مدیران خودروعصر اعتبار

باز‌سازی از صفر تا صد خانه‌‌های قدیمی

عصر ساختمان:با نمونه‌های واقعی قبل و بعد از بازسازی خانه‌های قدیمی آشنا شوید. این کار کمک می‌کند موقع بازسازی دچار اشتباه نشوید.

باز‌سازی از صفر تا صد خانه‌‌های قدیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از برترینها، هر چیزی عمر مفیدی دارد؛ به‌خصوص در دکوراسیون خانه که زمان همیشه تاثیرگذار است. گاهی رنگی خاص در سال‌های دور باب بوده و بعد از مدتی همان رنگ یکی از دلایل اصلی دلگیری خانه به حساب می‌آید یا زمانی داشتن کابینت‌های فلزی باب بوده و این روزها یکی از نشانه‌های قدیمی و کهنگی آشپزخانه‌هاست. درواقع با گذشت زمان باید به فکر بازسازی هر خانه‌ای بود. نیاز به تغییر و تحول در هر خانه‌ای همیشه و در هر زمان احساس می‌شود. در این میان رفع ایرادهای اساسی دکوراسیون قدیمی خانه و بازسازی دوباره آن همیشه از دغدغه‌های اعضای خانواده بوده است؛ اینکه ایراد اصلی خانه را دریابیم و بعد دست به زیر و رو کردن خانه بزنیم، نکته مهمی است.

    معماران داخلی برای اینکه پارکینگ خانه را به اتاقی واقعی تبدیل کنند، اول از همه سراغ رنگ دیوارها رفتند اما مهم‌ترین کاری که آنها در این اتاق ترتیب دادند، استتار کاشی‌های کف بود. استفاده از موکت ضخیم بهترین گزینه برای خانه‌هایی است که از نظر کفپوش ضعیف هستند؛ البته موکت‌ها بیشتر در اتاق خواب‌ها به درد می‌خورند و برای فضای داخلی خانه به کار بردن کفپوش‌های دیگر پیشنهاد اول و آخر طراحان است. صاحبخانه از آن آدم‌هایی بوده که به مسترروم یا همان اتاق‌خواب‌های بزرگ امروزی علاقه خاصی داشته است. او برای رسیدن به این هدف یک قسمت از پارکینگ را به مساحت خانه‌اش اضافه کرده اما دیگر حال و حوصله‌ای برای باقی کارهایش نداشته است؛ به‌خصوص اینکه واقعا نمی‌دانسته با کاشی‌های کف چه کند. مشکل کاشی‌های قدیمی و حجم زیاد خرابی‌های در و دیوار فقط باید به دست یک کارشناس حرفه‌ای حل می‌شد.

    معمولا آشپزخانه‌های قدیمی کابینت‌های زیادی با فضای جاسازی فراوان دارند اما مشکلی که این روزها همه با آن دست به گریبان هستند نمای قدیمی و از مد افتاده آنهاست. مانند مشکل این خانه که صاحبخانه دیگر از دست کابینت‌های درب و داغان آن خسته شده و قصد داشته یک کار تازه انجام دهد؛ البته با حفظ همان میزان فضا! بودجه صاحبخانه محدود بود و هزینه عوض کردن کابینت‌ها بیش از آنچه به نظر می‌رسد سر به فلک می‌کشید. برای همین طراحان به جای تعویض کامل کابینت‌ها ترجیح دادند با ترفندهای ساده تازگی را به این آشپزخانه بیاورند. استفاده از رنگ سفید یکی از این ترفندهاست که در هر خانه‌ای جواب می‌دهد. کابینت‌های سفید هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند و همیشه به روز جلوه می‌کنند؛ ضمن اینکه با یک کفپوش چوبی مناسب و عوض کردن سنگ‌های روی کانترها به‌طور کلی نمای آشپزخانه با صرف هزینه‌ای اندک زیر و رو می‌شود.

    چند دهه پیش اوج استفاده از ایده‌های طراحی داخلی در خانه‌ها به کار بردن کمدهای توکار دیواری بود. این کمدهای دیواری یک‌جورهایی بار اصلی نمای فضای داخلی را به دوش می‌کشیدند و گاهی حتی وظیفه جداسازی فضاهای خانه مانند جدا کردن نشیمن از پذیرایی را نیز برعهده داشتند. این روزها دیدن این کمدهای دیواری توکار برای خیلی‌ها جالب است و نوستالژیک. اما این کمدها فقط زمانی به زیبایی خانه کمک می‌کنند که نشانی از کهنگی نداشته باشند و به قول معروف به‌روز شده باشند.   فراموش کردن درهای شکسته اولین کاری است که طراحان داخلی به صاحبخانه پیشنهاد دادند. به نظر آنها کمدهای دیواری خوب هستند اما فقط وقتی که درهای قفل‌دار قدیمی‌شان به طاقچه‌هایی با طرح‌های امروزی تبدیل شده باشند. معمولا کمدهای قدیمی چوب تراش‌نخورده‌ای دارند که با کمی سمباده کشی و رنگی براق می‌توان آنها را به طرح چوب‌های امروز نزدیک کرد. باز هم فراموش نشود رنگ سفید همیشه نجات‌دهنده اول و آخر در تبدیل قدیمی‌ها به سازه‌های جدید است.

    این یک نمونه از کانترهای اوپن از مد افتاده است. سال‌ها پیش درست زمانی که آشپزخانه‌ها طرح و شکل‌شان عوض شده و به مکان‌هایی بدون در و دیوار تبدیل شدند، این سکوهای بلند پای‌شان به میان آمد و طرحی تازه برای حرکت به سوی مدرنیته شدند. اما حالا دیگر این اوپن‌های باریک با ارتفاع بلند هیچ کاربردی ندارند و یک‌جورهایی فقط سد راه نمایش منظره خوشایند آشپزخانه هستند.

    این روزها دیگر داستان جدا کردن فضای آشپزخانه‌ها فرق کرده است. حالا طراحان داخلی ترجیح می‌دهند هرقدر که می‌توانند فضای فعالیت در آشپزخانه را روی جزیره‌ها بیاورند. مانند این آشپزخانه که بعد از یک تغییر اساسی با قرار دادن اجاق گاز روبه‌روی فضای غذاخوری یک‌جورهایی تعامل بین دو فضا به وجود آورده‌اند. کوتاه کردن بلندی اوپن و پهنا دادن به آن، فضای بسته خانه را بازتر از قبل نشان می‌دهد؛ به‌خصوص اینکه استفاده از سنگ‌های کوارتز و کورین برای روی کانتر این روزها به اولین انتخاب طراحان برای جلوه دادن به آشپزخانه‌های قدیمی تبدیل شده است.   رنگ دیوار در نمای خانه حرف اول و آخر را می‌زند. در دکوراسیون‌های قدیمی رسم بر این بوده که صاحبخانه تمامی فضا را به یک رنگ درمی‌آورد و حرفی از نقطه کانونی خانه و دیوارهایی به رنگ خاص هم وجود نداشت؛ بنابراین اگر کسی دلش کمی رنگ خاص می‌خواست با یکی، دو سطل رنگ به جان خانه می‌افتاد حتی اگر قرار بود مانند این خانه دیوارها زرد باشند. این وسط سقفی که با سیمان سفید به صورت پفدار و ذرتی‌شکل درآمده بود -  سقف بافت‌دار سیمانی - خودش از دردسرهای بزرگ صاحبخانه بود.

    این همان خانه زردرنگ قدیمی است. مشکل دیوارها که بماند اما این وسط نکات دیگری هم روی اعصاب صاحبخانه بود که از قضا طراحان داخلی برای آن هم ایده‌های خودشان را داشتند. صاحبخانه از شومینه و طراحی قدیمی‌اش ناراضی بود و می‌خواست همراه عوض کردن رنگ دیوارها آرک‌های شومینه هم برداشته شود یا حتی دیوار آجری پشت آن هم تغییر کند اما طراحان داخلی نظر دیگری داشتند.

    طراحان داخلی برای صاحبخانه توضیح دادند آنچه در این فضا بیشتر از همه آزاردهنده به نظر می‌رسد، شومینه نیست؛ بلکه شومینه حتی یک جورهایی با وجود آرک‌های رومی قدیمی‌اش به فضای خانه هم می‌آید. آنها از خانه ایراد دیگری گرفتند. لوسترها! این چراغ‌های آویزان اصلا مناسب فضای مدرن و آرامی که صاحبخانه در نظر داشت نبودند و باید به هر ترتیبی کنار گذاشته می‌شدند. لوسترها که عوض شدند، دیگر شومینه آن‌قدر قدیمی و از کار افتاده به نظر نمی‌رسید!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار