مدیران خودروعصر اعتبار

۱۲۴ هزار خانه فرسوده نیازمند نوسازی

عصر ساختمان:۲۰۵ هزار پلاک شهر تهران نیاز به نوسازی دارد. این رقم یعنی بیش از ۵درصد مساحت شهر تهران؛ یعنی دقیقا ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار از مساحت پایتخت.

۱۲۴ هزار خانه فرسوده نیازمند نوسازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری آنلاین، در این محدوده 19 درصد از جمعیت شهر تهران زندگی می‌کنند که حدود 22درصد کل پلاک‌های شهر تهران را شامل می‌شود.
    وضعیت دیگر شهرهای کشور هم بهتر از تهران نیست. در واقع در یک آمار کلی حدود 30درصد جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و قرار است که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، هر ساله 10درصد از این بافت‌ها نوسازی شود. اما روند نوسازی در کشور چندان مناسب نبوده است.

    میانگین نوسازی در کل کشور حدود 8درصد است؛ رقمی که در تهران تا 4برابر افزایش می‌یابد و به 34درصد می‌رسد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران‌ تلاش مدیریت شهری طی 4دوره مدیریت شورایی را در بخش نوسازی‌ بافت‌های ناکارآمد، بسیار مناسب دانست و از شکل‌گیری تشکیلاتی منعطف، همگرا و تعاملی و بسیج‌کننده امکانات و پتانسیل‌ها از محله تا عرصه ملی خبر داد.

    عبادالله فتح‌اللهی با اعلام اینکه تاکنون در شهر تهران 71هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد نوسازی شده، گفت: سازمان نوسازی شهر تهران توانسته پیشگام عرصه نوسازی در کشور باشد و از مجموع تقریبا 205هزار واحد مسکونی فرسوده در شهر تهران که به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسیده‌است، در حدود 34درصد را نوسازی کند.

        نقطه عطف نوسازی

    زلزله بم نقطه عطف فعالیت گسترده سازمان نوسازی بود که از سال 1348پی‌ریزی شده است. در سال 84 و پس از زلزله بم، نه‌تنها تهران که همه شهرهای کشور به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد توجه جدی نشان دادند. مدیران شهری پس از آن سال بیشتر تمرکز خود را روی نوسازی، مقاوم‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ واحدهای مسکونی گذاشتند. اولویت حفظ جان شهروندان در برابر حوادث غیرمترقبه باعث این تمرکز بود. شاید به همین دلیل است که عمده دستاوردهای سازمان نوسازی شهر تهران و فعالیت هر چند اندک در سطح کشور، به تقریبا یک دهه گذشته بر‌می‌گردد.

    اما این روند طی 2 سال گذشته ابعاد دیگری یافت. سازمان نوسازی با استفاده از تجارب جهانی و همچنین رویکردهای بومی تلاش کرد تا در ابعاد محله و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا به نوسازی متوازن در تمامی سطوح دست‌یابد. هدف عمده این سازمان هم کاستن از فقر موجود در محله‌های شهر تهران بود. اما دستیابی به نوسازی متوازن شهر تهران نیازمند مدیریتی هماهنگ بود؛ مدیریتی هماهنگ که همه دستگاه‌های ذی‌مدخل در بافت فرسوده بتوانند در آن حضور یابند و در کنار هم تلاش کنند.

    فتح‌اللهی در این‌باره گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داد که حضور کمرنگ دولت در کنار مدیریت شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات زیادی را به‌وجود آورد. اما در 2 سال گذشته با پیگیری‌های شهردار تهران و همراهی و همگامی دولت، سند بازآفرینی بافت‌های فرسوده کشور به تصویب هیأت دولت رسید. در این سند ستادی پیش‌بینی شد که 32دستگاه‌ اجرایی کشور که درگیر وظایف مختلف در بافت‌های فرسوده کشور هستند و از بودجه‌های عمومی دولتی استفاده می‌کنند، وظایف‌شان احصا شد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی ‌ افزود: در همه استان‌های کشور، ریاست ستاد به‌عهده استاندار خواهد بود. اما در شهر تهران با توجه به زیرساخت‌های موجود و پیشگامی شهرداری تهران، خود مسئولان اجرایی ستاد، به این نتیجه رسیدند که ریاست ستاد را به شهردار ‌ تهران بدهند.

        حرکت به سوی مدیریت یکپارچه

    ستاد ملی بازآفرینی در شهر تهران از آذر‌ماه سال 94آغاز به‌کار کرد. ‌ ستاد بازآفرینی در شهر تهران، نخستین قدم به سمت مدیریت یکپارچه شهری است. آنچه هم‌اکنون در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران در حال وقوع است، بی‌تردید دستاورد قابل توجهی را خواهد داشت؛ چرا که هماهنگی نهادها و سازمان‌های مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده و افزایش خدمات رسانی به شهروندان در این محدوده منجر به کاهش هزینه‌ها، سرعت در اجرا و همچنین مشارکت بالای شهروندان خواهد شد.

    به گفته فتح‌اللهی، الگوی مدیریت هماهنگ نوسازی که یکی از حلقه‌های مفقوده شتاب‌گیری نوسازی و بازآفرینی در محله‌های هدف بود با استقرار ستاد بازآفرینی شهر تهران، ستاد بازآفرینی مناطق شهرداری تهران و در ابعاد محله با حضور مدیر محله و شورایان و هیأت امنا‌ این حلقه تکمیل شد و امروز می‌توان گفت که مدیریت نوسازی از محله تا عرصه ملی دارای یک تشکیلات منعطف، همگرا و تعاملی و بسیج‌کننده امکانات و پتانسیل‌ها شکل گرفته است. فتح‌اللهی نوسازی بافت فرسوده طی یک دهه گذشته و به‌ویژه طی2 سال اخیر را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت چهارم شورایی در شهر تهران و نتیجه تعامل مثبت دولت و شهرداری دانست.

        کمیته‌های 5گانه

    دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهر تهران در سازمان نوسازی دارای 5کمیته تخصصی است. کمیته خدمات و زیرساخت، کمیته توسعه فرهنگی و اجتماعی، کمیته مالی و اقتصادی، کمیته حقوقی و امنیتی و کمیته هماهنگی و برنامه‌ریزی. این کمیته‌ها با حضور 32دستگاه اجرایی و با کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی برای احیا، نوسازی و بهسازی محله‌های شهر تهران شکل گرفته است و هم‌اکنون نیز با ارائه بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، در تلاش است تا به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی به‌ویژه ساکنان بافت‌های ناکارآمد کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار