مدیران خودروعصر اعتبار

حاشیه‌های پیدا و پنهان بازار ویلاهای شمال

عصر ساختمان- شمال ایران سالهای بسیاری است که مقصدی جذاب برای گردشگران ایرانی به شمار می رود،گواه صدق این ادعا،روانه شدن تعداد کثیری از جوانان و خانواده ها در روزهای تعطیل به این خطه از کشور است.

حاشیه‌های پیدا و پنهان بازار ویلاهای شمال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پا یگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین ، تبلیغات برای فروش و اجاره ویلاها و آپارتمان ها در استان مازندران با شیوع و شدت هر چه بیشتری همراه شده، منازلی که قانون شکنی و تخلف در برخی از آنها موج می زند.

    شمال ایران سالهای بسیاری است که مقصدی جذاب برای گردشگران ایرانی به شمار می رود،گواه صدق این ادعا،روانه شدن تعداد کثیری از جوانان و خانواده ها در روزهای تعطیل به این خطه از کشور است.

    طبیعت کم نظیر،سرسبز و شهرهای ساحلی آن،از ظرفیت های قابل توجهی به شمار می رود که وسوسه عزیمت به این منطقه را بیش از پیش تقویت می کند،وسوسه ای که گاه در میان برخی از مسافران و گردشگران به خرید ویلا یا واحد آپارتمانی نیز تبدیل می شود.

    داشتن سوئیت یا منزلی که در ایام تعطیلات و اوقات فراغت بتوان از آن برای چند روزی فارغ از هیاهوهای زندگی شهری استراحت کرد،از اصلی ترین انگیزه های گردشگران برای خرید و سکونت موقت و چند روزه در شهرهای شمالی به شمار می رود.

    همین علاقه و تمایل به خرید ویلا یا واحد آپارتمانی در طول سالیان اخیر باعث شده عده ای از هیچ تلاشی برای دوختن قبائی گشاد بر تن مسافران و گردشگران دریغ نکنند،بایک حضور و بررسی میدانی در بسیاری از شهرهای استان مازندران(علی الخصوص شهرهای ساحلی)به وضعیت نابسامان بازار فروش ویلا یا آپارتمان در این خطه پی می بریم.

    بنرهای متعدد با درج قیمت های 70 تا 400 میلیون تومانی
    نصب تابلوها و بنرهای متعدد از شرقی ترین نقطه مازندران تا غربی ترین منطقه این استان،با مضمون فروش ویلا یا آپارتمان با کف و سقف قیمتی 70 تا 400 میلیون تومان موید شور و اشتیاقِ بسیار برخی از مالکان و بنگاه داران شهرهای شمالی برای فروش املاک مذکور در این استان منحصر به فرد در کشور است.

    در نگاه اول ذهن بسیاری از بینندگان این تابلوها به قیمت ها و شرح و وصف چنین منازلی معطوف می شود،داشتن منزلی تفریحی با هزینه کرد 70 تا چند صد میلیون تومانی برای روزهای تعطیل و استراحت خانواده یا بستگان کفایت می کند تا برخی برای خرید چنین واحدها یا ویلاهایی به تکاپو بیفتند.

    اما واقعیت امر چیز دیگری است،واحدها یا ویلاهای تبلیغ شده تنها در نام و عنوان،این واژه را یدک می کشند،بی سند بودن این منازل،نیمه ساز بودن آن،قرار داشتن در نقاط دور افتاده و بعضا در دل شالیزارها،نداشتن چشم انداز نه چندان دلچسب،فقدان امکانات رفاهی کافی،تنها بخشی از کمبودها و کاستی های این تبلیغات به شمار می رود.

    از تهدید منابع طبیعی تا قیمت های سلیقه ای
    یکی از عوارض ناخوشایند این ویلاها وآپارتمان ها،معطوف به تخریبی می شود که دامن طبیعت را می گیرد، ساخت و رشد قارچ گونه این به اصطلاح منازل در برخی از اراضی طبیعی که قاعدتا کاربری مسکونی و یا احداث ساختمان در آن با محدودیت های قانونی مواجه است از یکسو و استفاده از مصالح ساختمانی درجه چندم و بی کیفیت توام با قیمت های افسار گسیخته،بخشی از معضلاتی است که در سایه بازار فروش و اجاره چنین منازلی به چشم می خورد.

    دلاور حیدپور،رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگویی با رسانه ها عنوان کرد:هماهنگی های لازم با دستگاه های خدمات رسان انجام شده تا به چنین واحدها و ویلاهایی،خدمات آب،گاز،برق و...ارائه نشود.

    به واقع این محدودیت،ابزار مهار و کنترلی است برای فعالان این عرصه که بصورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوزهای قانونی به ساخت و احداث چنین بناهایی اقدام می کنند.

    وی معتقد است:عدم برخورد مناسب با چنین افرادی (درگذشته)،از عوامل اصلی گسترش ساخت و سازهای اینچنینی و تغییر کاربری های غیر مجاز در اراضی طبیعی این خطه به شمار می رود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران می افزاید:البته با عنایت به حساسیت شورای حفظ حقوق بیت المال و برخی از نهادهای ذیربط،برخورد قاطعانه و قانونی با چنین املاکی دردستور کار قرار گرفته است.

     روند صعودی و افسارگسیخته نرخ کرایه و اجاره بها
    یکی از دلایل اصلی ایجاد انگیزه و تمایل برای خرید منزل مسکونی(بصورت ویلا یا آپارتمان)در شهرهای شمالی را باید در افزایش نرخ اجاره بها جستجو کرد که بعضا در برخی مناطق در مقایسه با سالهای نه چندان دور گذشته با رشد صد در صدی همراه شده است.

    کافی است چند تعطیلی پیاپی همچون تعطیلات پیشِ رو در تقویم قید شده باشد،آنوقت است که طمع برخی از مالکان،آنچنان برانگیخته می شود که قیمت های نرخ سکونت موقتی برای دو یا سه روز در این واحدها یا ویلاها سر به فلک می زند.

    مشکلات حاشیه ای و احتمال فروش املاک و بناهای مسکونی فاقد سند به چندین نفر و برخی کلاهبرداری هایی که در این خصوص از سوی افراد سود جو واقع شده،واحدهای مسکن مهر را به هدفی جدید برای مالک شدن برخی از خانوارهای مسافر به این استان تبدیل کرده است.

    منازلی که به هر حال به دلیل نظارت دولت بر روی روند ساخت و احداث آن از عقبه قانونی قوی تر و مطلوب تری برخوردار هستند و برخی گردشگران با اطمینان خاطر بیشتری برای خرید آن پول پرداخت می کنند.

    به نظر می رسد سونامی خرید ویلا یا سکونتگاهی خانوادگی برای ایام تعطیلات در مازندران، به سمت و سویی سوق پیدا کرده که از این پس شاهد خرید و فروش و معامله بیشتری در حوزه مسکن مهر در این خطه شمالی از کشور خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار