مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان:

بزرگترین عامل رکود در صنایع کشور به حوزه بانکداری برمی گردد

عصر ساختمان- رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان گفت: اکنون بزرگترین عامل رکود در صنعت ساختمان و کلیه صنایع کشور به حوزه بانکداری برمی گردد.

بزرگترین عامل رکود در صنایع کشور به حوزه بانکداری برمی گردد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، فرشید پورحاجت شب گذشته در حاشیه مجمع سالانه انجمن انبوه سازان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقتی ریسک معاملات مسکن کاهش پیدا کرد آن وقت مردم رغبت به ورود به بازار مسکن را خواهند داشت.

    وی افزود: همانطور که از سال گذشته مشاهده می کنیم حجم معاملات بخش مسکن نشان دهنده یک پیش رونق در بازار این بخش است. یک سری سیاست ها را دولت باید برای رونق دنبال کند و البته یک سری مشکلات نیز باید مرتفع شود.

    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان تصریح کرد: اتفاقاتی که سال 90 و 91 در حوزه پولی کشور رخ داد شکاف عمیقی را بین حوزه نقدینگی مردم و قدرت خرید ایجاد و همچنین باعث افزایش قیمت مسکن شد. با این وضعیت مردم هم دچار مشکلات عدیده ای شدند و در حال حاضر دولت به دنبال این است که طرف تقاضای مسکن را تقویت کند.

    مردم انتظار دارند قیمت ها کمتر شود

    پورحاجت ادامه داد: این تقویت در حقیقت یکی از ابزارهای موجود است و از آن استقبال می کنیم. همچنین پرداخت تسهیلات مناسب مسکن به مردم می تواند آن شکاف به وجود آمده را مدیریت و مردم را وارد بازار کند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم انتظار دارند که قیمت ها از این کمتر شود، خواستار شد: از مردم تقاضا داریم تا ساختمان های نوساز را خریداری کنند زیرا چرخ تولید کننده مجددا جان می گیرد و فعالیت جدیدتری را هم آغاز می کنند.

    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان عنوان کرد: به نظر می رسد که دولت به عنوان سیاستگذار بزرگ باید به حوزه مسکن با پرداخت تسهیلات مناسب که به نوعی متناسب با بنیه مالی مردم باشد، کمک کند.

    پورحاجت بیان کرد: اکنون بزرگترین عامل رکود در صنعت ساختمان و کلیه صنایع کشور به حوزه بانکداری برمی گردد. اگر تاریخچه مسکن و ساختمان را طی 30 سال اخیر بررسی کنیم می بینیم که بازارهای موازی در کنار آن بوده و مثلا زمانی بحث خودرو در دهه 80 مطرح بوده است.

    وی اضافه کرد: بعد هم علاقه ها به سمت بازار معاملات سکه و در نهایت در سال های گذشته به سمت دلار سوق پیدا کرده و متأسفانه طی چند سال گذشته رقیب حوزه تولید چه در صنعت ساختمان و یا صنایع دیگر سیستم بانکداری است. یعنی عملا سودی که بانک ها به سپرده های مردم می دادند جاذبه اش را به نحوی بالا بردند که مردم به آن سمت گرایش پیدا کنند.

    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان گفت: انشاالله با کاهش نرخ تسهیلات و سپرده در حوزه بانکی این مشکل حل شود. بانک ها باید توسعه ای شوند و رفتار توسعه ای هم داشته باشند ولی عملا می بینیم که حتی بانک های دولتی نیز کارهای تجاری می کنند و شرایط موجود را درک نمی کنند.

    وی با ابراز گلایه افزود: بانک ها درک نمی کنند که جوان ها به مسکن نیاز دارند و مشکل ازدواجشان تأمین مسکن است. باید این مشکلات را بررسی و آسیب شناسی کنیم تا موانع پیش روی جوانان برداشته شود و این مسئله بیشتر به نگاه سیاست گذاری دولت و سیستم بانکی برمی گردد.

    پورحاجت تصریح کرد: طی چند روز اخیر کاهش نرخ سود سپرده ها را شاهد بودیم و به پیش رونق کمک خواهد کرد ولی به این قضیه اعتراض داریم چون در حوزه سوددهی به مردم چهار درصد کاهش می دهند ولی در حوزه پرداخت تسهیلات تنها دو درصد کاهش پیدا می کند و هیچ توازنی در این موضوع نمی بینیم.

    وی اظهار کرد: در تمام کشورها وقتی نرخ تورم تک رقمی شود سود تسهیلات و سپرده ها هم از آن تأسی می گیرند و پرداخت تسهیلات باید با نرخ تورم متناسب باشد. در کشور ایران هم باید اینگونه شود که جوانان بتوانند از این فرصت استفاده کنند و امروزه آنها با تسهیلات کوچک در صندوق های مختلف حتی 10 تا 20 میلیون تومانی برای قابلیت اشتغالزایی دارند.

    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان کنایه زد: وقتی شرکت ها و تولیدکنندگان بزرگ با این سیستم بانکی قفل می کند جوانان ما چگونه می تواند وارد بازار کار شود.

    درصدد انعقاد تفاهمنامه با شهرداری هستیم

    پورحاجت بیان کرد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث اشتغال داشته و برای ازدواج جوانان و از ابزارهایی که در دست داشت استفاده کرده و پرداخت تسهیلات 160 میلیون تومانی هم کمک خوبی برای جوانان است ولی مکانیزم پرداخت آن را باید تغییر بدهند و اینکه 40 میلیون تومان را یک سال سپرده کنند تا تسهیلات دریافت کنند اصلا قابل قبول نیست. آمار ازدواج فعلی در کشور یک زنگ خطری است.

    وی عنوان کرد: قصد داریم تا تفاهم نامه ای با شهرداری منعقد کنیم برای اینکه در منطقه کیان شهر اهواز زمین هایی تحت عنوان 153 هکتاری که متعلق به سازمان شهرداری ها است را به یک شهرک با رعایت الگوهای ایرانی و درخور مردم خوزستان تبدیل کنیم.

    رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان ادامه داد: عدم توازن شهری ما مشهود است و این ساخت و سازها بدون برنامه صورت می گیرد. به دنبال این هستیم که این شهرک را درخور شأن و برای عموم مردم بسازیم و شهرداری زمین و پروانه را فراهم خواهد کرد و همکاران ما به ساخت و ساز شروع می کنند.

    پورحاجت یادآور شد: شهرداری موافقت خود را تقریبا اعلام کرده و 30 هکتار اولیه هم مهیا شده و به دنبال این هستیم برنامه منسجمی را طراحی کنیم تا بدانیم در نهایت قرار است که چه اتفاقی در آنجا رخ بدهد.

    وی در پایان گفت: در حال حاضر در بازار مسکن یک مقداری شرایط نسبت به بازارهای دیگر بهتر است و به نظرم وقتی نرخ دلار تک رقمی می شود این شرایط خیلی مستعدتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو