مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس:

زلزله می‌تواند بر بازار مسکن تهران تاثیر منفی بگذارد

عصر ساختمان-یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه هر بار در تهران زلزله می آید نگرانی سکونت در تهران بالا میرود گفت: ممکن است کسانی که اخیراً قصد خرید خانه در پایتخت را داشته اند در خرید خود تجدید نظر کنند.

زلزله می‌تواند بر بازار مسکن تهران تاثیر منفی بگذارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسن محتشم  اظهار کرد: در اسفند ماه که قیمت مسکن حدود هشت درصد افزایش پیدا کرد کسانی که قصد خرید داشتند خرید خود را انجام دادند تا از تورم سال آینده در امان باشند. در فروردین ماه نیز مطابق معمول هرساله رکود داشتیم که البته امسال به دلیل کرونا این رکود تشدید شد و ادامه یافت. معتقدم رکود معاملات حداقل تا خردادماه ادامه خواهد داشت و قیمت ها رشد چندانی تا تابستان نمی‌کنند.

    وی افزود: با توجه به اینکه نقدشوندگی مسکن، بالا نیست متقاضیان هم اکنون با احتیاط اقدام به خرید می کنند و ترجیح می دهند نقدینگی خود را با توجه به وضعیت ماندگاری ویروس کرونا حفظ کنند.

    این عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به رشد شاخص بورس گفت: از نیمه دوم سال گذشته خرید در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است. علتش این است که دولت برخی شرکت های خود را واگذر کرد و بازدهی بورس بالا رفت. مردم نیز اعم از عادی و حرفه ای وارد بورس شدند چون هم نقد شونده است و هم بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای رقیب دارد. به همین دلیل مسکن در مقطع فعلی مقداری مغفول مانده است.

    قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته است

    محتشم تصریح کرد: در شرایط فعلی که تعداد مشتری ها در بازار مسکن کم است شاید برخی مالکان واحدهای خود را زیر قیمت بفروشند ولی اینطور نیست که با کاهش ادامه دار قیمت خانه مواجه باشیم؛ زیرا قیمت کالاها و نهادهای ساختمانی افزایش یافته است.

    وی درباره تاثیر کاهش صادرات و قیمت نفت بر بازار مسکن گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت پایین آمده و صادرات ایران نیز از قبل کم شده بود دولت چاره‌ای جز چاپ پول ندارد که باعث تورم در همه کالاها می شود. مسکن کالایی است که دیر به تورم عمومی واکنش نشان می دهد اما به یکباره رشد می‌کند. بر این اساس معتقدم بازار مسکن یکی دو ماه آینده را کجدار و مریض طی میکند ولی تابستان احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

    کرونا باعث کاهش ساخت و ساز شده است

    این کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح اقدام ملی اظهار کرد: دولت ساخت 400 هزار واحد را هدف‌گذاری کرده ولی آنچه عملاً شروع شده بسیار کمتر است. بخشی از واحدها شروع شده بخشی در حال انعقاد قرارداد است بخشی در حال آماده سازی زمین است بنابراین قطعاً 400 هزار واحد در دولت فعلی به اتمام نمی رسد.

    محتشم ادامه داد: وجه دیگر ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که الزاماً در مناطق مورد خرید متقاضیان واقعی نیست. از سوی دیگر وضعیت کرونا باعث کاهش ساخت و ساز شده است.

    وی درباره پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده گفت: در تابستان معمولاً با افزایش نقل و انتقال مواجه می‌شویم که تقاضا را در بازار مسکن بالا می برد و به میزان تقاضا، افزایش قیمت خواهیم داشت اما به اندازه سالهای قبل نیست.

    زلزله می تواند تقاضای مسکن را کاهش دهد

    این کارشناس بازار مسکن، زلزله روزهای اخیر تهران را در کاهش احتمالی تقاضای مسکن در این شهر موثر دانست و گفت: همواره این صحبت مطرح است که شاید زلزله شدیدی در تهران رخ دهد و هر بار که زلزله حدود 5 ریشتر می‌آید این نگرانی تشدید می شود. به همین دلیل ممکن است بعضی افراد که اخیرا قصد خرید خانه در تهران را داشته اند مقداری در تصمیم خود تعلل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار