مدیران خودروعصر اعتبار

اگر قصد خرید مسکن دارید بخوانید

عصر ساختمان: با این‌که برآورد دقیقی از رونق مسکن که می‌تواند با افزایش قیمت همراه باشد وجود ندارد، کارشناسان معتقدند بهترین زمان برای اقدام به خرید مسکن زمانی است که نرخ رشد آن به نرخ تورم نزدیک شود.

اگر قصد خرید مسکن دارید بخوانید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، متوسط قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب 2.8 و 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفت که با توجه به عقب بودن این رشد از تورم 9.8 درصد، رشد قیمت مسکن هنوز نگران کننده نیست.

    اما بررسی بازارهای  تاثیرگذار  بر قیمت مسکن از جمله بازار خرید و فروش اوراق  تسهیلات مسکن (تسه) نشان می‌دهد کاهش نرخ سود بانکی به 11 درصد اثر خود را بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) گذاشته و نرخ این امتیاز در روزهای اخیر تا 92 هزار تومان رکورد زد و هم اکنون در محدوده 90 تا 91 هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که اواخر خردادماه قیمت تسه در محدوده 88 هزار تومان بود و اوایل خردادماه بر روی قیمت 80 تا 82 هزار تومان نوسان داشت.

    بدین ترتیب در فاصله 1.5 ماه قیمت تسه 10 هزار تومان افزایش داشته است که کارشناسان معتقدند این مساله واکنش طبیعی فرابورس به کاهش نرخ تسهیلات مسکن از 13 به 11 درصد بوده است؛ چرا که با کاهش نرخ سود وام مسکن تقاضا برای دریافت این وام بالا می رود و این بازار رونق می‌گیرد.

    بنا به گفته‌ی مدیرعامل بانک مسکن طی سه ماه اخیر تعداد افرادی که برای ثبت نام صندوق تسهیلات مسکن یکم (خانه اولی‌ها) به این بانک مراجعه می کنند از روزی 160 نفر به روزی 210 تا 220 نفر رسیده است. این تکاپو می تواند واکنشی نسبت به کاهش سود بانکی از 13 به 11 درصد باشد.

    در پی این اقدام تسهیلات خرید مسکن 14 درصد و تسهیلات ساخت 34 درصد  نسبت به سال قبل افزایش یافت که وزیر راه و شهرسازی آن را معیاری برای خروج از رکود مسکن دانست و گفت: "این ارقام نشان می‌دهد در بخش مسکن اتفاقاتی دارد رخ می‌دهد. به اعتقاد من بخش مسکن وارد دوره خروج از رکود شده است نه این‌که بخواهد منتظر آینده باشد"؛ اظهارنظری که چندان با دیدگاه سازندگان مسکن مطابق نیست.

    در این خصوص دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: خیلی زود است که بگوییم بازار مسکن رونق گرفته است و شاخص هایی همچون افزایش 30 درصدی فروش اوراق مسکن نمی تواند ملاک خروج از رکود مسکن قرار گیرد. شاخص واقعی تعداد معاملات رسمی املاک ثبت شده است که هنوز افزایش چشمگیری در این مورد مشاهده نمی شود.

    آخرین تعداد معاملات شهر تهران نیز این نظریه را تایید می‌کند. پس  از آن‌که تعداد معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه 1395 نسبت به مدت مشابه سال قب 8.2 درصد افزایش یافت، ‌ در خردادماه با کاهش 0.6 (شش دهم) درصد نسبت به سال قبل همراه بود که البته رییس اتحادیه املاک کشور این افت را ناشی از قرار داشتن در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

    البته متوسط قیمت مسکن شهر تهران در اردیهبشت و خرداد سال جاری به ترتیب 2.8 و 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفت که با توجه به عقب بودن این رشد از تورم 9.8 درصد، رشد قیمت مسکن هنوز نگران کننده نیست.

    اما بهترین زمان ورود خریداران مصرفی به بازار مسکن چه زمانی است؟ زمانی که قیمت مسکن به کف واقعی برسد؛ یعنی رشد آن به تورم نزدیک شود. آن زمان احتمالا خرید  مسکن دلهره آور خواهد شد و در صورتی که منحنی رشد آن از تورم عمومی سبقت بگیرد خرید مسکن زیان آور می‌شود.

    با اینکه هنوز برآورد دقیقی از رونق مسکن وجود ندارد، بسیاری کارشناسان بر روی خروج از رکود مسکن در نیمه دوم سال جاری اتفاق نظر دارند. به همین دلیل بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر پول که نگران جهش قیمت مسکن  است از اواخر سال جاری به خریداران مصرفی توصیه کرد اقدام به خرید کنند. البته بدبین‌ها می‌گویند مسکن تا 5 سال آینده از رکود خارج نمی‌شود اما رشد هرچند ناچیز قیمت مسکن نسبت به سال قبل، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو