مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر بالاخره امسال تمام می‌شود؟

عصر ساختمان- پروژه دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به پیشرفت بیش از ۹۷ درصد رسیده و در شهرهای جدید نیز ۹۶ درصد واحدها به مرحله نازک کاری رسیده است؛ مسئولان پایان آبان ماه را زمان اتمام مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و پایان سال جاری را زمان تکمیل این پروژه در شهرهای جدید اعلام کرده‌اند.

مسکن مهر بالاخره امسال تمام می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، از دو میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر اجرای یک میلیون و 190 هزار واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر به عهده سازمان ملی زمین و مسکن، 360 هزار و 530 واحد در شهرهای جدید و مابقی در روستاها و شهرهای کمتر از 25 هزار نفر تعریف شد.

    تحویل 97.5 درصد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر

    ماموریت سازمان ملی زمین و مسکن در پروژه مسکن مهر 12 سال طول کشید تا این سازمان بالاخره آن را در پایان سال 1398 به انجام برساند و البته هنوز کمتر از 30 هزار واحد به دلایل مختلف به اتمام نرسیده است. با این وجود می توان گفت تقریباً 97.5 درصد ماموریت سازمان ملی در بخش مسکن مهر پایان یافته است.

    علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن‌ وعده داده که تا پایان آبان ماه تمامی واحدهای مسکن مهر بدون مشکل حقوقی در شهرهای بالای 25 هزار نفر به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

    رسیدن 96 درصد واحدها در شهرهای جدید به مرحله نازک‌کاری

    در شهرهای جدید نیز طبق آماری که اول مرداد ماه امسال ارائه شده از مجموع 360 هزار و 530 واحد مسکونی در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت در قالب مسکن مهر در این شهرها، تاکنون نزدیک به 262 هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.

    در شهرهای جدید 96 درصد واحدها به مرحله نازک‌کاری رسیده اما به دلیل ضعف خدمات و انشعابات، قابلیت تحویل ندارد. عمده واحدهایی که در شهرهای جدید باقی مانده مربوط به استان تهران و البرز و مشخصاً شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد است که بر اساس وعده قرار است تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل داده شود.

    سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ سود 18 درصد برای تکمیل خدمات و زیرساخت های مسکن مهر در شهر جدید پردیس اختصاص یافت و امسال نیز اختصاص 1000 میلیارد تومان وام برای سایر شهرها در دستور کار قرار دارد.

    مابقی واحدهای مسکن مهر در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر زیر نظر بنیاد مسکن تعریف شد که با توجه به آن که عمده تسهیلات اختصاص یافته به این بخشها از نوع خود مالکی بود تقریباً تمامی واحدها به سرانجام رسیده و تکمیل شده است.

    اختصاص 2550 میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر در شهرهای جدید

    حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره اقدامات انجام شده برای تکمیل مسکن مهر در محدوده مسئولیت خود اظهار کرد: مجلس در قانون بودجه 99 به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده تا از منابع خود شامل تهاتر زمین، تسهیلات بانکی و فروش عرصه برای تکمیل زیرساخت ها و ابنیه واحدهای باقی مانده مسکن مهر استفاده کند؛ البته خرید عرصه برای متقاضیان اجباری نیست.

    وی با بیان اینکه نازک‌کاری ٩٦ درصد از کل پروژه‌های مسکن مهر دارای متقاضی در شهرهای جدید به پایان رسیده است گفت: سال گذشته حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات برای سرعت دهی به پروژه های پردیس از بانک مسکن دریافت کردیم. رقمی که امسال پیش‌بینی شده حدود 1000 میلیارد تومان وام بانکی است که 350 میلیارد تومان آن برای تسریع پروژه‌های شهر جدید پرند اختصاص خواهد یافت.

    با توجه به آمار فوق به نظر می‌رسد راه زیادی تا قیچی شدن ربان مسکن مهر باقی نمانده است. به خصوص که دولت پروژه 400 هزار واحدی طرح اقدام ملی مسکن را هم اکنون در دستور کار قرار داده و تسریع این پروژه به تکمیل مسکن مهر وابستگی زیادی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار