مدیران خودروعصر اعتبار

سرانجام ناتمام طرح مسکن مهر در خراسان جنوبی

عصر ساختمان- ساخت مسکن مهر در خراسان جنوبی همانند سایر استانها در زمان دولت نهم آغاز شد، هنوز حدود ۱۰درصد واحدها نیمه تمام و زمزمه تکمیل آن تا حدودی به گوش می رسد.

سرانجام ناتمام طرح مسکن مهر در خراسان جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا ، تعدادی از ساخت مسکن مهر دفاع می کنند و شماری هم منتقد طرح و نسبت به نحوه ساخت و طولانی شدن زمان تحویل واحدها ایراد دارند، هرچند شماری از افراد کم درآمد و نیازمند صاحب خانه شدند، ولی اجرای طرح خارج از دایره نقد نیست .

    امید هست، دولت تدبیر و امید تدابیری را برای تکمیل واحدهای نیمه تمام اتخاذ کند تا کسانی که سالها در انتظار رویای صاحب خانه شدن بودند، آرزوی آنها تحقق یابد.
    طرح یادشده تاکنون پیچ و خم های زیادی را پشت سرگذاشت و تعدادی از وعده مدیران دستگاههای خدمات رسان تحقق نیافته است .

    هدف مسکن مهر اصلاح بافت فرسوده شهرها و تامین مسکن بود

    روح الله ایزد خواه، دانش آموخته دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه های تهران در اسفند سال 94 در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خود را یکی از طراحان ایده مسکن مهر در سال 82 معرفی کرد.
    وی در پاسخ به پرسش نماینده یکی از تشکل های دانشجویی که گفته بود، مسکن مهر موجب تخلیه نوار مرزی در خراسان جنوبی شده است، گفت: دولت وقت حاضر به قبول ایده مسکن مهر نشد.
    این نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف اضافه کرد: دولت احمدی نژاد هم دو سال اول نسبت به طرح نظر مثبت نداشت، در حالی که اولویت طراحان ایده مسکن مهر مناطق خارج از شهر نبود بلکه اولویت بافت فرسوده شهرها بود.
    وی ادامه داد: هدف اصلاح بافت فرسوده شهرها و تامین مسکن بود، دولت بر این عقیده بود، اجرای این طرح در بافت قدیم سبب طولانی شدن طرح خواهد شد.
    وی با بیان اینکه معماری احداث واحدهای مسکن مهر ایرانی نیست، تاکید کرد: احداث مسکن مهر در خارج از محدوده شهری، محدوده شهرها را افزایش داد و برای خدمات رسانی نیاز به امکانات جدید هست، این کار برای شهرداری ها هزینه دارد.
    وی تاکید کرد: هر چند یکی از طراحان ایده ساخت مسکن مهر در ایران بود، اما در اجرا آن دخالت نداشته است.
    وی بیان کرد: قبل از احداث مسکن مهر تسهیلات به متقاضی پرداخت می شد در حالیکه در مسکن مهر تسهیلات مستقیم به متقاضی پرداخت نمی شود، باید به عرضه کننده پرداخت شود زیرا تولید تورم زا نیست و افزایش نقدینگی ربطی به مسکن مهر ندارد.
    وی صنعت ساختمان را به لکوموتیو قطار تشبیه کرد و افزود: با افزایش فعالیت صنعت ساختمان شاهد رشد جامعه خواهیم بود .
    به گفته ایزدخواه، هنوز کشور با کمبود مسکن رو به روست در حالیکه مسکن باید کالای مصرفی باشد نه سرمایه ای، در اقتصاد بیمار، مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل شد، در حالیکه سهم مسکن در سبد خانوار باید 30 درصد باشد نه بیشتر.

    سهمیه 31هزار و 246واحد برای خراسان جنوبی

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سهمیه مسکن مهر استان را 31 هزار و 246 واحد ذکر کرد و گفت: از این تعداد 22 هزار و 129 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر، هشت هزار و 417 واحد در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت و 700 واحد نیز مربوط به بافت فرسوده شهری است.
    مهدی جعفری اظهار کرد: از مجموع واحدها تاکنون 28 هزار و 618 واحد(90.51درصد) به متقضیان تحویل شده است.
    وی از تحویل دو هزار و 628 واحد تا سال آینده خبر داد و افزود: از این تعداد دو هزار و 128 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و 500 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر تحویل متقاضیان می شود.
    وی بیان کرد: تاکنون مبلغ شش هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر با بهره هفت درصد در شهرستان بیرجند و چهار درصد در بقیه شهرستان ها پرداخت شده است.
    وی زمین های آماده سازی در سایت های مسکن مهر استان را 513 هکتار ذکر کرد و افزود: از این رقم 320 هکتار در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 193 هکتار مربوط به شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت است.
    جعفری یادآور شد: از نظر کیفیت تمام مباحث 20 گانه مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث 19 در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها رعایت شده است.
    وی به خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر استان اشاره کرد و گفت: عملیات خاکریزی و خاکبرداری، جدول گذاری تا مرحله آسفالت در حدود 65 درصد معابر اصلی انجام شد.
    وی به ساخت 14 باب مسجد در طرح مسکن مهر استان اشاره کرد و افزود: مسجد مسکن مهر قاین در زمینی به مساحت سه هزار و 90 متر مربع با زیربنای دو هزار و 600 متر مربع بزرگترین مسجد مهر کشور است.
    وی احداث کتابخانه، خانه عالم، پایگاه بسیج، فضای سبز، 11 باب مغازه تجاری، 19 باب مدرسه، دو باب درمانگاه، شش سالن ورزشی و 32 باب واحدهای تجاری و خدماتی، پنج بوستان و فضای سبز و دو باب کلانتری را از جمله خدمات مسکن مهر در استان عنوان کرد.

     همزمان با هفته دولت پرونده مسکن مهر استان بسته می شود

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی می گوید: تمام واحدهای مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان تا پایان هفته دولت 95 تحویل متقاضیان می شود.
    علی اصغر آسمانی مقدم ،با بیان اینکه 25 شهر از 28 شهر استان دارای جمعیت زیر 25 هزار نفر هستند، یادآور شد: پروژه مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر به این اداره کل واگذار شده است.
    وی بیان کرد: سهمیه مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر استان هشت هزار و 417 واحد است که از این تعداد هفت هزار و 717 واحد به صورت رسمی در اختیار متقاضیان گذاشته شد.
    وی ادامه داد: از مجموع سهمیه مسکن مهر این اداره کل، پنج هزار و 631 واحد در زمین های 99 ساله و سه هزار و 286 واحد در زمین های مالکان احداث شده است.

    مسکن مهر خراسان جنوبی نیازمند ساخت 404 کلاس درس

    مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه مسکن مهر استان با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است، افزود: در استان به احداث 404 کلاس درس جدید نیاز است که هیچ اقدامی نشد.
    محمد رضا بیکی، می افزاید: در بدترین حالت 105 کلاس درس در سایت مسکن مهر بیرجند نیاز است که بیشترین اولویت استان است تاکنون 185 کلاس درس تحویل شده است.
    وی با بیان اینکه 143 کلاس درس در مجموعه مسکن مهر استان در حال ساخت است، بیان کرد: اتمام این پروژه های نیازمند 170 میلیارد ریال بودجه است که از محل منابع ملی و مشارکت خیران در حال تامین است.
    وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید یک باب فضای آموزشی با 9 کلاس درس به بهره برداری می رسد.
    وی اعتبار مورد نیاز برای هر کلاس درس جدید را 1.5میلیارد ذکر کرد و یادآور شد: برای احداث 404 کلاس جدید در سایت مسکن مهر 606 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که هنوز مبلغی تامین نشده است.
    وی یادآور شد: انتظار می رود استان در خصوص تامین هزینه های ساخت فضای آموزشی این اداره کل را یاری کند چراکه تاکنون هزینه ها توسط خیران یا از منابع ملی تامین شده و استان سهم بسیار ناچیزی داشت.
    وی اظهار کرد: در حال حاضر سه هزار و 900 دانش آموز در شش باب فضای آموزشی دو نوبته در سایت مسکن مهر استان در حال تحصیل هستند انتظار می رود حداقل تا مهر ماه 96 کمک کنند در غیر اینصورت با بحران شدیدی مواجه خواهیم شد.
    بیکی در خصوص مجتمع حیات طیبه مهرشهر بیرجند افزود: این مجتمع با 50 کلاس درس با 25درصد پیشرفت فزیکی به عنوان بزرگترین پروژه آموزشی مسکن مهر استان است.
    وی زیربنای احداث این پروژه را 10 هزار مترمربع ذکر کرد و افزود: امید می رود در دو سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

     زیرساخت های لازم برای تکمیل خدمات شهرداری در سایت مسکن مهر فراهم نیست

    معاون عمرانی شهرداری بیرجند افزود: منطقه مهرشهر از سال 92 به بیرجند الحاق شد و آماده سازی مسکن مهر در سطح 75 هکتار به شهرداری واگذار شده است.
    علی عدل می گوید: 300 هکتار از اراضی مهرشهر به شهرداری بیرجند تحویل شد و بیشتر خدمات از جمله اتوبوسرانی، جمع آوری زباله، آسفالت معابر و غیره به مردم ارائه می شود.
    وی یادآور شد: همه زیرساخت ها از جمله برق، گاز، آب و تلفن در قطعه 75 هکتاری مسکن مهر هنوز آماده نشده است و با تکمیل زیرساخت ها آسفالت معابر انجام خواهد شد..

    افزایش پدیده حاشیه نشینی در بیرجند

    پدیده حاشیه نشینی چند سالی است که در خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند رو به افزایش است و به قول علی ناصری فرماندار بیرجند در چهار روستای حاشیه شهر بیرجند 28 هزار نفر جمعیت زندگی می‌ کنند که پنج درصد جمعیت سایر شهرستان‌ ها را تشکیل می ‌دهند.
    مردم روستاهای حاشیه مرکز استان انتظار ارائه خدمات شهری را دارند اما کمتر مورد توجه مسئولان هستند.
    اختلاف زیادی بین شمال(توسعه نیافته) و جنوب شهر بیرجند وجود دارد به عنوان مثال بحران کمبود فضای آموزشی در منطقه مسکن مهر « با توجه به اینکه تا حدودی خدمات شهری در این منطقه ارائه می شود اما در دفترچه بیمه سلامت از آن به عنوان روستای « دهل کوه» بخش « القورات» یاد می شود !! که مسئولان از آن اظهار بی اطلاعی می کنند.
    مهاجرت روز افزون روستاییان به حاشیه شهرها و واگذاری مسکن مهر سبب بحران کمبود فضای آموزشی در بیرجند شده است که مسئولان باید فکر اساسی بکنند.
    بعد از گذشت چند سال از آغاز پروژه مسکن مهر خدمات زیربنایی تا حدودی به اتمام رسیده است اما ساکنان این مناطق همچنان با مشکل کمبود فضای سبز، آموزشی، سالن ورزشی، کلانتری، مراکز بهداشتی درمانی، آسفالت معابر، مراکز فرهنگی، مسجد و غیره مواجه اند.
    در سال های گذشته به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم دستگاه های متولی به ویژه راه و شهرسازی و شهرداری نتوانسته خدمات رسانی مطلوبی در خصوص آسفالت معابر این نواحی انجام دهد.
    بسیاری از کوچه و خیابان ها خاکی است، وزش باد همراه با گرد و خاک ، موجب گلایه شهروندان شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو