مدیران خودروعصر اعتبار

رییس یک تشکل تخصصی:

دولت سیاست های خود را برای رونق صنعت ساختمان اجرایی سازد

عصر ساختمان- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور گفت: امروز فعالان این صنعت در انتظار اجرایی شدن سیاست های دولت در بخش ساختمان و مسکن هستند زیرا حرکت در این زمینه، رونق فعالیت مشاغل مختلف کشور را به دنبال خواهد داشت.

دولت سیاست های خود را برای رونق صنعت ساختمان اجرایی سازد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، محمد روشنفکر افزود: برنامه کاهش نرخ سود بانکی، سیاست بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و دیگر برنامه های دولت می تواند پیامد رونق در بخش ساختمان ومسکن را به دنبال داشته باشد و پیش بینی می شود از اوایل 96 شرایط مناسبی را شاهد باشیم.

    وی اضافه کرد: امروز صنعت کاشی و سرامیک کشور ظرفیت 700 میلیون مترمربعی دارد و باتوجه به وضعیت بازار، اکنون تولیدکنندگان این بخش با کمتر از 40 درصد ظرفیت اسمی فعالیت دارند.
    روشنفکر یادآورشد: سال گذشته هیات مدیره این انجمن در مصوبه ای باهدف مدیریت بحران و تنظیم بازار (به دلیل دپو 300 میلیون مترمربعی در انبارها و نمایندگی ها) به تولیدکنندگان پیشنهاد داد در صورت صلاحدید برای دوره 15 اسفند 94 تا 15 خرداد 95 نسبت به توقف تولید خطوط تولید واحد مربوطه اقدام کنند اما این امر با توجه به فروش تولیدات شکل اجرایی به خود نگرفت و شماری از واحدها، فروردین و برخی دیگر اردیبهشت امسال تولید خود را از سرگرفتند.
    وی تاکید کرد: انجمن به هیچ وجه دستور تعطیلی نداد بلکه برای جلوگیری از انباشت تولید در انبارها پیشنهاد داد دوره ای کوتاه با صلاحدید مدیریت هر واحد اقدام لازم برای توقف تولید به عمل آید و اکنون شرایط بهتر است.
    روشنفکر گفت: براساس آمارهای موجود بیش از 130 واحد تولید کاشی و سرامیک در کشور فعالیت دارند که افزون بر 50 درصد این واحدها در استان یزد پروانه بهره برداری گرفته اند و حجم سرمایه گذاری در این بخش به رقم 40 هزار میلیارد ریال (چهار هزار میلیارد تومان) رسیده است.
    وی افزود: شرایط بازار فروش تولیدات بگونه ای است که در مواقعی کارخانه ها کارگران را به مرخصی می فرستند و رقم قابل پیش بینی در این زمینه 10 تا 20 درصد است و با بهبود شرایط ، فراخوان می دهند و کارگران مشغول فعالیت می شوند و این امر در برخی واحدها رخ داد و اکنون فعالیت خود را از سرگرفته اند.
    رییس هیات مدیره انجمن یادشده اضافه کرد: موضوع صادرات پایدار از اهداف تولیدکنندگان صنعت کاشی و سرامیک است و بهبود شرایط بانکی بین المللی می تواند نقش موثری در رشد صادرات این بخش داشته باشد و کشورهای غربی باید به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کنند.
    وی پیرامون مساله واردات و تاثیر آن بر روند فعالیت واحدهای تولیدی کشور نیز گفت: امروز با همکاری های وزارت صنعت و گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه اعمال تعرفه های مناسب، واردات برای تولیدکننده ایرانی تهدید محسوب نمی شود.
    روشنفکر گفت: تعرفه های پنج، هفت و 15 دلاری به ازای واردات هر مترمربع کاشی از چین، ترکیه و اروپا شرایطی را فراهم کرده که واردات توجیه اقتصادی ندارد و دستگاه های اجرایی با فعالان این صنف در زمینه برخورد با واردات همکاری خوبی داشتند.
    وی خواستار آن شد که دولت سیاست های خود در زمینه رونق بخشیدن به صنعت ساختمان و مسکن را سریعتر اجرایی سازد و این امر علاوه بر کاشی و سرامیک، صنایع سیمان و فولاد و صنایع پایین دستی بسیاری را فعال خواهد ساخت.
    بر اساس این گزارش، تولید جهانی کاشی و سرامیک سالیانه بیش از 11 میلیارد مترمربع است که از این رقم 50 درصد به چین اختصاص دارد. ایران در سال های 90 و 91 با توجه به رونق ساختمان سازی، تولید خود را به 500 میلیون مترمربع رساند و اکنون با کمتر از 40 درصد ظرفیت 700 میلیون مترمربعی فعالیت می کند.
    سال 1393 میزان صادرات کاشی و سرامیک کشور بیش از 114 میلیون مترمربع اعلام شد که ارزش آن به بیش از 400 میلیون دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی