مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:

حمام کهیار و کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت به مزایده گذاشته شد

عصر ساختمان:معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حمام کهیار و کاروانسرای بافت قدیم دهدشت برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته شد.

حمام کهیار و کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت به مزایده گذاشته شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مسعود شفیعی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی در راستای سیاست‌های کلان کشور در جذب مشارکت گسترده بخش خصوصی در امر حفاظت و احیای بناهای تاریخی کاروانسرای دهدشت در شهر دهدشت را از طریق مزایده عمومی جهت مرمت، احیاء و بهره‌برداری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واجد شرایط واگذار می‌کند.

    وی افزود: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت مربوط به دوران صفویه یک هزار و 300 متر مربع و حمام "کهیار" 350 متر مربع زیربنا دارد.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این کاروانسرا سفره‌خانه سنتی، موزه و استراحتگاه برای مسافران ایجاد می‌شود تصریح کرد: مدت واگذاری این اثر تاریخی به بخش خصوصی از یک تا 5 سال است.

    شفیعی با اشاره به اینکه دو طرح دیگر در دست مطالعه داریم که با اتمام مطالعات به مزایده گذاشته می‌شوند گفت: این طرح‌ها خانه چراغ چشم و حمام محمد در بافت تاریخی دهدشت هستند.

    بافت تاریخی بلادشاپور در دهدشت حدود دو هزار خانه، مسجد، حمام و کاروانسرا دارد که بسیاری از این آثار هنوز برجای مانده است.

    این شهر تاریخی از معماری خاصی برخوردار بوده و آثار زیبایی از قبیل آب‌انبار، امامزاده‌ها، ارگ حکومتی و برج و باروها در آن مشخص است که توجه محققین و صاحب‌نظران آثار تاریخی را به خود جلب کرده است.

    مصالح به کار برده شده در این بناها از نوع گچ، ساروج، آهک، لاشه و تنها در سقف گنبدی حمام آن آجر به کار رفته است.

    بلادشاپور در اواخر دوره صفویه به علت عدم امنیت در راه‌های بازرگانی آن صدماتی دیده و در زمان هرج و مرج دوره زندیه غارت و ویران شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار