مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش خرید مصرفی مسکن با کاهش نرخ سود بانکی

عصر ساختمان:تحلیلگر بازار مسکن گفت :‌ کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باعث می شود خرید مصرفی مسکن افزایش یابد و آثار کوتاه مدت و میان مدت بر بازار دارد .

افزایش خرید مصرفی مسکن با کاهش نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، فرید قدیری در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت : باتوجه به اینکه نرخ سود بانکی در گذشته بالای 20 درصد بود ، نوعی چسبندگی نقدینگی در بانک ها ایجاد می کرد و اجازه نمی داد بخشی از اینها به سمت بازارهای موازی و رقیب حرکت کند.

    وی افزود : به همین خاطر شاهد کاهش معاملات در بازار مسکن بودیم اما با توجه به اینکه در یک سال اخیر نرخ سود بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم افت کرده است ، انتظار می رود بخشی از پول ها به بازار مسکن سرازیر شود.

    وی افزود : کسانی که نقدینگی کافی داشتند در گذشته تلاش می کردند با سپرده گذاری در بانک ها سود بالای 20 درصد به دست ‌آورند اما با کاهش این نرخ کسانی که به دنبال خرید خانه برای استفاده شخصی هستند و پیش از این دست نگه داشته بودند، در حال حاضر به دنبال خرید مسکن هستند چون نرخ سود بانکی مانند گذشته چسبندگی لازم را نخواهد داشت .

    قدیری اظهار داشت : البته تسهیلات جدیدی که به خانه اولی ها داده می شود ، محدودیت هایی دارد هر چند می تواند آمار خرید خانه را افزایش دهد که عملکرد ماه های اخیر هم این موضوع را نشان می دهد.

    وی افزود : این احتمال هم وجود دارد که اگر نرخ سود بانکی بیشتر تعدیل شود کسانی که پس اندازهای گسترده دارند و همچنین برخی نهادهای حقوقی مانند بانک و دیگر بخش ها وارد بازار خرید مسکن شوند و سونامی افزایش قیمت ایجاد شود هر چند بعید است.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران هم اخیرا با اعلام آغاز پیش‌رونق معاملات بازار مسکن بدون افزایش قیمت از افزایش معاملات بازار مسکن و انگیزه برای تولید در سال جاری خبر داد و گفت: تعدیل شرایط فروش مسکن مهر تا حد قابل توجهی در کنترل رشد قیمت مسکن تاثیر گذاشت.

    شش ماهه سال دوران پیش‌رونق بازار مسکن است و امیدواریم در نیمه دوم سال نیز روند معاملات صعودی باشد.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اعلام افزایش آمار معاملات در سه ماهه نخست سال جاری افزوده است : پس از ماه مبارک رمضان رشد معاملات بازار مسکن بیشتر خواهد شد و اجاره مسکن نیز، معمولا بیشترین تحولات را در نیمه نخست سال به ویژه در تابستانشاهدیم و اصلی‌ترین شاخص اجاره بها در تمام دنیا و در کشور ما به قیمت مسکن وابسته است و نرخ تورم و سیاست‌های پولی و بانکی هم تاثیر دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی