مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با عصر ساختمان:

نرخ سود سپرده ها و سود تسهیلات همخوانی ندارد

عصر ساختمان- از یک سو سود سپرده ها را ۷ درصد کاهش می دهند و از سوی دیگر سود تهسیلات ۴ درصد کاهش می یابد این دو عدد با هم همخوانی ندارند که در این خصوص بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

نرخ سود سپرده ها و سود تسهیلات همخوانی ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    فرشید پورحاجت ،دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» به بررسی بازار مسکن طی چند ماه گذشته پرداخت و گفت: کاهش سود سپرده های مردم یکی از اتفاقاتی بود که طی ماه های گذشته انجام شد و در دو مرحله سود سپرده های بانکی 7 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که سود سپرده های یک ساله رابطه مستقیمی با پرداخت تسهیلات دارد وعملا شاهد هستیم که پرداخت تسهیلات به بنگاه های تولیدی مسکن از الگوی مناسبی برخوردار نیست. از یک سو سود سپرده ها را 7 درصد کاهش می دهند و از سوی دیگر سود تهسیلات 4 درصد کاهش می یابد این دو عدد با هم همخوانی ندارند که در این خصوص بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.
    وی ادامه داد: البته این  7 درصدی که در این مدت کاهش پیدا کرده ، کافی نیست . در شرایطی که نرخ تورم تک رقمی شده است؛ نرخ سود سپرده ها هم باید 2 تا 3 سه درصد بیش تر از این نرخ تعیین شود و البته سود تسهیلات نیز باید تفاوت اندکی با نرخ سود سپرده های مردم داشته باشد. متاسفانه اکنون این موضوع رعایت نمی شود . سال گذشته در پرداخت  وام مسکن صندوق یکم 40میلیون تومان از مردم دریافت می شد که این اعداد و ارقام باید مورد بازنگری قرار گیرد. چرا یک زوج جوان باید 50 در صد وام مسکن را سپرده گذاری کنند تا بعد از گذشت یک سال موفق به دریافت وام شوند.
    پورحاجت با بیان این که باید شرایط خرید خانه برای جوانان فراهم شود؛ اظهارداشت: از سال 72 به این سو، بازار مسکن رقبای مختلفی داشته است. در یک دوره سیاست های فروش خودرو و سرمایه گذاری در این بازار برای مردم جاذبه بسیار داشت و یک بازار موازی با بازار مسکن به شمار می آمد.
    وی ادامه داد: در همان سال ها خرید و فروش سیم کارت های همراه نیز یکی دیگر از جاذبه های خرید و فروش به شمار می آمد. بعد از آن برای مدتی بازار سکه و طلا در برابر مسکن عرض اندام می کرد. در دهه اخیر بازار جدیدی به اسم بازار دلار و ارز پیدا شد که از جذابیت های بسیاری برخوردار بود و مردم پس اندازهای خود را راهی این بازار می کردند. در مجموع اتفاقاتی که طی 4 سال اخیر روی داد و ما همیشه به آن معترض بودیم این است که سیستم بانکی تمام حوزه تولیدی کشور از جمله مسکن را به عنوان رقیب خود در نظر گرفته است.
    وی توضیحات بیشتری در این خصوص ارایه کرد و گفت: نتیجه این می شود که بانک ها با ارایه سود بالا به سپرده های مردم، تبدیل به رقیب قدرتمندی در مقابل بنگاه های تولیدی  شدند که قدرت رقابت با این بنگاه ها را ندارند و بانک ها عملا بنگاه داری را در دستور کار خود قرار دادند.
    وی با بیان این که باید با تعریف ابزارهایی مانع از بنگاهداری بانک ها شد؛ تصریح کرد: سیستم بانکی در حالت توسعه ایی می تواند به مردم خدمت کند به گونه ای که هم منافع بانک ها تامین شود و هم منافع مردم.قطعا سیستم بانکداری باید تغییر کند و بانک ها سیستم توسعه ای را دنبال کنند. این مستلزم آن است که نماینده های مجلس ، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار یک برنامه ریزی منسجم برای این موضوع داشته باشند.
    وی افزود: اکنون الویت دولت جهت رونق تولید و علی الخصوص تولید مسکن به عنوان بزرگ ترین عامل رشد اقتصادی و رسیدن به رشد 8 درصدی که در برنامه ششم آمده است؛ باید در نظر گرفتن تمهیدات ویژه برای این منظور باشد.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان همچنین گفت: دولت باید ساز و کاری در نظر بگیرد تا واحدهای نوساز به فروش برسد زیرا نقدینگی ناشی از فروش این واحدها به عرصه تولید بر می گردد و چرخش پول منجر به رشد اقتصادی می شود. البته سیاست هایی  در خصوص پراخت تسهیلات مسکن در نظر گرفته اند اما هنوز نتیجه بخش نبوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو