مدیران خودروعصر اعتبار

نبود مدیریت واحد شهری از دلایل تخریب بافت تاریخی قم است

عصر ساختمان:مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)، نداشتن جاذبه‌های اقتصادی و نبود مدیریت واحد شهری از دلایل تخریب بافت تاریخی قم دانست.

نبود مدیریت واحد شهری از دلایل تخریب بافت تاریخی قم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، در جلسه این هفته بنیاد، مسائل مربوط به لزوم حفظ بافت تاریخی شهر قم با حضور مدیر عامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بررسی شد.

    علیرضا خاکی، مسئله مهاجرت را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی حفظ بافت تاریخی عنوان کرد و گفت: شهرهایی که بر سر راه‌های اصلی کشور قرار نگرفته‌اند و از مهاجرت گسترده مردم مصون مانده‌اند، توانسته‌اند بافت تاریخی خود را بهتر از دیگر شهرها حفظ کنند.

    وی شهر یزد را از جمله شهرهایی دانست که چندان با چالش مهاجرت روبرو نبوده‌اند و بافت تاریخی این شهر را به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق زنده نگه‌داشتن بافت تاریخی یاد کرد.

    مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، عامل این موفقیت را همت شهروندان یزدی و تلاش برای حفظ بافت تاریخی شهر خود و کمک و همسو شدن نهادهای مربوطه، چون شهرداری با این روند دانست که علاوه بر حفظ بافت تاریخی به شکل مطلوب، باعث ایجاد رونق اقتصادی در این شهر نیز شده است.

    وی در ادامه گفت: زنده بودن بافت تاریخی قم باعث بالا بودن قیمت در این بافت است که این مسئله باعث شده تا مالکین درصدد تخریب آن برآیند.

    خاکی گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید منازل قدیمی را مرمت و از آن استفاده کنند، چون این خانه‌ها از نظر بنا نیز جاذبه دارند.

    وی ضمن اشاره به اینکه بافت تاریخی به‌عنوان میراث گذشتگان است که به ما رسیده، گفت: بافت تاریخی هر شهر با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی آن منطقه شکل گرفته است و الآن معماری شهرها به سوی یکسان سازی می‌رود و لذا بافت تاریخی باید برای شناسایی وجه تمایز شهرها و حفظ و تقویت هویت تاریخی هر شهر، حفظ شود.

    مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، عدم وجود زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی، نبود مجموعه‌هایی که از مدیریت شهری مطالبه کند، نداشتن جاذبه‌های اقتصادی، نگاه ترافیکی مسئولان به بافت تاریخی شهر، پُرهویتی شهر قم و عدم وجود مدیریت واحد شهری را از علل تخریب بافت تاریخی ذکر کرد.

    انتقاد از کم اهمیت بودن بافت تاریخی در بین مسئولان

    معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این جلسه با اشاره به مصوب شدن محدوده بافت تاریخی شهر قم و اجرای ضوابط عمومی ساخت‌وساز در آن، از در دستِ تهیه بودن ضوابط تخصصی این محدوده خبر داد.

    حسن کاووسی در ادامه ضمن انتقاد از کم اهمیت بودن بافت تاریخی در بین مسئولان رده‌بالا، این مطلب را علت کند بودن روند پیشرفت مسائل مربوط به بافت تاریخی عنوان کرد.

    وی همچنین از تفاوت‌های مهم بافت تاریخی قم با بافت تاریخی دیگر شهرهای ایران گفت و افزود: آنچه باعث سختی کار حفظ و احیای آن می‌شود، قیمت بالای زمین در این محدوده - که در مرکز شهر واقع شده است - می‌باشد.

    وی در پایان ضمن انتقاد از پروژه‌هایی که به بافت تاریخی قم آسیب‌زده، به چند کار اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان قم، در راسته‌ بازار، گذرخان و خانه تاریخی شاکری اشاره کرد.

    در ادامه اعضای بنیاد قم‌پژوهی ضمن انتقاد به تخریب بافت تاریخی شهر قم، به ارائه دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار