مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن از رکود خارج شده است

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش ۱۴ درصدی تسهیلات خرید و افزایش ۳۴ درصدی تسهیلات ساخت نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که بازار مسکن از رکود خارج شده است.

مسکن از رکود خارج شده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه مراسم انتشار اوراق رهنی در محل وزارت اقتصاد اظهار کرد: در سه ماهه اخیر 21 هزار فقره تسهیلات خرید داشتیم که نسبت به سال گذشته بیش از 14 درصد رشد داشته است. در همین مدت 15 هزار و 500 فقره تسهیلات ساخت داشتیم که بیش از 34 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این ارقام نشان می‌دهد که در بخش مسکن اتفاقاتی دارد رخ می‌دهد.

    وی افزود: به اعتقاد من بخش مسکن وارد دوره خروج از رکود شده است نه این‌که بخواهد منتظر آینده باشد.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بخش مسکن نکته مهم این است که بحث عرضه و تقاضا را با هم داشته باشیم که آمارها نشان می‌دهد این اتفاق رخ داده است؛ چرا که تسهیلات ساخت و تسهیلات خرید با رشد بسیار خوب پیش می‌رود.

    آخوندی به لزوم اتکای بخش مسکن به نظام پس‌انداز اشاره و تصریح کرد: خصوصیت پس‌انداز این است که به بازار شوک وارد نمی‌کند که قیمت ها جهش پیدا کند. ما الان هم بحث تجهیز منابع را داریم. بحث اوراق رهنی هم مدلی است که برای تجهیز منابع بسیار موثر بود.

    وی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از 13 به 11 درصد را در افزایش پس‌انداز برای دریافت وام مسکن موثر دانست و گفت: بعد از این‌که در ماه مبارک رمضان سود تسهیلات مسکن از 13 به 11 درصد کاهش پیدا کرد، روزانه 400 نفر برای پس‌انداز اقدام می‌کنند که نشان می‌دهد اندیشه پس‌انداز در حال نهادینه شدن است و راه خود را پیدا می‌کند.

    وزیر راه و شهرسازی درخصوص تاثیر مالیات خانه‌های خالی بر بازار مسکن گفت: مالیات خانه‌های خالی ارزش زیادی ندارد. هم امکان شناسایی‌اش با مشکل جدی مواجه است و هم از نظر درآمدزایی چندان قابل توجه نیست. اما به هر حال یک مصوبه قانونی است و باید اجرا شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی