مدیران خودروعصر اعتبار

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور:

از ایمنی اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها غافلیم

عصر ساختمان-معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از بی‌توجهی به ایمنی غیرسازه‌ای ساختمان‌ها انتقاد کرد.

از ایمنی اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها غافلیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدفرید لطیفی درباره ایمنی ساختمان‌ها و به خصوص ساختمان‌های عمومی و پرتردد گفت: زمانی که از ایمنی ساختمان‌ها صحبت می‌شود، در واقع یعنی تاکید روی دو موضوع یکی ایمنی اجزای سازه‌ای ساختمان و دیگری ایمنی غیرسازه‌ای است که متاسفانه باید بگویم به موضوع دوم توجه چندانی نشده و این نگران کننده است.

    وی ادامه داد: مواردی نظیر اسکلت ساختمان، مقاومت آن در برابر زلزله و ... در حوزه ایمنی اجزای سازه‌ای ساختمان است که در این خصوص تقریبا می‌توان گفت که برای ساختمان‌هایی که از بعد از سال 70 و بر اساس آیین نامه 2800 ساخته شده‌اند اوضاع کمی بهتر شده است، چون قبل از آن اصطلاحا ساخت و سازها بنایی بود. البته در این موارد هم انتقادات و ضعف‌هایی وجود دارد که عمدتا مربوط به اجراست.   مواردی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، مانند نظارت‌ها، نقش مهندسین ناظر و ...

    معاون سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها گفت: متاسفانه در این مورد نگرانی جدی وجود دارد و باید بگویم که از ایمنی غیرسازه‌ای ساختمان‌ها غافل هستیم. تقریبا می‌توان گفت که هیچ ساختمانی اعم از عمومی و خصوصی، دولتی و غیردولتی و ... وجود ندارد که ایمنی اجرای غیرسازه‌ای را به طور کامل رعایت کند، در حالی که این موضوع نیز بسیار مهم است.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال فرض کنید ساختمانی ضدزلزله و برابر دانش روز ساخته شود، اما اجزا و وسایل آن طوری چیدمان شود که هنگام زلزله روی سر حاضران سقوط کند. یا مثلا تزئینات آن طوری باشد که خطرآفرین شود. اینها مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    لطیفی با بیان اینکه می‌توان ایمنی اجزای غیرسازه‌ای را در فاز اول در اماکن مهم جمعیتی اجرایی کرد، افزود: به عنوان مثال می‌توان در بیمارستان‌ها، پاساژها و مراکز خرید و ... به این موضوع توجه ویژه شود که لوازم و اجزای غیرسازه‌ای ساختمان به درستی و در جای خود چیدمان شده و نسبت به تمهیدات ایمنی برای نگهداری و حفظ آن در برابر حوادث نیز اقدام شود. این موضوع حتی در حوادث غیرطبیعی نظیر آتش سوزی نیز موثر است و اگر به درستی رعایت شود، هم ایمنی ساختمان ارتقا می‌یابد و ممکن است از وقوع حریق جلوگیری شود و هم در صورت بروز حادثه سد راه فرار حاضران نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار