مدیران خودروعصر اعتبار

۱۵۰ هزار نفر از جمعیت کلانشهر اراک در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند

عصر ساختمان:رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: حدود ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری کلانشهر اراک در مناطق حاشیه ای سکونت دارند که این مهم چالش های اساسی برای مدیریت شهری و حوزه های اجتماعی در پی دارد.

۱۵۰ هزار نفر از جمعیت کلانشهر اراک در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، اسماعیل تاج آباد ، افزود: مناطق حاشیه نشین به دلیل نوع ساختار جمعیت مهاجر و آسیب پذیر، زنجیره ای از مشکلات و پیامدهای منفی را با خود دارند و به عنوان کانون های آسیب، نیازمند تصمیم سازی و برنامه های ویژه هستند.
    وی بیان کرد: شهر اراک یکی از قطب های صنعتی مهم کشور است و با خیل مهاجرت افراد جویای کار مواجه است که این جمعیت به طور معمول قرابت و تجانس فرهنگی همسان نداشته و به دلیل بضاعت مالی اندک در حاشیه شهر و سکونتگاه های غیررسمی متمرکز شده اند.
    رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت حاشیه نشین کلانشهر اراک را افراد روستایی شامل می شوند که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های متمادی و کاهش درآمد در بخش کشاورزی رشد مهاجرت و حضورشان در مناطق حاشیه ای را شاهد هستیم که برای کسب و کار از موطن خود جدا شده و اغلب مشاغل کاذب دارند.
    تاج آباد گفت: بخش قابل توجهی از مساحت کلانشهر اراک را بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و بافت هایی با ساختار روستایی که به شهر ملحق شده، تشکیل می دهد.
    وی اظهار کرد: مناطق روستایی قنات ناصری، سنجان و کرهرود از جمله مناطق روستایی است که به اراک اضافه شده است.
    رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: ایجاد ساختمان های بدون استحکام، رعایت نکردن اصول شهرسازی، اجرا نشدن شبکه معابر مطابق طرح تفضیلی و ایجاد مشکلات تردد برای خطوط حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس،دستگاه های امداد رسان و خدمات رسان، از جمله مشکلات مناطق حاشیه ای این کلانشهر است.
    تاج آباد گفت: بیشتر ساکنان این مناطق از نظر اقتصادی وضعیت مالی مناسبی ندارند و در این مناطق آسیب های اجتماعی مثل توزیع موادمخدر، اعتیاد، بزهکاری و سایر آسیب ها بیشتر از نقاط دیگر است.
    وی توضیح داد: ستاد بازآفرینی شهری در استان مرکزی و شهرستان اراک در سالهای گذشته مناطق فردین پور و رودکی را به عنوان بافت فرسوده به تصویب رسانده و شهرداری برای بهسازی و نوسازی این دو بافت 370 میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرده است.
    رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: بافت خیابان فردین پور در حال اتمام است و رودکی در مرحله بعدی این طرح قرار دارد.
    تاج آباد عنوان کرد: علاوه بر این مناطق، بافت های فرسوده دیگری مانند خیابان مشهد، داوران، راهزان (آیت الله سعیدی) و بخش هایی از کوی امام علی (ع) هم در این کلانشهر وجود دارد که نیاز است توسط ستاد بازآفرینی شهری شناسایی و مصوب شود.
    وی گفت: بافت های فرسوده مصوب (فردین پور و رودکی) این کلانشهر در حدود 6 درصد مساحت این شهر را شامل می شود و در این مناطق حدود 23 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند.
    رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه های شهر اراک ایجاد شده که بیشتر این مناطق با کاربری های غیرمسکونی، بدون مجوز شهرداری و رعایت اصول شهرسازی ایجاد شده و در این مناطق مدرسه، فضاهای فرهنگی و ورزشی نیز وجود ندارد.
    تاج آباد اظهار کرد: این سکونتگاه ها در اراک در مناطق کوی ولیعصر ( چشمه موشک) سجادیه ( باغ خلج)، بخشی از کوی امام علی (ع) ( فوتبال)، منطقه شهدای صفری، منطقه کوی ابوالفضل (ع) و انتهای کشتارگاه است.
    وی گفت: تاکنون بخشی از مناطق شهدای صفری، کوی سجادیه (باغ خلج) و قسمت هایی از کوی امام علی (ع) به تصویب ستاد بازآفرینی شهری رسیده و مساحت این مناطق بالغ بر هشت درصد شهر با 30 هزار نفر جمعیت است.
    رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بافت های تاریخی اراک شامل راسته بازار و بافت شطرنجی اراک است که مرمت و نگهداری و هرگونه ساخت و ساز در این بافت ها باید توسط شهرداری بافت تاریخی و با هماهنگی میراث فرهنگی صورت گیرد.
    تاج آباد عنوان کرد: با توجه به اینکه ستادهای بازآفرینی مسئولیت و نقش بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را در محله های هدف برعهده دارند؛ باید در این راستا بیش از پیش فعال شوند.
    وی تاکید کرد: این ستاد باید با انعقاد قرارداد با مشاوران دارای صلاحیت نسبت به تهیه طرح های بازآفرینی در بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های تاریخی و بافت هایی با پیشینه روستایی اقدام کند.
    رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: رسیدگی و حل مشکلات اقتصادی ساکنان مناطق حاشیه این کلانشهر نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در این راستا همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف امری ضروری است.
    کلانشهر اراک با شش هزار و 252 هکتار وسعت، دارای بیش از 600 هزار نفر جمعیت است و آخرین کلانشهری است که به تصویب دولت رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو