مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران:

طرح متری مسکن در بورس کالا با جدیت دنبال شود

عصر ساختمان- افزایش شدید قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرها طی سال های گذشته باعث شده تا خانه دار شدن برای بسیاری به رویا تبدیل شود.

طرح متری مسکن در بورس کالا با جدیت دنبال شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از کالاخبر، هرچه قیمت مسکن افزایش می یابد فاصله قدرت خرید مردم و پس انداز آن ها با یک خانه برای زندگی نیز بیشتر می شود. درهمین چارچوب در بسیاری از کشورها سیاستگذاران و برنامه ریزان برای افزایش قدرت خرید مردم طرح های مختلفی ارایه می دهند. در این میان، طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران روی میز مسئولان قرار گرفته و تلاش بر این است تا با این ابزار مالی، امکان افزایش پس انداز هدفمند مردم افزایش و احتمال خرید خانه از سوی آنان بیشتر شود.

    به گفته کارشناسان، از جمله مزایای طرح پیش فروش متری مسکن آن است افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد آپارتمان را ندارند با آغاز معاملات متری مسکن می‌توانند متناسب با سرمایه خود، متراژی از یک ملک را خریداری کنند تا سرمایه حتی اندک آنان همپای قیمت مسکن، افزایش یابد و ارزش سرمایه آنان به دلیل سیر صعودی قیمت مسکن در بلند مدت، آسیب نبیند و توان خرید خانه برای آنان ایجاد و تقویت شود.

    در همین زمینه عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با یادآوری اینکه طی سال های 78 – 1377 هم موضوع فروش متری مسکن مطرح و بحث تضمین حداقل سود برای این طرح به میان آمد به کالاخبر گفت: هر فردی تمایل به خرید هر چند متر در بازار مسکن را داشت، می‌توانست در این بخش سرمایه گذاری کند و در صورت انصراف از بازار بورس مسکن، حداقل سود معین یعنی در حدود 18 درصد نسبت به سرمایه اشخاص به آنان تعلق می‌گرفت.

    «حسن محتشم» ادامه داد: دراین دوره، برخی شرکت‌های ساختمانی وارد این عرصه شدند و تعدادی هم، سهام خود را واگذار و افرادی هم خریداری کردند. اما این طرح خیلی موفق نبود و سود سهام تثبیت شده‌ای که تعیین شده بود به افرادی‌ که این سهام را خریداری کرده بودند واگذار شد.

    وی با بیان اینکه امروز شرایط متفاوت از سال های قبل است، تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت دولت، بازار سرمایه رونق قابل توجهی پیدا کرده و بخش عمده ای از سرمایه های کشور به سمت این بازار هدایت شده است، بنابراین بستر مناسبی برای ورود دوباره مسکن به بورس فراهم شده و  بورس کالا هم با شناخت کامل از وضعیت موجود در بازار سرمایه، پیشنهاد عرضه متری مسکن را ارایه داده است.

    محتشم تاکید کرد: با ادامه رونق بازار سهام و با توجه به آنکه شرکت های ساختمانی نیز از گذشته در بازار سرمایه فعالند و سهام آنها در بازار عرضه می شود و این شرکت ها نیز براساس عملکردشان از رونق بورس اثر می پذیرد، اما طرح عرضه متری مسکن هدف دیگری را دنبال می کند که آن خانه دار کردن تدریجی مردم به نسبت سرمایه هر شخص است تا رویای آنان برای خرید خانه به واقعیت تبدیل شود .

    عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران اضافه کرد: برای اجرای این طرح مهمترین اصل، نظارت دقیق است. دراین صورت سرمایه هایی که از محل اجرای این طرح جمع آوری می شود به سمت تولید مسکن سوق پیدا کرده و باعث افزایش عرضه خواهد شد که در این‌صورت عملکرد طرح بسیار مثبت و کارآمد خواهد بود و نتایج پرباری به همراه خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه با اجرای این طرح شرکت های بسیاری در بخش ساختمان قادر خواهند بود از مزایای این طرح استفاده کنند. گفت: در سال های گذشته برای اجرای پروژه های ساختمانی و حمایت از سازندگان و سرمایه گذاران صندوقی ایجاد شده بود که متاسفانه به سرانجام نرسید اما امیدواریم که این طرح در بورس کالا که توامان به تامین مالی پروژه ها و خانه دار شدن مردم کمک می کند، با جدیت دنبال شود.

    محتشم در پایان تاکید کرد:  با اجرای این طرح و در سایه نظارت دقیق، زمینه ورود شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز به بازار سرمایه و بهره مندی از بازارهای متنوع این بازار فراهم می شود. این طرح منجر به افزایش سرمایه گذاری و تولید مسکن شده و درنهایت به کاهش قیمت تمام شده مسکن خواهید انجامید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار