مدیران خودروعصر اعتبار

خانه هایی لرزان بر روی کمربند زلزله

عصر ساختمان- هنوز شدت دو زلزله سال ۷۵ در شهرستان بجنورد و زلزله سال ۹۶ در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان را از یاد نبرده ام که چگونه با لرزش خود خانه بسیاری از روستاییان و مناطق شهری را خراب و یا دچار خسارت کرد.

خانه هایی لرزان بر روی کمربند زلزله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بعد از آن نیز زلزله های دیگری نیز در خراسان شمالی همچون زلزله سنخواست نیز اتفاق افتاد که سبب شد منازل مسکونی این مناطق نیز دچار خسارت شود.

    گذشته از آن خراسان شمالی بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر چند وقت یک بار زلزله هایی با شدت کم و زیاد آن را می لرزاند اما آن چیزی که در این میان نگران کننده و تبدیل به دغدغه شده است منازل غیرمقاوم است که ممکن است با زلزله ای شدید بر روی سر صاحب خانه آوار شود.

    58 درصد از واحدهای مسکونی شهری خراسان شمالی مقاوم نیستند

    فخرانی سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: فقط 42 درصد از واحدهای مسکونی شهری در این استان مقاوم و پایدار هستند.

    وی اظهارکرد: 237 هزار واحد مسکونی در مناطق شهری خراسان شمالی وجود دارد که فقط 58 درصد از این تعداد مقاوم نیستند.

    وی با اشاره به اینکه نرخ تراکم خانوار در واحدهای مسکونی این استان بالا است، افزود: این امر به معنای آن است که در این استان به اندازه تعداد خانوار، واحد مسکونی وجود ندارد.

    فخرانی در ارتباط با منازل مسکونی خالی(خالی از سکنه) بیان کرد: بنابراین توضیحات ارائه شده نشان از آن دارد که هر چقدر در این استان واحد مسکونی ساخته شود، باز هم کم است .

    وی ادامه داد: بنابراین تعداد واحدهای مسکونی خالی در این استان چندان زیاد نیست اما آمار مشخصی نیز از تعداد این واحدها در دست نیست.

    این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر آن بیش از 30 درصد از واحدهای مسکونی در استان به صورت استیجاری هستند و نرخ اجاره بها از سال 84 تا سال 97، 14 برابر شده است.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین متاسفانه طی یکی دو سال اخیر نیز با رشد نامتعارف اجاره بها به خصوص در شهر بجنورد مواجه بوده ایم.

    سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ارتباط با قیمت زمین نیز گفت: در شهرهای این استان به خصوص بجنورد، قیمت زمین و مسکن نیز افزایش چشم گیری داشته است که این رشد قیمت نسبت به استان های هم تراز خراسان شمالی زیادتر بوده است.

    نگرانی برای ساختمان های غیرمقاوم در سه شهرستان استان

    علی اکبر رمضانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تهیه نقشه های ساختمانی برای ساخت ساختمان های جدید طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، اظهارکرد: اما بعد از آن دوباره با کاهش تعداد نقشه های تهیه شده هستیم.

    وی افزود: شرایط فصلی، تورم و شرایط اقتصادی از جمله مواردی هستند که با کاهش نقشه های تهیه شده هستیم.

    رمضامی با بیان اینکه وضعیت بسیاری از ساختمان ها در خراسان شمالی در برابر زلزله هایی با شدت بالا مناسب نبوده و مقاوم نیستند، ادامه داد: بیشتر نگرانی ما برای شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین و به خصوص برای شیروان است.

    وی تصریح کرد: از سوی دیگر وضعیت منازل مسکونی به خصوص در مناطق حواشی شهر، روستاهایی به شهرها الحاق شده و بافت فرسوده اصلا مناسب نبوده است.

    این مقام مسئول بیان کرد: از سوی دیگر ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده در نقاطی که فریز و اختیار ساخت و ساز آن مناطق از مردم گرفته شد نیز نامناسب است.

    به گفته وی در هر جایی که خود مردم برای ساخت و ساز اقدام کرده موفق عمل کرده اند بنابراین برای جلوگیری از بروز هر گونه خسارت و یا اتفاق ناگوار در صورت بروز زلزله، ارائه امکانات و تسهیلات ارزان قیمت می تواند انگیزه به منظور ساخت و ساز در مردم ایجاد کند.

    کپه داغ؛ گسل معروف در خراسان شمالی

    دکتر مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا از وجود حدود 120 گسل فعال در کشور خبر داده بود.

    وی افزود: البته تعدادی از این گسل های مهم در خراسان شمالی قرار دارند.

    زارع با اشاره به اینکه یکی از گسل های معروف موجود در خراسان شمالی گسل کپه داغ(عشق آباد) است، ادامه داد: شمالی ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ(عشق آباد) قرار دارد که اگر این گسل حرکت کند شمال این استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار