مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با عصر ساختمان پیشنهاد داد :

اخذ مالیات از خانه هایی که اجاره بالا دارند به منظور کنترل بازار

عصر ساختمان- کی دیگر از راه هایی که دولت می تواند از اجاره نشین ها حمایت کند دریافت مالیات از کسانی که اجاره های بالا دریافت می کنند است. باید با دریافت مالیات از اجاره های بالا و تزریق آن به بخش مسکن و کمک به تامین مسکن اقشار کم در آمد این بخش را کنترل کرد.

اخذ مالیات از خانه هایی که اجاره بالا دارند به منظور کنترل بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    محمد عدالتخواه، کارشناس اقتصادی  در گفت و گو با عصر ساختمان در خصوص تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره بها گفت: کاهش سود بانکی یک ضرورت است. در هیچ جای دنیا از راه دریافت سود از بانک ها امرار معاش نمی کنند، زیرا این امر تاثیرات مخربی بر اقتصاد جامعه وارد می کنند. ولی در کشور ما  به دلیل  نرخ تورم بسیار بالا ، سودهایی را در نظر گرفتند تا با نرخ تورم برابر باشد و باعث جذب سرمایه های مردم به بانک ها شود.
    وی افزود: نکته دیگراین است که در گذشته هنگامی که بانک ها سپرده هایی با نرخ سود 24 درصد دریافت می کردند همان سرمایه ها را از طریق ارائه تسهیلات با نرخ سود 28 درصد واگذار می کردند و در این بین سود کسب می کردند. اما در حال حاضر به علت این که متقاضی دریافت وام با این نرخ سود بالا کم شده است بانک ها با مشکل مواجه شده و داوطلبانه سود خود را کاهش دادند.
    این کارشناس بازار مسکن ضمن تایید درستی این اقدام ، اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی با وجود این که اقدام بسیار صحیحی است مشکلاتی را به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. ابتدا باید مشخص شود به  پول هایی که در گذشته در بانک ها سپرده گذاری شده است چه مقدار سود تعلق می گیرد. باید به این مسئله هم توجه داشت که آیا برای پرداخت تسهیلات هم این کاهش بهره را خواهیم داشت تا از این طریق به بخش تولید و تامین مسکن کمک شود یا خیر.
    عدالتخواه به وضعیت مستاجران اشاره کرد و گفت:با اعلام نرخ جدید سود بانکی دیگر برای اخذمبلغ رهن و ودیعه برای مالکان به صرفه نیست و بیشتر به دنبال اخذ اجاره هستند که این امر مشکلاتی را برای مستاجران به وجود می آورد.
    وی افزود: تا به حال در کشور ما نرخ اجاره مسکن بسیار بالا بوده است.دولت باید برای حل این مسئله با نظارت بیشتری نرخ اجاره را کنترل کند که در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
    این کارشناس مسکن به حمایت بیشتر دولت به این مبحث مهم اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از راه هایی که دولت می تواند از اجاره نشین ها حمایت کند دریافت مالیات از کسانی که اجاره های بالا دریافت می کنند است. باید با دریافت مالیات از اجاره های بالا و تزریق آن به بخش مسکن و کمک به تامین مسکن اقشار کم در آمد این بخش را کنترل کرد.
    وی به افزایش خانه های خالی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از نیاز جامعه خانه خالی وجود دارد. همانطور که دولت تصمیماتی در این مورد گرفته است  باید ازخانه های خالی موجود در کلانشهرها به خصوص تهران مالیات دریافت کنند. این امر باید به صورت تصاعدی صورت بگیرد و با افزایش مدت خالی بودن مسکن مالیات آن نیز افزایش یابد تا دیگر شاهد نگه داشت مسکن به امید بالارفتن قیمت نباشیم. علاوه بر خانه های خالی باید از خانه های با متراژ بالا هم مالیات دریافت کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی