مدیران خودروعصر اعتبار

چالش طراح لهستانی در سرزمین عجایب معماری

عصر ساختمان:یک معمار لهستانی تصمیم گرفته اثری دیگر به فهرست عجایب معماری در دوبی اضافه کند.

چالش طراح لهستانی در سرزمین عجایب معماری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از  دیلی‌میل‌ آنلاین، دوبی به سرزمین فرصت‌ها برای طراحی عجایب معماری جهان تبدیل شده است،‌شاید به همین دلیل است که معمار لهستانی تصمیم گرفته در این شهر زمین تنیسی در زیر دریا بنا کند.

    وی طرح بنای این زمین تنیس زیردریایی را تکمیل کرده‌ و در انتظار سرمایه‌گذار است، زمینی سرپوشیده با سقف شیشه‌ای منحنی که امکان تماشای شنای ماهی‌ها و بازی تنیس را همزمان به وجود خواهد‌آورد. با این‌همه مهندسان هشدار داده‌اند که بنای چنین مرکز ورزشی در زیر دریا بسیار دشوار بوده و هزینه‌ای گزاف خواهد‌داشت.

    کریستوف کوتالای 30 ساله اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری است که بتواند رویایش را به واقعیت تبدیل کند. به اعتقاد وی دوبی ایده‌آل‌ترین مکان برای ساخت چنین زمین تنیسی است. وی معتقد است طرحش از قابلیت‌های اقتصادی بالایی برخوردار است و بهترین‌های تکنولوژی، اکولوژی و ورزش در آن با یکدیگر تلفیق خواهند‌شد.

    اگرچه این طرح از جانب دوستداران تنیس مورد استقبال قرار گرفته است، اما جامعه مهندسان بنای آن را به دلیل وجود مشکلات فنی بسیار دشوار می‌دانند. به گفته سارا فری مدیر موسسه مهندسان سازه در لندن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این طرح بنای سقف بزرگ، شیشه‌ای و منحنی این بنا خواهد‌بود. به گفته وی وسعت چنین سقفی دست‌کم باید 33 متر باشد تا بتواند فضای کافی برای گنجاندن میدان بازی و جایگاه تماشاچیان را فراهم آورد.

    درحال حاضر بزرگ‌ترین قطعات شیشه‌ای یکپارچه‌ای که تولید می‌شوند 10 متری هستند،‌ از این رو برای ساخت صفحات شیشه‌ای منحنی بزرگ‌تر از آن باید دستگاه‌های جدید ابداع شوند. به گفته فری، هرچه اتصالات میان شیشه‌ها بیشتر باشند،خطر نشت آب به درون باشگاه نیز بیشتر خواهد‌شد. همچنین این سازه باید به گونه‌ای طراحی شده‌باشد که در برابر برخورد‌های تصادفی با قایق‌ها یا لنگر‌های قایق‌ها و حتی زمین‌لرزه و سونامی نیز مقاوم باشد.

    فری همچنین می‌گوید باید راهی در نظر گرفته شود که این زمین تنیس را به خشکی متصل سازد تا در صورت بروز وضعیتی اضطراری بتوان به سرعت ورزشگاه را تخلیه کرد. به گفته وی، چالش بعدی این پروژه حرکت دادن تجهیزات و قطعات سازه برروی امواج دریا و همچنین هزینه غیرقابل تصوری است که ساخت این ورزشگاه نیاز خواهد‌داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو