مدیران خودروعصر اعتبار

تاکید معاون فرماندار:

قلعه ضحاک هشترود تنها معماری دوره پارت در ایران به جهانیان شناسانده شود

عصر ساختمان:معاون فرماندار هشترود با تاکید بر شناساندن قلعه باستانی ضحاک (آژدهاک ) به عنوان تنها معماری دوره پارت به جهانیان گفت: مسوولان مربوطه باید برای ثبت جهانی این اثر مهم تاریخی تلاش کنند.

قلعه ضحاک هشترود تنها معماری دوره پارت در ایران به جهانیان شناسانده شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، طالب پرهیزکار، روز سه شنبه در جلسه کارگروه گردشگری و خدمات سفر این شهرستان با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار گردشگر داخلی و 300 گردشگر خارجی از این قلعه بازدید می کنند، اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گردشگری، ایجاد و احداث اماکن تفریحی، خدمات رفاهی و اجتماعی در اطراف این قلعه ضروری است.
    معاون فرماندار هشترود یادآور شد: هر سرمایه گذار داخلی و خارجی که بخواهد در بخش گردشگری در این قلعه، بقعه بایزید بسطامی و اطراف سد سهند هشترود سرمایه گذاری کند مورد حمایت مالی فرمانداری قرار می گیرد.
    پرهیزکار، ادامه داد: این شهرستان قابلیت گردشگری بالایی دارد که از آن می توان برای اشتغال جوانان و افزایش درآمد مردم منطقه بهره برد.
    مسئول میراث فرهنگی و گردشگری هشترود نیز در این جلسه گفت: این شهرستان قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالایی در عرصه تولیدات صنایع دستی دارد و با وجود اینکه بیشتر افراد آن ساکن روستا هستند، کار تولید صنایع دستی در روستاها به فراموشی سپرده شده است.
    علیرضا پاشائی، افزود: اداره میراث فرهنگی هشترود هنر گلیم بافی، ورنی بافی، سوزن‌دوزی و معرق کاری را توسط اساتید مجرب در مقاطع مقدماتی و تکمیلی برای هنرجویان آموزش می دهد و پس از قبولی در آزمون به آنان گواهینامه معتبر صادر می کند.
    رییس اداره ورزش و جوانان هشترود نیز در این جلسه خواستار تجهیز و تکمیل تنها استخر این شهرستان شد و گفت: پیمانکار وقت برای این استخر هواساز تعبیه نکرده و الان سقف آن در حال ریزش بوده و بیش از شش میلیارد ریال برای راه اندازی مجدد آن اعتبار نیاز است.
    سیروس مقدم، افزود: بسته بودن این استخر باعث شده تا جوانان این شهرستان برای شنا به شهرهای اطراف و رودخانه ها بروند که این امر در بعضی موارد با خطرات جانی همراه است.
    قلعه ضحاک ( آژدهاک ) هشترود حدود 10 کیلومتر طول و یک تا دو کیلومتر عرض دارد و از عظیم‌ترین محوطه‌های باستانی استان آذربایجان شرقی است.
    این مجموعه براساس بررسی‌های سطحی باستان‌شناختی از هزاره‏ی دوم پیش از میلاد تا دوران تیموریان مسکونی بوده و آثار به جا مانده بر سطح تپه، بیشتر به دوران اشکانیان تعلق دارد که اوج شکوفایی منطقه محسوب می‌شود.
    قلعه ضحاک به شماره 429 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.براساس قصه های شاهنامه، ضحاک، پسر مرداس پادشاه خوب و خداترس سرزمین تازیان (اعراب) بود.
    شهرستان هشترود با حدود 70 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو