مدیران خودروعصر اعتبار

آرامگاه سنایی شاعر فارسی زبان در غزنی

عصر ساختمان- آرامگاه شاعر پر آوازه پارسی‌زبان، سنایی غزنوی از آثار باستانی و از اماکن مقدس و دیدنی شهر غزنی به شمار می‌رود. آن طور که از شعر سنایی بر می‌آید وی به تمام دانش‏‌های زمان خود آگاه بود و در برخی رشته‌ها از تبحر خاصی برخوردار بود.

آرامگاه سنایی شاعر فارسی زبان در غزنی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰
  • آرامگاه «سنایی» شاعر فارسی زبان در غزنی
  • آرامگاه سنایی شاعر فارسی زبان در غزنی

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، آرامگاه شاعر پر آوازه پارسی‌زبان، سنایی غزنوی از آثار باستانی و از اماکن مقدس و دیدنی شهر غزنی به شمار می‌رود. آن طور که از شعر سنایی بر می‌آید او به تمام دانش‏های زمان خود آگاه بود و در برخی رشته‌ها از تبحر خاصی برخوردار بود.

آرامگاه این مرد بزرگ در شمال شهر غزنی امروزی و در غرب شهر قدیمی و تاریخی غزنین واقع است و منطقه‏‌ای که سنایی در آن آرام گرفته هم اکنون به یاد و احترام وی به «حکیم سنایی» مشهور است.

در مورد زمان درگذشت سنایی نیز چند تاریخ نقل شده و دانشنامه ادب فارسی، سال وفات وی را 529 هجری ذکر کرده است.

سنایی پس از درگذشت در زادگاهش غزنی دفن شد و مزارش از آن پس زیارتگاه خاص و عام شد.

آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ زبان فارسی، در منطقه مغولان، در قسمت شمال بازار و مشرف بر رودخانه غزنی واقع شده است.

مقبره قبلی که خیلی محقر و کوچک بود تخریب شد و بنای فعلی در عصر حاضر و در دوره حکومت «ظاهرشاه» ساخته شده است.

هم اینک مزار سنایی دارای گنبدی با پوشش فلزی و 2 بازو در 2 طرف مقبره به صورت گوشواره‌ای است که از ساختمان سمت راست به عنوان مسجد استفاده می‌شود.

کف محوطه آرامگاه مفروش به سنگ‌های مرمر است که چند قبر دیگر با سنگ‌هایی دارای نقوش مختلف در آن قرار دارد.

«محمد عظیم عظیمی» محقق و نویسنده افغانستانی که از نزدیک مزار سنایی غزنوی را زیارت کرده است، بر این باور است که دیدار از شهر تاریخی غزنی و عبور و مرو در این خطه عرفان و ادب و پایتخت زیبای غزنویان نه تنها سودای عشق و بوی قدامت و کهنگی را برای هر بیننده‌ای به ارمغان می‌آورد، بلکه دیدار از آرامگاه یکی از پر آوازه‌ترین شاعران ادب فارسی را نیز نصیبش می‌سازد.

انسان خاکی با دیدن مقبره نه چندان با شکوه این انسان افلاکی، پی به دریغ‌هایی می‌برد که نمی‌بایست در حق این شاعر نام‌آور زبان فارسی صورت می‌گرفت و می‌بایست این آرامگاه دارای بنا و ساختمانی می‌بود که هر بیننده‌ای با دیدن آن پی به مقام و شأن این شاعر و حیکم بزرگ جهان اسلام می‌برد.

با توجه به انتخاب شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 انتظار می‌رفت که توجه زیادی به آثار و مقبره‌های تاریخی شهر غزنی از جمله مقبره سنایی غزنوی صورت بگیرد.

اما آنگونه که شواهد نشان می‌دهد تاکنون کار چندان مهمی در این زمینه صورت نگرفته است و اکثر بناهای تاریخی این شهر همچنان در فراموشی و در حال از میان رفتن است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو