مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل بانک مسکن:

سیگنال های مثبت خروج مسکن از رکود

اوراق رهنی مسکن برای نخستین بار منتشر می‌شود

عصر ساختمان:بت شکن افزایش رونق در بخش مسکن، افزایش انگیزه مردم به استفاده از تسهیلات جهت خرید یا ساخت واحد مسکونی وتقویت رژیم پس‌انداز در میان مشتریان برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن راازمزایای کاهش نرخ سود تسهیلات حساب صندوق‌های پس‌انداز مسکن بانک مسکن عنوان کرد.

سیگنال های مثبت خروج مسکن از رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری تسنیم ، مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد: بانک مسکن به منظور اجرای سیاست‌های دولت در خصوص خروج بخش مسکن از رکود ، اقدام به کاهش نرخ سود تسهیلات حساب صندوق‌های پس‌انداز مسکن سه گانه خود یعنی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و حساب صندوق پس‌انداز عادی از 13 درصد به 11درصد کرد.

    وی در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بر میزان بازپرداخت اقساط گفت: با این اقدام مبلغ اقساط پرداختی مشتریان به میزان حدود 10درصد کاهش می‌یابد به طوری که مشتریان می‌توانند با دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سقف‌های 800، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب مبلغ 880، 660 و 440هزار تومان به صورت ماهانه پرداخت کنند.

    بت شکن افزایش رونق در بخش مسکن، افزایش انگیزه مردم به استفاده از تسهیلات جهت خرید یا ساخت واحد مسکونی و تقویت رژیم پس‌انداز در میان مشتریان برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را از مزایای کاهش نرخ سود تسهیلات حساب صندوق‌های پس‌انداز مسکن بانک مسکن عنوان کرد.از زمانی که کاهش نرخ سود سپرده‌ها درشبکه بانکی آغاز شده‌است، مردم منتظر کاهش نرخ سود تسهیلات و وام‌های بانکی هستند. در دولت یازدهم در چند مرحله نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم کاهش یافته است و در آخرین گام که از چند روزگذشته درتمام بانک‌ها عملیاتی شد، این نرخ به 15 درصد رسید.اما درحالی که طبق روال معمول پس از یک دوره زمانی شش ماهه نرخ سود تسهیلات بعد از کم شدن نرخ سود سپرده‌ها رخ می‌دهد، برای نخستین بار همزمان با کاهش نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات بخش مسکن نیز کاهش یافت. این خبری بود که «محمد هاشم بت شکن »   مدیرعامل بانک مسکن درجریان بازدید از مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به همراه اعضای هیأت مدیره این بانک اعلام کرد.براساس گفته‌های وی نرخ سود تسهیلات برای صندوق‌های پس‌انداز مسکن با 2 درصد کاهش به 11 درصد رسید و براین اساس تمام متقاضیان دریافت وام که درصندوق‌های پس‌انداز بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند با نرخ سود 11 درصدی وام دریافت کنند.بت شکن با اشاره به اینکه این نرخ کمترین نرخ سود وام درکشور محسوب می‌شود، گفت: با این کاهش اقساط     ماهانه تسهیلات مسکن به‌طور میانگین 9 درصد و درحد 100 هزار تومان کاهش یافت که تأثیر زیادی در افزایش قدرت خرید خانوارهای متوسط دارد.این مقام مسئول سهم مسکن درسبد هزینه‌ای خانوارها و همچنین تورم را به ترتیب 30 و 28 درصد اعلام کرد و افزود: تأمین مسکن دغدغه مشترک مردم است و اقدامات انجام شده دردولت یازدهم برای افزایش سقف وام خرید مسکن و همچنین کاهش نرخ سود آن کمک بسیاری درراستای افزایش قدرت خرید خانوارها و درنهایت رونق بازارمسکن می‌کند.

    سیگنال‌های رونق مسکن
    مدیرعامل بانک مسکن گفت:  درشرایطی که سیگنال‌های پیش رونق مسکن مشاهده می‌شود، افزایش مبلغ وام به همراه کاهش نرخ سود آن می‌تواند نقش زیادی در سرعت دادن به این رونق داشته باشد.

    از دی ماه سال گذشته تاکنون میزان معاملات و دریافت تسهیلات خرید و ساخت مسکن با افزایش چشمگیری مواجه شده است.براین اساس رشد معاملات، ساخت و ساز و افزایش قدرت خرید مردم، سه سیگنال مثبتی است که درپنج ماه گذشته دیده می‌شود.

    درحالی که تا شهریور ماه سال گذشته میزان اعطای تسهیلات ساخت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با افت حدود 35 درصدی مواجه بود، از دی ماه 94 شرایط تغییر کرد و نشانه‌های رشد مشاهده شد. بدین ترتیب در دی ماه سال گذشته پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی مسکن درمقایسه با دی 93 با رشد 60 درصدی همراه شد و این رقم رشد دربهمن سال قبل به 5/57 درصد رسید.

    همچنین دراسفند 94 با رشد جهشی شاهد افزایش 187 درصدی اعطای تسهیلات بودیم، روندی که درفروردین و اردیبهشت امسال نیز با رشد به ترتیب 86 و 74 درصد تداوم یافت.

    طبق توضیحات این مقام مسئول درزمینه اعطای وام خرید مسکن نیز طی این ماه‌ها رشد قابل توجهی رقم خورد به گونه‌ای که دردی 94 با رشد 5/24 درصدی، بهمن 94 با رشد 35 درصدی، اسفند 94 با رشد 43 درصدی و درفروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب رشد 50 و 44 درصدی درپرداخت وام خرید به ثبت رسید.

    بت شکن با اشاره به اینکه این رشد درماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت، گفت: پیش‌بینی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که درآینده نه چندان دور شاهد رونق غیرتورمی بخش مسکن باشیم به این معنا که بدون تأثیر منفی درتورم و رشد حباب گونه قیمت‌ها این اتفاق بیفتد.

    درسال‌های 89 تا 92 قیمت زمین 9 برابرشد
    وی با بیان اینکه دردولت قبل به دلیل نگرانی از تأثیر منفی دررشد قیمت مسکن، سقف وام خرید وساخت ثابت نگهداشته شد، تصریح کرد: این درحالی است که این اقدام نه تنها موجب ثبات قیمت زمین و مسکن نشد، بلکه با وجود اجرای طرح مسکن مهر، درفاصله سال‌های 1389 تا 1392 قیمت زمین درکشور 9 برابر شد و تورم نیز به صورت جهشی رشد کرد.

    مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: برهمین اساس دردولت یازدهم رویکردها اصلاح شد و برای افزایش قدرت خرید مسکن سقف تسهیلات افزایش یافت به طوری که وام خرید مسکن طی سه سال اخیر از 20 به 160 میلیون تومان رسید درحالی که دراین مدت قیمت مسکن نیز با رشد قابل توجهی مواجه نشده است.

    اقدامات دولت یازدهم دربخش مسکن
    وی درادامه با بیان این مطلب که بخش مسکن با 113 رشته صنعتی و اقتصادی ارتباط مستقیم دارد، اضافه کرد: رونق بخش مسکن می‌تواند باعث رونق سایربخش‌های اقتصادی کشور شود. درهمین راستا دردولت یازدهم طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی برای رونق بازارمسکن دردستورکار قرارگرفت.

    برهمین اساس از ابتدای سال گذشته محصولات جدیدی دربانک مسکن تعریف شد که یکی از آنها صندوق پس‌انداز یکم بود که امکان پرداخت وام خرید تا 160 میلیون تومان به زوج‌های جوان را فراهم کرد.

    همچنین سقف وام خرید ازمحل اوراق حق تقدم مسکن از 35 میلیون تومان درآذر 1392 تا 60 میلیون تومان افزایش یافت و درمرحله بعدی این تسهیلات تا 100 میلیون تومان اضافه شد. علاوه براین برای تقویت بخش عرضه مسکن با دریافت مجوز از بانک مرکزی دراسفند سال گذشته سقف وام ساخت مسکن به حداقل 110 و حداکثر 150 میلیون تومان افزایش یافت.

    درکنار این اقدام با استفاده از ظرفیت‌های بازارسرمایه برای تأمین مالی بخش مسکن نخستین صندوق زمین و ساختمان مسکن راه‌اندازی شد که هم‌اکنون تعداد این صندوق‌ها به 4 مورد رسیده است.

    بت شکن با اعلام اینکه اوراق رهنی مسکن برای نخستین بار تا چند روزآینده دریک بسته 3 هزارمیلیارد تومانی منتشر می‌شود اظهارکرد: درمرحله بعد با ارقام بسیار بزرگتری این اوراق عرضه خواهد شد.

    ضربات مسکن مهر به بخش مسکن
    مدیرعامل بانک مسکن همچنین با بیان این موضوع که طرح مسکن مهر بزرگترین پدیده اقتصادی کشور بوده است توضیح داد: درحالی که درطول تاریخ کشور120 هزارمیلیارد تومان پول چاپ شده است تنها برای مسکن مهر 45 هزارمیلیارد تومان نقدینگی اختصاص یافت و آثار زیانباری براقتصاد کشور تحمیل کرد.

    براساس اظهارات وی، بخش مسکن خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور است و ورود دولت قبل به بحث ساخت اشتباه بزرگی بود که درکنار تأمین مالی نامناسب و ازمحل پول پرقدرت بانک مرکزی منشأ آثار منفی شد.

    وی تأکید کرد: درحالی که درآن زمان نوسازی بافت‌های فرسوده شهری اولویت اصلی بود، اما دولت وقت مسکن مهر را آغازکرد و واحدهایی ساخت که برخی از آنها به دلیل نبود امکانات زیربنایی و روبنایی متقاضی ندارد.بدین ترتیب از 3/2 میلیون واحد مسکونی مهر تاکنون یک میلیون و 655 هزار واحد دربانک مسکن تقسیط شده است و حتی برخی از واحدها نیمه کاره رها شده است.

    بت شکن درپایان با اشاره به اینکه پیش ازمسکن مهر این بانک سالانه 200 هزارفقره تسهیلات پرداخت می‌کرد که به یک باره درمسکن مهر این رقم با رشد 3 برابری به 700 هزار فقره رسیدخاطرنشان کرد: دردولت یازدهم با تبدیل اضافه برداشت 45 هزارمیلیارد تومانی این بانک به خط اعتباری یک باردیگرشاهد بازگشت انضباط به بانک مسکن هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو