از سوی بانک مسکن موافقت کرد و اولین انتشار اوراق رهنی یکشنبه ۱۳ تیر ماه به فروش رفت.

اوراق رهنی، پل بازار سرمایه به بازار مسکن است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا، روح اله حسینی مقدم، مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد انتشار اوراق رهنی گفت: افرادی که تمایل دارند در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از اوراق رهنی استفاده کنند.

    وی در پاسخ به این پرسش که اوراق رهنی چه کمکی به خانه دار شدن مردم می‌کند؟ ، افزود: فردی که اوراق رهنی می‌خرد لزوما خانه دار نمی‌شود و اوراق رهنی به نوعی ابزار تامین مالی در بانک مسکن است.

    حسینی مقدم تصریح کرد: این اوراق برای تامین منابع مالی جدیدی است که افراد بتوانند وام بیشتری برای خرید خانه و یا  ساخت مسکن دریافت کنند.

    مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق رهنی مسیری غیرمستقیم برای خانه دار شدن مردم است،  افزود: این اوراق پلی است برای تامین مالی ساخت و یا خرید خانه که بازار مسکن این پل را به بازار سرمایه زده است.

    وی با اشاره به محدودیت منابع مالی بانک مسکن برای اعطای تسهیلات تصریح کرد: این منابع از طریق سپرده‌های مردم در بانک یا کمک دولت تامین می‌شود و زمانی که این منابع در قالب اوراق رهنی از مردم در بازار سرمایه قرض گرفته می شود، منابع بانکی افزایش پیدا می‌کند و به افرادی که قصد خرید خانه یا ساخت دارند، پرداخت خواهد شد.

    وی خاطر نشان کرد: با توجه به نرخ سود 18.5 درصد این اوراق مسلما با استقبال مواجه خواهد شد.

    اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با انتشار مبلغ 3 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات رهنی مسکن از سوی بانک مسکن موافقت کرد.

    پس از صدور مجوز و موافقت اصولی انتشار اوراق رهنی به‌منظور تأمین مالی بانک مسکن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق رهنی بانک مسکن به منظور اعطای تسهیلات جدید و افزایش نقش این بانک در تأمین مالی مسکن پس از درج در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی فرابورس ایران، به صورت حراج تک قیمتی عرضه می شود. قیمت اسمی این اوراق یک میلیون ریال و نرخ سود آن 18.5درصد است و سود اوراق هر سه ماه یک ‌بار از تاریخ انتشار پرداخت می‌شود.

    دوره عمر این اوراق 2 ساله بوده و بانی، ضامن و عامل وصول آن بانک مسکن و امین آن سازمان حسابرسی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی