مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان:

افزایش ساخت و ساز، بخش مسکن را درمان می کند

عصر ساختمان- اوراق رهن ثانویه ابزار بسیار کاربردی برای تامین مالی بانک ها برای ارائه تسهیلات است. ولی باید به این نکته توجه داشت که بازار سرمایه کشورما بازار بسیار بزرگی است و حجم بالایی از سرمایه های کشور در این بازار مبادله می شود و این مبالغ برای بهبود یک بخش کفایت نمی کند.

افزایش ساخت و ساز، بخش مسکن را درمان می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    چندین سال از زمانی که رکود، مهمان بازار مسکن در کشور شده، می گذرد اما به تازگی گفته ‌می‌شود رونق در حال ورود به بازار است، ولی هنوز این رونق آنچنان که انتظار می‌رفت وارد بازار مسکن نشده‌است.
    در آخرین برنامه اعلام شده منتهی به تیرماه امسال از سوی دولت یکی از برنامه‌های قطعی در بخش مسکن، صندوق رهن ثانویه است که با هدف ارایه تسهیلات به دهک های متوسط جامعه اجرا می شود. منوچهر خواجه دلویی فعال باسابقه مسکن معتقد است سیاست های دولت بازار مناسبی برای خروج از رکود به شمار می رود اما باید نظارت بیشتری بر آن ها صورت گیرد. گفت و گوی خبرنگار عصر ساختمان با این کارشناس مسکن را می خوانید:


    آیا سیاست های جدید دولت در قالب ارائه تسهیلات مسکن وکاهش نرخ سود سپرده ها تاثیری در برون رفت حوزه مسکن از رکود دارد؟
    اعمال این سیاست ها و فعالیت های جدید دولت ابزارهای خوبی برای خروج از رکود به شمار می رود. اما مسئولان باید در اجرای آن نظارت و برنامه ریزی داشته باشند تا بهترین نتیجه حاصل شود.


    اعمال این سیاست ها در کدام بخش اقتصادی نمایان تر است؟
    کاهش نرخ تسهیلات در بازار اجاره بسیار تاثیر گذار است. این امر باعث می شود ارزش  پول اجاره بیش از مبلغ ودیعه شود. مالکی که تا به حال با اخذ رهن بیشتر از مستاجر، مبلغ دریافتی را در بانک سپرده گذاری می کرد دیگر نمی تواند روی سود بانکی حساب کند. از این رو معادلاتی که روی قیمت رهن و اجاره وجود داشت به هم می خورد و در نرخ اجاره اثر تساعدی می گذارد.


    آیا راهکاری برای رفع مشکل قیمت بالای مسکن پیشنهاد می کنید؟
    برای رونق یک بخش مهم مانند مسکن باید سیاست هایی اعمال شود تا تولید افزایش پیدا کند و عرضه ملک بیشتر شود. هم در بخش اجاره و هم در بخش خرید و فروش باید عرضه را متناسب با تقاضا افزایش دهند. آمار پروانه های دریافتی گویای این است که در سال های گذشته نزدیک به یک میلیون واحد تولید مسکن در کشور داشتیم اما اکنون در مقایسه با آن 40 درصد تولید را درکشورداریم. برای رسیدن به تعادل در عرضه و تقاضا باید تولید را افزایش دهیم تا متناسب آن قیمت مسکن هم کاهش یابد.


    با توجه به مطلب فوق شما اجرای چه سیاست هایی را در این جهت موثر می دانید؟

    برنامه هایی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته است بسیار مفید است. از این جمله اقدامات می توان به بازار رهن ثانویه اشاره کرد که تاثیربسزایی در بازار مسکن داشته است. باید برای تحقق تمام برنامه های پیش رو نظام بانکی در کنار سازمان ها وارگان های مربوط به حوزه مسکن باشد و در یکسو حرکت کنند.از سوی دیگر برای خروج از رکود باید برای اخذ مالیات بر درآمد تخفیف هایی برای فعالان بخش مسکن قائل شوند.


    نظر شما در خصوص  انتشار اوراق رهن ثانویه چیست؟ آیا انتشار این اوراق در برون رفت بخش مسکن از رکود موثر خواهد بود؟
    اوراق رهن ثانویه ابزار بسیار کاربردی برای تامین مالی بانک ها برای ارائه تسهیلات است. ولی باید به این نکته توجه داشت که بازار سرمایه کشورما بازار بسیار بزرگی است و حجم بالایی از سرمایه های کشور در این بازار مبادله می شود و این مبالغ برای بهبود یک بخش کفایت نمی کند. از سویی دیگر بانکی که در بازار سرمایه حضور دارد و  تسهیلات ارائه می کند تنها یک بانک است. طبیعتا با تامین مالی یک بانک برای ارائه تسهیلات مشکلات بخش مسکن حل نمی شود.


    آیا تصمیمی از دولت صورت گرفته که آثار منفی در بازار ایجاد کند؟
    در سالهای اخیردو اتفاق مهم در این حوزه رخ داده است که تاثیر منفی در این بخش داشته است؛ قانون جدید مالیات ها که در سال گذشته در مجلس اصلاح شد و در این قانون مالیات های جدیدی برای بخش مسکن وضع شد که مهمترین آن مالیات بر در آمد است. معمولا اتخاذ چنین مالیات هایی در شرایطی موثر است که بازار مسکن با رونق مواجه بوده و چرخه اقتصاد کشور در جریان است. در وضعیت رکودی که مسکن با آن درگیر است اجرای این سیاست ها نقش تنبیهی برای فعالان این بخش ایجاد می کند. از سوی دیگر دریافت مالیات از خانه های خالی نیز عملیاتی نشد و این باعث شد تا مالکان خانه های خالی تصمیمی در خصوص عرضه ملک خود نگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو