مدیران خودروعصر اعتبار

انتشار نامه پژوهشگران اقتصادی در رابطه با تبعات زیان‌بار طرح

طرح رونق تولید و تأمین مسکن مخاطره‌آمیز است

عصر ساختمان- در روزهای اخیر طرحی با قید دوفوریت در مجلس تحت عنوان «رونق تولید و تامین مسکن» به تصویب رسیده‌است. مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین ایرادات متعددی را برای این طرح برشمرد که در صورت تصویب و اجرایی‌شدن، کشور را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.

طرح رونق تولید و تأمین مسکن مخاطره‌آمیز است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، در روزهای اخیر طرحی با قید دو فوریت در مجلس تحت عنوان «رونق تولید و تامین مسکن» به تصویب رسیده‌است. طرحی که می‌توان آن را یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی طی سال‌های اخیر در کشور دانست.  مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص طرح رونق تولید و تأمین مسکن، با بیان اینکه ایرادات متعددی به این طرح وارد است،  اذعان داشت تصویب این طرح می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد کشور وارد کند.

    این کارشناس اقتصادی بیان کرد: که اولین مسئله در خصوص این طرح، تصویب آن به صورت دوفوریت است. در حقیقت تصویب دوفوریتی آن فرصت را برای بررسی کارشناسان خواهد گرفت. نکته عجیب آن است که حتی این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مطرح نشده‌است و گزارش‌های کارشناسی آن ارائه نشده‌است. این موضوع به شدت نگران‌کننده‌است و نشان می‌دهد که این طرح تا چه حد می‌تواند آثار و تبعات منفی به همراه داشته‌باشد.

    زمانیان در ادامه افزود که در بررسی این طرح در این فرصت کوتاه نکته نگران‌کننده‌‌ دیگر نحوه تأمین مالی آن است. در طرح ارائه شده به بانک‌ها تکلیف شده‌است که 25 درصد از تسهیلات خرد خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. طرح چنین ایده‌ای از دو منظر خطرناک است. از یکسو چنین حجمی از تسهیلات تکلیفی بدون مشخص کردن منابع آن قطعاً به افزایش پایه پولی و موج تورمی جدید منجر خواهد شد. از سوی دیگر، علاوه بر بانک مسکن، سایر بانک‌های کشور نیز ملزم به ارائه تسهیلات به بخش مسکن شده‌اند. این در حالی است که ساختار این بانک‌ها متناسب با تسهیلات تخصصی در بخش مسکن طراحی نشده‌اند و تحمیل چنین حجمی از تسهیلات به ترازنامه آن‌ها، تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

    زمانیان یکی دیگر از ایرادات وارده به طرح مذکور را قیمت‌گذاری دستوری مصالح ساختمانی می‌داند. وی با بیان اینکه این رویکرد بارها از سوی سیاست‌گذاران اجرا شده‌است که نتیجه‌ای جز فساد و فشار بیشتر به بر تولیدکنندگان در شرایط کنونی را به همراه نخواهد داشت. همچنین طرح ایده‌هایی همچون حذف زمین از قیمت تمام شده مسکن و عرضه رایگان آن نیز از آن دست طرح‌هایی است که در فضای اقتصادی کشور تنها به توزیع بیش‌تر رانت و از دست دادن سرمایه‌های ملی می‌انجامد.

    زمانیان در پایان با ابراز نگرانی شدید از تبعات این طرح، بیان کرد که تصویب شتابزده چنین طرحی با این ابعاد، می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد کشور وارد کنند و نمایندگان مجلس باید در نظر داشته باشند که نمی‌توان تمامی مسائل اقتصادی را در کوتاه مدت مرتفع کرد که اگر چنین بود وضعیت اقتصاد کشور متفاوت از آن چیزی بود که اکنون شاهد آن هستیم.

    زمانیان همچنین به تهیه نامه‌ای حاوی نقطه نظرات کارشناسی در خصوص این طرح توسط جمعی از پژوهشگران اقتصادی اشاره کرد که امروز منتشر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار