مدیران خودروعصر اعتبار

مردم نگران افزایش قیمت خرید و اجاره ملک نباشند

تحلیل رییس اتحادیه از بازار مسکن

عصر ساختمان:رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به اینکه به مردم آرامش می دهم که تا پایان سال نگران افزایش قیمت مسکن نباشند و دغدغه گرانی نداشته باشند، تصریح کرد: در عموم شهرها نرخ اجاره نسبت به سال ۹۴ افزایش نیافته است اما در شهرهای بزرگی که تقاضا بیش از عرضه است میزان افزایش حداکثر ۱۰ درصد بوده است.

تحلیل رییس اتحادیه از بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین، حسام عقبایی ، درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در بخش خرید و فروش مسکن از سال 92 با رکود سنگین آغاز شد که تا سال 94 هم ادامه داشت به طوری که با کاهش 50 تا 60 درصدی صدور پروانه ساختمان در سال های 93 و 94 روبه رو شدیم که با رکود در بخش خرید و فروش همراه شد.
    وی در ادامه افزود: پیش بینی این است که با توجه به رکود سنگینی که سپری شده و سیاست هایی که دولت در پیش گرفته و با در نظر گرفتن وضعیت بازار نفت و تاثیر آن بر سایر بخش ها، در سال 95 بازار مسکن مورد توجه قرار بگیرد و از رکود خارج شود.
    رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه طی مدتی که از سال جاری گذشته روند معاملات مسکن صعودی بوده است، گفت:البته رشد به حدی نبوده که بتوان گفت بخش مسکن وارد رونق شده اما می توان این وضعیت را شرایط پیش رونق دانست.
    عقبایی با اشاره به اینکه به طور معمول با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تعداد معاملات تا حدودی کاهش می یابد، اظهار کرد:امیدواریم با پایان این ماه تعداد معاملات افزایش یابد و در نیمه دوم سال 95 با توجه به عملیاتی شدن افزایش تسهیلات بانکی و همچنین کاهش نرخ سود حجم معاملات مسکن به سمتی حرکت کند که شاهد خروج از رکود باشیم و بازار مسکن تا پایان سال رونق یابد.
    وی با اشاره به اینکه در اقتصاد رونق مترادف با گرانی است، تاکید کرد: در شرایط فعلی در بازار مسکن با توجه به وضعیت معاملات و قدرت خرید مردم نمی توانیم بگوییم که رونق به معنای گرانی است و به علاوه رشد قیمت مسکن در سال 92 به اندازه ای زیاد بوده که هنوز به قیمت واقعی و حقیقی خودش نزدیک شده و تا پایان سال ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد.
    رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: به مردم آرامش می دهم که نگران افزایش قیمت مسکن نباشند و دغدغه گرانی نداشته باشند.
    عقبایی همچنین به بازار اجاره اشاره و خاطر نشان کرد: اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و با توجه به اینکه در سال 95 افزایش قیمت مسکن نسبت به سال 94 نداشتیم قاعدتا نباید شاهد افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته باشیم.
    وی به تاثیر نرخ تورم، جو روانی و اقدامات سوداگرانه بر نرخ اجار اشاره و اضافه کرد:برخی از موجران مالکان تامین معاش را از محل درآمدهای ناشی از اجاره انجام می دهند و توقع دارند که افزایش اجاره متناسب با تورم باشد اما باید توجه کرد که این توقع معقول نیست لذا  به طور متوسط افزایش اجاره بها در سال 95 نسبت به سال 94 رخ نداده است.
    رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد اجاره بها به طور متوسط در شهرهای بزرگی که تقاضا بیش از عرضه است حداکثر 10 درصد بوده است، گفت:در عموم شهرها نرخ اجاره نسبت به سال 94 افزایش نیافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی