مدیران خودروعصر اعتبار

بانک مرکزی اعلام کرد:

وضعیت خرید و فروش مسکن در بهار

اجاره‌ها ۱۰ درصد بالا رفت

عصر ساختمان:بانک مرکزی با انتشار گزارش جدیدی از اوضاع خرید و فروش مسکن در تهران، از افزایش حدود ۱۰ درصدی اجاره‌ها در پایتخت خبر داد.

وضعیت خرید و فروش مسکن در بهار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری مهر، بانک مرکزی اعلام کرد: میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در خردادماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.5 درصد افزایش یافت. میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه سال جاری 42.2 میلیون ریال (4 میلیون و 220 هزار تومان) بود که نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) 1.2 درصد رشد نشان می دهد.

    در خردادماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15 هزار و 562 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش نشان می دهد که به طور عمده متاثر از همزمانی نیمه دوم خردادماه امسال با ماه مبارک رمضان بوده است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در ماه مورد بررسی حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 51.8 درصد، بخش عمده واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند. در این ماه معاملات واحدهای مسکونی با عمر بنای بیش از 10 سال ساخت از رشد مثبت نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده اند.

    توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خرداد ماه حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده و مناطق 4 و 2و 14 به ترتیب با سهم 10.5، 9.2 و 6 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. همچنین 71.2 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران تنها مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 15، 8، 10، 7، 1 و 11) بوده و 12 منطقه دیگر تنها 28.8 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

    در خردادماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده 42.2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.2 و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 16 با 9.6 درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 7 معادل 3.9 درصد تعلق دارد. در مدت یاده شده از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 88.6 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 21.2 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

    همچنین در سه ماهه نخست سال 95 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 36.9 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت میانگین قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 41.6 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2.7 درصد افزایش نشان می دهد.

    توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در خردادماه امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 25 تا 30 میلیون ریال به ازای هر متر مربع با سهم 13.7 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند. همچنین دامنه های قیمتی 30 تا 35 میلیون ریال و نیز 20 تا 25 میلیون ریال به ترتیب با 13.5 و 11.6 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این ماه 33.6 درصد از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با قیمت بیش از 45 میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا اختصاص داشته است. توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده که در حدود 62 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی (42.2 میلیون ریال) معامله شده اند.

    همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی نشان می دهد بیشترین سهم از این معاملات به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 متر مربع با 16 درصد معاملات اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای 50 تا 60 مترمربع و نیز 70 تا 80 متر مربع به ترتیب با سهم های 14.4 و 13.8 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از 80 مترمربع 54.3 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

    توزیع فراوانی تعدادواحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد و 300 میلیون ریال تا یک میلیارد و 600 میلیون ریال با اختصاص سهم 9 درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. واحدهای دارای ارزش یک میلیارد و 600 میلیون ریال تا یک میلیارد و 900 میلیون ریال 8.8 درصد و واحدهای دارای ارزش یک میلیارد ریال تا یک میلیارد و 300 میلیون ریال با 8.5 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

    در این مدت حدود 51.5 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 2 میلیارد و 800 میلیون ریال اختصاص داشت و 6.8 درصد از واحدهای مسکونی معامله شده نیز ارزشی بیش از 9 میلیارد و 800 میلیون ریال داشته اند که این سهم ها در خرداد ماه پارسال به ترتیب معادل 59.5 درصد و 5.8 درصد بود. در خرداد ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.7 درصد و 10.5 درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن اغلب یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

    بر پایه اعلام بانک مرکزی، در مجموع سطح مناسب معاملات انجام شده در بهار امسال نشانگر استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه های اخیر است. با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاستگذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ های سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم انتظار می رود حجم معاملات در ماههای پیش رو از روند افزایشی برخوردار شود. بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در مدت یاد شده نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم است به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.7 و 1.5 درصد رشد نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی