مدیران خودروعصر اعتبار

استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد در پروژه های عمرانی

عصر ساختمان- اغلب مصالح ساختمانی تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد مجوز استاندارد ندارند و همین مصالح ساختمانی غیر استاندارد در ساخت خانه‌ها و پروژه‌های عمرانی این استان به کار می‌رود.

استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد در پروژه های عمرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم ، روزانه در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد ساختمان‌های زیادی سر از خاک برمی‌آورند و ساخته می‌شوند اما خشت اول اکثر این ساختمان‌ها کج نهاده شده و مصالح ساختمانی استفاده شده در آنها غیراستاندارد است.

    مسئله مصالح ساختمانی غیراستاندارد و فاقد کیفیت به پروژه‌های عمرانی این استان نیز رسیده است و بخشی از مصالح استفاده شده در آنها بی‌کیفیت بوده و همچنان نیز ساخت خانه‌ها و پروژه‌های عمرانی با این مصالح ساختمانی در استان ادامه دارد و احتمالا این دیوار کج تا ثریا هم برود.

    مسئولان استان نسبت به استفاده از این مصالح ساختمانی در استان هشدار داده‌اند اما هنوز اقدامی جدی برای متوقف کردن ساختمان‌سازی با «خشت کج» ادامه دارد و ساختمان‌هایی برای سکونت و کاربری‌های مختلف در دست مردم قرار می‌گیرد که در کیفیت مصالح استفاده شده در آنها شک و تردید وجود دارد.

    90درصد تولیدکنندگان تیرچه بلوک فاقد استاندارد

    معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد، آمارهای نگران‌کننده‌ای از وضعیت استاندارد واحدهای مختلف تولید مصالح ساختمانی در استان به دست می‌دهد که نشان از بی‌کیفیت بودن بخش زیادی از تولیدات بخش مصالح ساختمانی این استان دارد.

    سید انتظام سهمگین می‌گوید: بیش از 90 درصد واحدهای تولید تیرچه و بلوک در استان فاقد مجوز استاندارد هستند که هرچند تیرچه و بلوک سقفی و عمودی جزء مصالح مهندسی ساختمان محسوب نمی‌شود اما در کهگیلویه و بویراحمد از این نوع مصالح ساختمانی در ساخت و سازها استفاده می‌شود.

    وی با بیان اینکه 84 واحد تولید شن و ماسه پروانه  بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دریافت کردند، می‌افزاید:  از این تعداد 43 واحد مجوز استاندارد دریافت کردند و 22 مورد نیز فاقد مجوز هستند.

    سهمگین با اشاره به وجود 9 واحد تولید بتن آماده در کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان می‌کند: از این تعداد چهار مورد در یاسوج دارای مجوز استاندارد است و پنج مورد نیز در شهرهای گچساران و دهدشت بدون مجوز استاندارد هستند.

    استفاده از مصالح غیر استاندارد در پروژه‌های عمرانی/دو واحد تولید آجر، هر دو غیراستاندارد

    معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از استفاده از این مصالح غیراستاندارد در پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: میانگین عمر مفید پروژه‌های عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد حدود 30 سال بوده و دو دلیل مهم آن نیز استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب و بکارگیری کارگران ساختمانی بدون مهارت لازم است.

    سهمگین می‌افزاید: تنها دو واحد تولید آجر در استان وجود دارد که هر دو فاقد مجوز استاندارد هستند.

    استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساخت‌وسازهای مسکونی بیشتر از پروژ‌ه‌های عمرانی

    مقاوم سازی ساختمان‌ها در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله سال‌هاست که در ایران مورد بحث است اما در کهگیلویه و بویراحمد دقیقا در همین سال‌ها که مقاوم سازی ساختمان‌ها در کشور اولویت‌دار بوده، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، تولیداتی غیراستاندارد و بدون کیفیت در اختیار مردم قرار داده‌اند و امروز معلوم نیست که با استفاده از این مصالح چه تعداد خانه و پروژه در استان احداث شده است.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، استفاده از مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت در ساخت منازل مسکونی بیشتر از پروژه‌های عمرانی بوده و در این زمینه می‌گوید: شکل استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در پروژه های عمرانی بخش دولتی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نظارت و کنترل لازم کمتر از ساخت و سازهای مسکونی در این استان است.

    پژمان نیک‌اقبالی البته معتقد است که باید به شدت با این‌گونه تولیدکنندگان برخورد شود و خاطرنشان می‌کند: برخورد قاطع با تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی نامرغوب و غیراستاندارد در این استان درس عبرت برای دیگران است و تاثیرگذار خواهد بود.

    وی می‌افزاید: شهرداری یاسوج و سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نظارت بیشتری بر ساخت و سازهای مسکونی در این استان داشته باشند تا مصالح ساختمانی نامرغوب و غیراستاندارد در آنها مورد استفاده قرار نگیرد.

    به سرعت تعیین تکلیف شوند

    «به سرعت تعیین تکلیف شوند»، این جمله خواسته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استان در زمینه تولید مصالح ساختمانی غیر استاندارد است.

    علی‌حسن نوروزی خواستار تسریع در زمینه برخورد با واحدهای تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد در کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: بازدیدهای مستمر اعضای کمیته کنترل کیفیت مصالح ساختمانی شورای فنی این استان بیانگر آن است که مصالح تولیدی در استان استانداردهای لازم را ندارند که یکی از راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل اساسی تعیین تکلیف هر چه سریعتر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب استان با روشهایی شامل برخورد و یا ترغیب صاحبان آنها به بهبود کیفیت تولیدات است.

    وی خواستار بررسی دلایل تولید و استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب و غیراستاندارد در کهگیلویه و بویراحمد شد و افزود: باید نظارت و کنترل لازم برای تولید نشدن و استفاده نکردن از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.

    برخورد شود اما به آرامی!

    استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز موافق برخورد با تولیدکنندگان مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و فاقد استاندارد است اما مخالف تسریع در این برخوردها بوده و نگران افزایش قیمت مصالح ساختمانی و لطمه خوردن فضای کسب و کار است.

    سید موسی خادمی می‌گوید:  واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی غیر استاندارد در استان باید تعطیل شوند اما تعطیلی این واحدها در یک بازه زمانی و بر اساس اولویت‌بندی صورت گیرد تا به فضای کسب و کار لطمه وارد نکرده و سبب افزایش ناگهانی قیمت مصالح نشود.

    وی با بیان اینکه باید وضعیت واحدهای تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد در سطح استان بررسی شود، می‌افزاید: مجوز استاندارد از نظر قانون اجباری است و لازمه شروع تولید داشتن این مجوز است و واحدی که هنوز مجوزهایش کامل نشده نباید وارد فاز تولید شود.

    استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین خواستار تسریع در ارائه مجوزهای استاندارد به منظور کاهش واحدهای تولیدی فاقد مجوز استاندارد در سطح استان شد.

    با شرایط موجود بحران استاندارد در ساخت منازل مسکونی و پروژه‌های عمرانی در این استان ادامه پیدا می‌کند و مردم در ساخت و سازهای خود مجبور به استفاده از مصالح فاقد کیفیت هستند.

    وقتی که تنها دو کارخانه آجر در استان وجود دارد و هر دو غیراستاندارد است و یا بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بتن آماده و تیرچه بلوک مجوز استاندارد ندارند و تولیدات آنها نیز به زعم خود مسئولان فاقد کیفیت است، مردم هم راهی جز ساخت ساختمان با همین مصالح بی‌کیفیت ندارند و شیب ملایم برخورد مسئولان نیز به ادامه روند ساخت ساختمان‌های بی‌کیفیت کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو