مدیران خودروعصر اعتبار

جزییات زلزله سلماس در گفت‌‌وگو با رییس زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام شد

گسل «تسوج» مسبب زلزله سلماس

عصر ساختمان- رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزئیات زلزله سلماس با بزرگی ۴ را که دیروز دوم تیرماه رخ داد، اعلام کرد.

گسل «تسوج» مسبب زلزله سلماس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران(IRSC) دیروز 2تیرماه از وقوع زلزله سلماس در استان آذربایجان‌غربی، درساعت 5:36 در عمق 8 کیلومتری و به فاصله 19 کیلومتری سلماس،  20 کیلومتری دیزج دیز و 26 کیلومتری تازه شهر در استان آذربایجان غربی و در فاصله مستقیم 641 کیلومتری تهران خبر داد.

    علی بیت‌اللهی در همین ارتباط به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: برای زلزله 4 سلماس استان آذربایجان‌غربی، براساس روابط تجربی، شدت محسوس 4 در حوالی رومرکز و به شعاع 13.5  کیلومتری اطراف آن محاسبه شده است. دمای هوای محدوده رومرکز زلزله 4 سلماس در بازه زمانی رخداد زمین‌لرزه، 27 درجه بالای صفر بوده و تغییرات آن در طی 5 شبانه روز بعد رخداد بین 17 تا 34 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. سرعت وزش باد در محدوده رومرکز صفر نات و در طی پنج روز آتی بین 1 تا 10 نات پیش‌بینی شده است. بر اساس اطلاعات برخط، بارندگی در زمان رخداد معادل 0 میلیمتر و در 5 روز آتی نیز 0 میلیمتر خواهد بود.

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: ناهمواری محدوده رومرکز زلزله 4 سلماس استان آذربایجان‌غربی و شرایط توپوگرافیکی آن نشان می‌دهد که ارتفاع نقطه رومرکز زلزله 1445 متر است. همچنین، محدوده ناهموار و در برخی نقاط شیب دامنه‌ای تند است و بنابراین احتمال داده می‌شود در امتداد جاده‌های دسترسی با توجه به تغییرات ارتفاعی ریزش سنگ و لغزش زمین رخ بدهد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.  

    بیت‌اللهی با اشاره به اینکه تعداد هشت شهر تا شعاع حدود 55 کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار دارند به مشخصات شهرهای نزدیک به رومرکز زلزله پرداخت و گفت: «سلماس» با جمعیت 92 هزار و 811 نفر و با تعداد 24 هزار و 486 واحد مسکونی که 15 هزار و 634 واحد مسکونی فاقد اسکلت است در فاصله 19 کیلومتری از رومرکز زلزله، «دیزج دیز» با جمعیت هشت هزار و 282 نفر و با تعداد یکهزار و 717 واحد مسکونی که 744 واحد مسکونی فاقد اسکلت است در فاصله 20کیلومتری از رومرکز زلزله، و «تازه شهر» با جمعیت هشت هزار و 629 نفر و با تعداد دو هزار و 15 واحد مسکونی که یکهزار و 352 واحد فاقد اسکلت است در فاصله 26 کیلومتری از رومرکز زلزله از مهمترین شهرهایی هستند که تحت تاثیر زلزله امروز قرار شناسایی شدند.

    بر اساس بررسی‌های انجام شده، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری واقع در شعاع نیم درجه (حدود 55 کیلومتری)،  331هزار و 386 نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی 90 هزار و 225 واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت 41 هزار و 649 واحد است. همچنین، پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده خوی با جمعیت 198 هزار و 845 نفر است. 

    عضو هیات عملی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد 372 آبادی تا شعاع 60 کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند، نزدیکترین آبادی ها به رومرکز زلزله را شامل «شکریازی» با جمعیت 2361 نفر و با تعداد 559 واحد مسکونی (445 واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله 2کیلومتری از رومرکز زلزله،  «مافی کندی» با جمعیت 724 نفر و با تعداد 155 واحد مسکونی (130 واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله 5کیلومتری از رومرکز زلزله، چوبانلوی سفلی با جمعیت 109 نفر و با تعداد 17 واحد مسکونی (17 واحد فاقد اسکلت) در فاصله 7 کیلومتری از رومرکز زلزله، برشمرد.

    به گفته وی، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی روستائی واقع در شعاع نیم درجه (شعاع 50 تا 60 کیلومتری)، 235 هزار و 867 نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی 53 هزار و 37 واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت 35 هزار و 382 واحد است که پرجمعیت‌ترین آبادی در این محدوده «بدل اباد» با جمعیت 9256 نفر است.  

    بیت‌اللهی توضیح داد: جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌های در شعاع نیم درجه (حدود 55 کیلومتری) 567 هزار و 253 نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی 143 هزار و 262 واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد 77 هزار و 31 واحد فاقد اسکلت هستند.

    وی همچنین اعلام کرد: نزدیکترین گسل به رومرکز زلزله گسل «تسوج» است و احتمالا جنبائی آن موجب رخداد زلزله 4 سلماس استان آذربایجان‌غربی شده است.

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد 1254 زلزله با بزرگی 2.5 و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال 2006 میلادی تا زمان وقوع زلزله 4سلماس استان آذربایجان‌غربی (مدت 14 ساله) ثبت شده است. از این تعداد 3 زمین‌لرزه با بزرگی 5 و بالاتر و 58زلزله با بزرگی 4 تا 5 و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی 4 در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. می‌توان استنتاج کرد که محدوده رخداد زلزله، لرزه‌خیزی بسیار بالائی را دارد.  

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله، پیشنهادهای مرکز تحقیقات را در اینباره اعلام کرد و گفت: ضرورت دارد در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پس‌لرزه‌ها بود.همچنین، ارتقاء کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود.

    وی در عین حال بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم، تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار