مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس مسکن مطرح کرد:

فاینانس بهترین راهکار برای خروج صنعت ساختمان از رکود

عصر ساختمان- رکودی که در صنعت ساختمان از حدود یک سال و نیم پیش به وجود آمده و تبدیل به بحرانی در اقتصاد کشور شده و تمام ارکان ما را درگیر کرده است، با رکودهای گذشته در این حوزه کاملا متفاوت است.

فاینانس بهترین راهکار برای خروج صنعت ساختمان از رکود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از عصربازار، برای بررسی وضعیت بازار مسکن و راهکارهای خروج از بحران کنونی با بیت الله ستاریان کارشناس مسکن و ساختمان به گفت و گو نشستیم که آن را در ادامه می خوانید:

    با توجه به طولانی تر شدن رکود کنونی در صنعت ساختمان و مسکن نسبت به بحران های پیشین، رکودی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم با بحران های گذشته چه تفاوت هایی دارد؟

    در دوره های گذشته تنها افت و خیزهایی در مسکن داشتیم به این صورت که مدتی قیمت ها غیرمنطقی می شد و معاملات خانه کمتر صورت می گرفت، اما در سایر تجارت ها رکودی وجود نداشت. به همین دلیل، پس از مدتی رونق در سایر بخش ها و گردش مالی مناسب در کشور باعث به حرکت در آمدن بخش مسکن و صنایع وابسته آن از جمله بازار مصالح ساختمانی و بخش های مربوط به این حوزه می شد. در این مرحله رکود در کل اقتصاد کشور فراگیر است که می توان گفت ضربه شدیدی به بازار ساختمان و مصالح ساختمانی وارد کرده است تا حدی که بسیاری از کارخانه های سیمان و سایر تولیدکنندگان مربوط به ساختمان با مشکل نقدینگی شدید و توقف تولید مواجه شده اند.

    این واحدهای تولیدی هیچ راهی برای تامین نقدینگی و ادامه حیات نداشته اند. این بحران به سایر اصناف نیز رسیده است از جمله می توان به بازار لوازم خانگی، لوازم تزئینی ساختمان و 101 صنف وابسته به این صنعت اشاره کرد که با کاهش شدید فروش مواجه شده اند.

    به این ترتیب نمی توان رکود را تنها در بخش مسکن دانست و باید نگاه گسترده تری به این مهم داشته باشیم. امیدوارم با تحقق سیاست های جدید دولت و عملی شدن برجام و رفع کامل تحریم ها و با اجرای برنامه های متعدد در ماه های پایانی سال 95 شاهد رونق بازار باشیم. در این شرایط احتمال رونق در بخش مسکن بسیار زیاد است. ولی بدون برنامه های مستقل و دقیق نمی توان با اطمینان در این باره صحبت کرد.

    با توجه به اقدامات دولت برای برون رفت بخش ساختمان از رکود، به نظر شما این راهکارها می تواند تاثیرگذار باشد؟

    ارائه تسهیلات با این نرخ بهره نمی تواند باعث ایجاد شوک مثبت در بازار شود. زیرا تولیدی های ساختمانی با مشکل نقدینگی مواجه شده اند. ابتدا باید با ساماندهی بخش تولید لوازم مورد نیاز ساخت و ساز، تعادل را در ساختمان سازی برقرار کنیم و پس از آن به مردم برای خرید مسکن کمک کنیم.

    در بخش مسکن باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم؛ ابتدا تامین مالی از طریق ایجاد ابزارهای مالی نوین بسیار امر مهمی است، یکی از این ابزارها می تواند تسهیلات باشد، میتواند اوراق مشارکت یا اوراق صکوک و ابزارهای دیگر باشد.

    مهم ترین ابزار تامین مالی که یکی از بهترین راهکارها برای خروج از رکود شمرده میشود، دسترسی به فاینانس است. دسترسی و استفاده از منابع خارجی راهکاری است که در بخش ساختمان فواید بسیاری دارد.

    در حال حاضر در کشور ما بخش ساختمان و مسکن را بخش خصوصی در اختیار دارد. در هیچ برنامه ای که دولت از منابع خارجی تامین مالی می کند بخش ساختمان در نظر گرفته نمی شود. می توان گفت بخش ساختمان به طور کلی از فاینانس محروم است. در کشور ما اگر سرمایه گذاری از خارج کشور قصد ورود به حوزه مسکن و ساختمان را داشته باشد، باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد و مجوز چند وزارتخانه و سازمان را بدست آورد تا اجازه وارد کردن سرمایه اش به داخل کشور را بگیرد. این در حالی است در کشورهای دیگر به راحتی می توان در حوزه ساختمان با تسهیلات متعدد سرمایه گذاری کرد که این امر کمک بسیار زیادی به اقتصاد آن کشورها کرده است. این محدود شدن تامین مالی از طریق ابزارهای داخلی یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ساختمان و مسکن است. ابزارهای مالی داخلی هم محدودیت های رقمی زیادی دارند و توان تامین مالی برای احداث یک میلیون و نیم واحد خانه را که مورد نیاز جامعه ما است، ندارند.

    در راهکارهایی که ذکر کردید، به ابزارهای تامین مالی اشاره کردید. آیا می توان لیزینگ مسکن را یک ابزار مالی موفق برای خانه دار کردن مردم و خروج از رکود به شمار آورد؟

    لیزینگ مسکن هم به عنوان یکی از راهکارها مورد توجه است. با این حال لیزینگ هم محدود به منابع داخلی است و پتانسیل تامین مخارج ساخت این تعداد واحد را ندارد. در دورانی که شرایط مسکن پررونق بود، نهایتا با این روش ها موفق به ساخت 800 هزارواحد مسکونی در سال می شویم که نصف مصرف مورد نیاز کشور است.

    مهندسی ساخت و ساز را در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما آیا کیفیت خانه های ما با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ است؟

    متاسفانه با وجود مهندسان متعدد جوان و خلاق در کشور نتوانسته ایم روش تولید ساختمان را ارتقا دهیم و هنوز از روش سنتی دهه چهل استفاده می کنیم. این امر باز می گردد به عدم دسترسی بخش خصوصی به منابع مالی خارجی؛ این در حالی است که با ورود منابع از کشورهای دیگر می توانیم از تکنولوژی آنها نیز بهره ببریم و مهندسان ایرانی تجربه روشهای گوناگون و به روز دنیا را کسب کنند. حتی دولت می تواند از این کانال هم به بخش خصوصی کمک شایانی کند هم مشکلات مالی خودش را در این حوزه حل کند.

    چشم انداز شما از وضعیت مسکن در پایان سال 95 چگونه است؟

    اگر مشکلی در اجرای برجام اتفاق نیافتد و دراین ماه ها اثرات لغو تحریم ها در اقتصاد کشور مشاهده شود، می توان به رونق در این حوزه در ماه های پایانی سال امیدوار بود. اگر دولت با برنامه ریزی بتواند به بهترین شکل از توافقات صورت گرفته در حوزه بین المللی استفاده کند و با سایر کشورها تعاملات تجاری خوبی برقرار کند، می توانیم جهش مثبتی در صنعت ساختمان داشته باشیم.

    با رونق صنعت ساختمان چهار اصل مهم در کشور با پیشرفت روبهرو می شود؛ ابتدا افزایش تولید را خواهیم داشت، سپس افزایش سرمایه گذاری رخ می دهد، در مرحله بعد افزایش نرخ و قیمت ساختمان و در پایان افزایش معاملات و رونق بازار را در پیشرو خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی