مدیران خودروعصر اعتبار

نیاز مسکن به نگاه ویژه دولت/دیدگاه تولیدکنندگان به کاهش سود بانکی

عصر ساختمان:کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از موانع رونق مسکن خبر خوبی برای تولیدکنندگان این بخش بود اما آنها معتقدند که هنوز این نرخ‌ها در بانک‌ها اعمال نمی‌شود و مسکن نیاز به نگاه ویژه تری دارد.

نیاز مسکن به نگاه ویژه دولت/دیدگاه تولیدکنندگان به کاهش سود بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرنگار مهر، با کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تولیدکنندگان مسکن امیدوارند که بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و معاملات و تولید مسکن رونق بگیرد، چرا که در 4 سال گذشته بازار، علاوه بر کاهش معاملات با سیر نزولی تولید مسکن هم روبرو بوده که همین امر تولیدکنندگان مسکن را با مشکل مواجه کرده است.

    در واقع فعالان این بازار، یکی از موانع رونق معاملات مسکن را سود بالای سپرده‌های بانکی می دانستند که مردم را تشویق به سپرده گذاری به جای ورود به بازار مسکن می‌کرد، بنابراین با کاهش سود، به نظر می‌رسد یکی از موانع جدی برای رونق مسکن از میان برداشته شده است.

    از سوی دیگر در این مدت، نرخ سود وام خرید مسکن صندوق پس‌انداز «یکم» و سایر صندوق‌های پس‌انداز مسکن از 13 درصد به 11 درصد کاهش پیدا کرد. با تصمیم جدید بانک مسکن، بین 9 تا 10 درصد از مبلغ قسط ماهانه وام‌های 80 و 160 میلیونی در تهران و وام‌های «یکم» سایر شهرها کاسته شد.

    اما از آنجایی که این تسهیلات برای خانه اولی‌ها در نظرگرفته شده، متقاضیان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و نمی‌تواند رونقی که مدنظر فعالان بازار مسکن است به وجود بیاورد هرچند که کاهش نرخ سود این تسهیلات، افراد بیشتری را وارد این حوزه می‌کند.

    هرچند که کاهش نرخ‌های سود بانکی خبر خوبی برای این بخش بوده اما همچنان تولید کنندگان معتقدند بخش مسکن نیاز به توجه بیشتری دارد و با این راهکارها هم تفاوت زیادی به وجود نمی‌آید. آنها معتقدند که هنوز این کاهش 7 درصدی سود سپرده‌ها در حوزه پرداخت به بنگاه‌های تولیدی تاثیر نداشته و بانک‌ها هنوز آن را اعمال نکرده اند.

    نرخ سود به نرخ تورم نزدیک شود

    در این رابطه فرشید پورحاجت در گفتگو با مهر با بیان اینکه در 6 ماه گذشته در دو نوبت سود سپرده های بانکی کاهش یافته است، گفت: در نوبت اول به 18 درصد و در در نوبت دوم به 15 درصد کاهش یافت که در نهایت نسبت به گذشته سود سپرده های بانکی 7 درصد کمتر شده که بسیار اقدام خوبی بوده است.

    وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد این دو شاخص سود سپرده ها و سود تسهیلات بانکی یک رابطه مستقیم و معنادار دارند، افزود: با کاهش سود سپرده ها نرخ سود تسهیلات هم کاهش پیدا می کند.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اعلام اینکه اما هنوز این کاهش 7 درصدی در حوزه پرداخت به بنگاه های تولیدی اثرگذاری نداشته و تاکنون بخشنامه ای برای این موضوع توسط بانک ها اعلام نشده است، افزود: ما انتظار داشتیم که با 7 درصد کاهش سود سپرده ها حداقل در حوزه پرداخت تسهیلات خریداران مسکن گره گشایی شود، البته اینکه به 11 درصد رسیده قابل توجه است اما باید قدری نرم تر عمل می شد.

    پورحاجت با بیان اینکه مردم در شرایط سختی به دنبال مسکن هستند، اظهار داشت: 4 درصد کاهش نرخ سود صندوق سپرده گذاری مسکن هم اتفاق افتاده است اما باید نگاه ویژه‌تری به این بخش شود، زیرا نرخ تورم هم تک رقمی شده و انتظار می رود که در این شرایط سود تسهیلات نزدیک به تورم شود.

    وی افزود: مجموعه تلاش دولت با توجه به تنگناهای مالی قابل تقدیر است اما نیاز به تلاش بیشتری است تا سود تسهیلات بانکی بازهم کاهش پیدا کند، چرا که اگر به دنبال رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور هستیم بی شک حوزه مسکن و ساختمان نقش آفرین اصلی این حوزه است.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اعلام اینکه مسکن نیاز به نگاه ویژه تری و توجه به رفع موانع تولید دارد، گفت: یکی از موانع تولید را می توان حوزه بانکداری دانست چرا که حل موانع مربوط به این بخش، تولید را رونق می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی