مدیران خودروعصر اعتبار

در همایش معماری پایدار مرکز معماری ایران عنوان شد؛

توجه ویژه معماری پایدار به سلامت محیط زیست

عصر ساختمان:عصر روز پنج شنبه ۱۰ تیرماه ۹۵ مرکز معماری ایران همایش چالش‌ها و فرصت‌های معماری پایدار را با حضور اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و علاقمندان به معماری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار کرد.

توجه ویژه معماری پایدار به سلامت محیط زیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا، این همایش با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های ایران از جمله محمد منصور فلامکی برگزار شد. جمال اطهاری دکترای شهرسازی از دانشگاه پاریس، نازیلا خاقانی، دکترای معماری از دانشگاه فلورانس و پژوهشگر معماری پایدار، حمید ناصری، کار‌شناس ارشد لید آمریکا و مدیریت انرژی، مجید مفیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و دکترای معماری از دانشگاه شفیلد انگلستان به سخنرانی کردند. در ابتدای این همایش نورا سلطانی توضیحاتی درباره معماری پایدار ارائه کردند و معماری پایدار را راهی برای همه قلمداد کردند.

    وی این همایش را افتتاحیه‌ای برای دپارتمان معماری پایدار در مرکز معماری ایران دانست و به همکاری و تبادل اطلاعات با دانشگاه فلورانس در این راه اشاره کرد و گفت: سمینار سه روزه از سوی مرکز معماری ایران که در مهرماه با مشارکت و همکاری موسسه آموزشی Abita برگزار می‌شود،.

    مجید مفیدی اظهار کرد: محیطی که بدست انسان ساخته می‌شود باید بر اساس معماری پایدار و ریشه وجدان پدید آید. در مواجهه با پایان دوران انرژی فسیلی و نوسانات شدید و برای بقا باید سبک زندگی را تغییر داد. برای حل مسئله تغییر اقلیم و آلودگی محیط زیست می‌باید تحولی اساسی در برنامه ریزی، طراحی و نظارت در معماری پدید آید.

    وی در ادامه به مواردی که کره زمین را تهدید می‌کند و همچنین بازه‌های زمانی که با اتمام سوخت‌های فسیلی مواجه می‌شویم اشاره کرد و گفت: انرژی خورشیدی بهترین جایگزین برای سوخت‌های فسیلی است که در معماری پایدار توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

    او ادامه داد: هر چه انرژی مصرف می‌کنیم فقط خورشید می‌تواند آن را به ما بدهد. درکشورمان ایران، 3400 ساعت آفتابی داریم که در مقایسه با کشور سوئد این میزان سه برابر است. ما برای تغییر سبک زندگی باید از مصرف مواد یکبار مصرف جلوگیری کنیم زیرا آن یک خیانت به محیط زیست محسوب می‌شود. معماری پایدار توجه ویژه‌ای به سلامت محیط مصنوع و بطور خاص به زیستگاه‌ها دارد. ما با منابعی مواجه هستیم که محدودیت دارند و باید روند استفاده ما همسو با آن باشد و می‌بایست ضایعات را به حداقل برسانیم.

    این معمار در پایان به تشریح چندین پروژه طراحی معماری که بر اساس معماری پایدار در ایران انجام شده بود پرداخت.

    نازیلا خاقانی عضو دپارتمان معماری پایدار در موسسه Abita در کشور ایتالیا نیز به تشریح چندین پروژه که براساس معماری پایدار در ایتالیا طراحی شده بود، پرداخت.

    در ادامه این همایش جمال اطهاری درباره بوم محله‌ها ضمن امیدواری برای اجرای برنامه بوم محله‌ها در ایران گفت: من فکر می‌کنم که این برنامه اکو برنامه‌ها بدون تقلید و الگوبرداری در ایران قابل اجرا است. بوم محله‌ها را می‌توان تجسم واقعی سه المان معماری پایدار، محیط زیست، اقتصاد و اجتماع دانست. این برنامه از کشورهای اروپایی شروع شده است و با ابتکار عمل دولت‌ها و موسسه‌های خصوصی وارد ساخت و ساز اکو محله‌ها شده‌اند.

    در پایان این همایش جلسه پرسش و پاسخ با شرکت دانشجویان و علاقمندان به معماری برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو