مدیران خودروعصر اعتبار

مسجد جامع سنندج با یک میلیارد ریال اعتبار در حال مرمت است

عصر ساختمان:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: مرمت و بازسازی بخش های فرسوده مسجد جامع سنندج با اعتبار یک میلیارد ریال انجام می شود.

مسجد جامع سنندج با یک میلیارد ریال اعتبار در حال مرمت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، محسن علوی ، افزود: میراث فرهنگی به صورت مستمر برنامه ریزی هایی برای احیا و مرمت بناهای تاریخی در دست اقدام دارد و امسال برای مرمت مسجد جامع سنندج یک میلیارد ریال هزینه می کند.
    وی اضافه کرد: مرمت این مسجد تاریخی و مذهبی از یک ماه قبل با نظارت کارشناسان این سازمان شروع شده و تا آخر تیر ماه سال جاری به پایان می رسد.
    وی اظهار کرد: مرمت بخش های فرسوده و آسیب دیده این بنای تاریخی می تواند ضمن معرفی آن به عنوان یک جاذبه تاریخی و دینی، برای برگزاری آیین های مذهبی از جمله نماز جمعه و جماعت نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: هم اکنون علاوه بر مسجد جامع سنندج، مرمت و بازسازی سه مسجد دیگر در این شهرستان شامل مساجد قوله، خورشید لقاء خانم و پیرعمر در حال انجام است.
    کارشناس ناظر مرمت بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی کردستان نیز گفت: کار بازسازی و مرمت مسجد جامع با همکاری سه تیم تخصصی مرمت کاشی های منقوش، سنگ کار و لایه بردار رنگ روغن روی پنجره های چوبی انجام می شود.
    یدالله زنوری افزود: این سه تیم شامل 12 نفر استاد کار هستند که با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی کار مرمت این بنای تاریخی را انجام می دهند.
    وی اضافه کرد: این سه تیم کار مرمت نقوش، جایگزینی بخش های فرسوده نما، رنگ زدایی درب و پنجره ها، کف سازی بخش های آسیب دیده، بندکشی کاشی های نقش دار، عایق کاری پشت بام و بازسازی درب ها و پنجره های با نقوش اسلیمی بر اساس ساختار اولیه انجام می دهند.
    مسجد دار الاحسان یا مسجد جامع سنندج که در خیابان امام خمینی (ره) این شهر واقع شده، از ابنیه های مهم هنر دوران قاجار و محلی برای رشد و تربیت اساتید و علمای دینی کردستان بوده است.
    این مسجد که دارای دو هزار و 362 متر مربع مساحت و یک هزار و 862 متر مربع زیر بناست، در دوران امان الله خان اردلان ساخته شده است.
    این شخص که بنا به روایتها و شواهد مکتوب تاریخی، حاکمی کاردان و با درایت بوده، همواره در جهت رونق شکوفایی و آبادانی سنندج تلاش کرده به طوریکه هسته های مهم شهری در زمان وی بوجود آمده است.
    وی در دوران حکومت 27 ساله خویش (1214 تا 1240 ه .ق) علاوه بر بنای مسجد مزبور، عمارات دیگری چون عمارت خسروآباد ، حمام ظهیر (خان) و عمارت سرهنگ را از خود به یادگار گذاشت که هر کدام از آنها از سبک خاص معماری و تزیینات ویژه ای برخوردار می باشد.
    بنا بر اشعار موجود در این مسجد که بوسیله میرزا صادق اصفهانی متخلص به ناطق و میرزا فتح الله خرم سنندجی متخلص به خرم سروده شد، ساخت مسجد در سال های 1227 ه .ق تا 1228 ه .ق انجام گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو