مدیران خودروعصر اعتبار

رونق بازار مسکن به دنبال کاهش نرخ سود بانکی

عصر ساختمان:کارشناسان بخش مسکن در چهارمحال و بختیاری معتقدند: با کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی، بازار مسکن در کشور به خصوص در این استان رونق می گیرد.

رونق بازار مسکن به دنبال کاهش نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، شورای پول و اعتبار آخرین بار در بهمن ماه سال گذشته، نرخ سود سپرده های یکساله را به 18 درصد، نرخ تسهیلات عقود مبادله ای به 20 درصد و عقود مشارکتی را به 22 درصد کاهش داد.
    نرخ سود سپرده های بانکی از اردیبهشت 1393 تاکنون از 22 درصد به 16 درصد رسیده و کاهش 6 درصدی را تجربه کرده است.
    کاهش سود سپرده های بانکی از 18 درصد به 16 درصد از سوی برخی بانکهای خصوصی و دولتی طی روزهای اخیر به دنبال گلایه علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از شکاف 12 درصدی میان نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی،انجام شد.
    یک کارشناس فعال بخش مسکن در چهارمحال و بختیاری گفت:کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی باعث رونق بخش مسکن در کشور به خصوص این استان می شود.
    محسن حیدری، اظهار داشت: در صورتی که نرخ تسهیلات و سپرده های بانکی بالا باشد مردم رقبتی برای استفاده از تسهیلات بانکی و حتی سرمایه گذاری سپرده های خود در بخش مسکن ندارند.
    به گفته وی، استفاده از تسهیلات با سود کم با عنوان تسهیلات خانه اولی ها و خرید مسکن مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در بخش تولید و ساخت و ساز مسکن می کند.
    این کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه هم اینک بازار مسکن در کشور و به خصوص در چهارمحال و بختیاری دچار رکود است، ادامه داد: شرایط ایجاد شده، پیش بینی آینده روشن و رونق بازار مسکن را به دنبال دارد.
    حیدری تصریح کرد: وجود واحدهای مسکونی خالی و مازاد در هر منطقه و به خصوص واحدهای مسکن مهر با نازلترین قیمت، مردم را برای سرمایه گذاری سپرده های خود در بخش مسکن ترغیب می کند.
    وی با بیان اینکه هم اینک 20 درصد مسکن استان خالی از سکنه است، گفت: با کاهش نرخ تسهیلات بانکی، بخش مسکن از رکود خارج شده و رونق می گیرد.
    یک کارشناس دیگر بخش مسکن در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تا وقتی که نرخ تسهیلات بانکی بالا باشد به طبع مردم به دنبال خرید مسکن نمی روند و کاهش نرخ مهم ترین عامل رونق بازار مسکن خواهد شد.
    محمد نیکبخت در گفت وگو با گزارشگر ایرنا ادامه داد: وقتی نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یابد، علاوه بر اینکه افراد تمایل به سرمایه گذاری در بخش های دیگر اقتصادی از جمله مسکن دارند، رهن منزل کمرنگ و بازار اجاره ها داغ تر می شود.
    به گفته وی، با کاهش نرخ تسهیلات و سود سپرده های بانکی، سرمایه گذاران سپرده های خود را از بانک خارج و به سمت ساخت و ساز و تولید در بخش مسکن روی می آورند.
    مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تسهیلات بانکی در کمترین زمان به متقاضیان ارایه می شود تا در راستای خروج بازار مسکن از رکود، این بخش رونق گیرد.
    قاسم قاسمی اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، پس از کاهش نرخ تسهیلات بانکی به بخش مسکن، پرداخت تسهیلات ساخت و سازها چه در حوزه شهری و چه در بازسازی بافت فرسوده در استان شتاب می گیرد.
    وی افزود: هم اینک در راستای رونق بخش مسکن در کشور با حمایت از انبوه سازان و تمهیدات لازم تا 50 درصد بهای ساختمان تا سقف یک میلیارد و 500 میلیون ریال و با اقساط 30 میلیون ریال، تسهیلات پرداخت می شود.
    قاسمی گفت: خانه اولی ها می توانند با سپرده گذاری و با سود 11 درصد تا سقف یک میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.
    وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی که در بخش مسکن فعال هستند باید از فن آوری های نوین روز مانند اسکلت های بتنی و تیرهای پیش ساخته، اسکلت فلزی و اتصالات پیچ و مهره ای و گرمایش از کف و پکیج استفاده کنند.
    قاسمی تصریح کرد: به این واحد های مسکونی تسهیلاتی بین 50 تا 70 درصد قیمت واحد مسکونی با سود 22 درصد پرداخت می شود.
    وی گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کاهش نرخ تسهیلات یکی از سیاست‌ های اساسی وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان و کمک برای خانه ‌دار شدن و خروج از روکود بازار مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو