مدیران خودروعصر اعتبار

مسجد سلیمان دارای انبوه جاذبه‌های گردشگری است

صفه باستانی سرمسجد از شاخص‌ترین بناهای تاریخیل مسجد سیمان است

عصر ساختمان:رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مسجدسلیمان با بیان اینکه در مسجدسلیمان انبوهی از جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی وجود دارد گفت: صفه باستانی سرمسجد یکی ازمهم ترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی در مسجدسلیمان است.

مسجد سلیمان دارای انبوه جاذبه‌های گردشگری است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری تسنیم،  شهرستان مسجدسلیمان دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی فراوانی است که از جمله ی آنها می‌توان به تپه باستانی کلگه زرین ، معبد برد نشانده ، اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه و همچنین صفه باستانی سر مسجد یا آتشکده سر مسجد اشاره کرد.

    مسعود سلطانی با بیان اینکه آثار فرهنگی به آثاری گفته می‌شود که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و واجد ارزش تاریخی است گفت: بنای صفه باستانی سر مسجد را به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه گردشگری مسجد سلیمان است.

    وی افزود: قدمت این بنای تاریخی در مسجد سلیمان به 2700 یا 2800 سال پیش با قدمتی بیش از قلعه های مستحکم پاسارگاد و تخت جمشید و با نوع معماری اورارتو متشکل از سنگ های کوچک و بزرگ در هم تنیده شده بازمی‌گردد که کاملا به صورت خشک چین و بدون استفاده از ملات و با استفاده از سنگ‌های منطقه ساخته شده است.

    رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان با بیان اینکه بنای تاریخی صفه یا آتشکده سر مسجد در مسجد سلیمان شامل 11 رشته پله معبد و پرستش گاه ایرانیان قدیم بوده است گفت: این بنا محل اجرای مراسم و مناسک مذهبی نیز بوده است و این بنای ارزشمند تاریخی صبغه تاریخی دارد.

    وی تاکید کرد: بر خلاف عقیده بسیاری از باستان شناسان که معتقدند این بنای تاریخی متعلق به دوران اشکانیان و ساسانیان است اما طبق کاوش‌های باستان شناسی پرفسور گیریشمن در سال 1948 میلادی وی قدمت صفه باستانی یا آتشکده سر مسجد را متعلق به نیای قوم پارس (پارس‌ها) و قدمت آن را بیش از قلعه های مستحکم پاسارگاد و تخت جمشید می‌داند.

    سلطانی با بیان اینکه این بنای ارزشمند تاریخی تحت حفاظت و کنترل فیزیکی شبانه روزی اداره میراث فرهنگی مسجد سلیمان قرار دارد در خصوص حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی افزود: حفاظت و صیانت از آثار و بنای تاریخی و فرهنگی بر عهده همه اقشارجامعه است چرا که آثار فرهنگی و تاریخی را میتوان اعتبار شناسنامه و هویت مردم دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی